ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجله حقوق بشر در ایران

تشدید فشارها بر کردهای سنی ایران

در یکی دو سال اخیر، فعالان سنی‌مذهب کرد به بهانه‌های مختلف تحت فشارهای امنیتی قرار گرفته‌اند. در این رابطه زمانه گفت‌وگویی با محمد علی توفیقی، آشنا به مسائل اقلیت‌های سنی در ایران، انجام داده است.

محمدعلی توقیقی

هفته گذشته، آژانس خبری کردپا که معمولاً اخبار و گزارش‌های مناطق کردنشین ایران را پوشش می‌دهد، از احتمال اعدام قریب‌الوقوع چهار فعال مذهبی کرد خبر داد. پیش‌تر هم گزارش‌هایی از بازداشت گسترده فعالان سنی مذهب یا خلع لباس روحانیون و آموزگاران مدارس دینی در این مناطق منتشر شده بود.
برای نمونه، کردپا در همین گزارش خود، اسامی شمار قابل ملاحظه‌ای از فعالان سنی کرد را منتشر کرده است که هم اکنون در زندان‌های ایران در بازداشت به سر می‌برند و مراحل محاکمه و اجرای احکام خود را می‌گذرانند.
در یکی دو سال اخیر، فعالان سنی‌مذهب کرد به بهانه‌های مختلف از جمله برخورد با گروه‌های تندروی سنی مذهب که عمدتاً در کردستان عراق فعال هستند بسیار بیش‌تر از گذشته، تحت فشارهای امنیتی قرار گرفته‌اند. در همین ارتباط، حتی برخی از رسانه‌ها از بازداشت نیروهای نزدیک به القاعده و برخی از سلفی‌ها در زندان‌های ایران خبر داده‌اند.
این شرایط ناشی از چیست و سنی‌های ایران، مشخصاً در کردستان در چه وضعیتی قرار دارند؟ آیا این سیاستی زودگذر و مقطعی است و یا تفاوت‌های ایدئولوژیک و رقابت‌های منطقه‌ای هم در آن دخیل است؟
در گفت‌وگوبا محمدعلی توفیقی، آشنا به مسائل اقلیت‌های سنی در ایران، این پرسش‌ها را در میان گذاشته‌ایم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • man

    جکهوری اسلامی، سلفیت را وارد کردستان ایران کرد. آموزششان میداد و برای عملیات انتحاری علیه امریکا به عراق و افغانستان میفرستادشان. چوبش را خواهد خورد. همه ی ما چوبش را خواهیم خورد.