ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بين‌الملل: ايران حکم اعدام چهار زندانی سنی‌مذهب را متوقف کند

 سازمان عفو بين‌الملل از مقامات

 سازمان عفو بين‌الملل از مقامات ايران خواست حکم اعدام چهار زندانی سنی مذهب را متوقف کنند.

اين سازمان با انتشار بيانيه‌ای از احتمال اعدام قريب‌الوقوع جمشيد دهقانی، جهانگير دهقانی، حامد احمدی و کمال مولايی ابراز نگرانی کرده است.

اين افراد در خرداد و تيرماه سال ۱۳۸۸ خورشيدی بازداشت و به اتهام "محاربه" و "فساد فی‌الارض" در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شدند.

اين چهار نفر متهم به دست داشتن در ترور ملا محمد شيخ‌الاسلام نماينده استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری هستند.

سازمان عفو بين‌الملل گفته، آنان در دادگاه از وکيل محروم بودند و بازداشت آنان چهار ماه پيش از ترور اين روحانی نزديک به حکومت صورت گرفته است.

ملا محمد شيخ‌الاسلام شهريورماه ۱۳۸۸ به ضرب گلوله توسط افراد ناشناس در مسجد سيد قطب سنندج ترور شد.

بر اساس بيانيه عفو بين‌الملل اين چهار زندانی سنی‌مذهب مدت‌های طولانی در سلول‌های انفرادی بوده و مورد شکنجه واقع شده‌اند.

به گفته اين سازمان مدافع حقوق بشر جمشد دهقانی، جهانگير دهقانی، حامد احمدی و کمال مولايی در زندان‌های سنندج و همدان محبوس بوده‌اند.

بنا به گزارش مدافعان حقوق بشر اين زندانيان هم‌اکنون در زندان قزل‌حصار به‌سر می‌برند.

عفو بين‌الملل از مقامات ايران خواسته است، حکم اعدام اين چهار زندانی را متوقف کرده و شرايط برای محاکمه منصفانه آنان را فراهم آورند.

چندی پيش تارنمای کلمه نزديک به اصلاح‌طلبان ايران گزارش داده بود، فقط در سالن شماره ۱۰ بند چهار زندان رجايی‌شهر کرج ۱۶۰ زندانی اهل سنت نگهداری می‌شوند که ۲۶ نفر از آنان به اعدام محکوم شده‌اند.

اقليت‌ سنی‌ جمعيت قابل توجهی از جمعيت ايران را تشکيل می‌دهند و در ۱۴ استان کشور زندگی می‌کنند. شمار اهل سنت فقط در تهران حدود يک ميليون برآورد شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زندانیان اهل سنت؛ شکنجه، اعتراف و اعدام | کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

    […] سازمان مدافع حقوق بشر و فعالان اجتماعی ازجمله سازمان عفو بین‌الملل، مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان، حسن امینی حاکم […]

  • darya

    هم اکنون بیش از 800 زندانی سیاسی در کشور وجود دارد ایجاد شده در: 07/23/2010 - 19:51 شیرین عبادی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی تلاش بسیاری می کند تا تعداد دقیق زندانیان سیاسی منتشر نشود، گفت: با تمام این تلاش ها، از منبعی بسیار مطمئن خبر می رسد که تعداد زندانیان سیاسی در زندان های ایران، بیش از 800 نفر است. برنده جایزه صلح نوبل، در گفتگو با خبرنگار جرس، ادامه داد: این زندانیان به طور عمده شامل روزنامه نگاران، دانشجویان، فعالان قومی، فمینست ها، بهایی ها و مسیحیان می شود. وی با بیان این که در یک سال گذشته هشت زندانی سیاسی اعدام شدند افزود: این افراد که دادستان آنان را به تجزیه طلبی متهم کرده بود، بدون تکمیل پرونده، اعدام شدند. عبادی همچنین درباره علت فشار بر فعالان حقوق بشری به خصوص در کانون مدافعان حقوق بشر، در ماه های اخیر گفت: دولت روز به روز بیشتر مرتکب نقض حقوق بشر می شود و علاقه ندارد که نقض حقوق بشر در کشور گزارش شود. بنابراین با کسانی که در زمینه حقوق بشر فعالیت می کنند شدت عمل بیشتری به خرج می دهد. برنده جایزه صلح نوبل، در ادامه به وضعیت محمد صدیق کبودوند اشاره و اظهار کرد: کبودوند تنها به خاطر تاسیس یک سازمان غیردولتی حقوق بشری به 10 سال حبس محکوم شد.