ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از مجموعه «ایرانیان هلند»

«ایران گذشته من است و هلند آینده‌ام»- گفت‌و‌گو با مرضیه دادور

کبری قاسمی- مرضیه دادور، ۲۸ سال پیش با همسر و فرزندش به هلند آمده است. او که در ایران در شرکت نفت کار می‌کرده، از زمان ورود به هلند به فعالیت‌های اجتماعی پرداخته است.

مرضیه دادور، ۲۸ سال پیش با همسر و فرزندش به هلند آمده است. او که در ایران در شرکت نفت کار می‌کرده، از ابتدای ورودش به هلند شروع به فعالیت‌های اجتماعی کرده است. خانم دادور تا به حال با پروژه‌های مختلفی در ارتباط با پناهندگان مقیم هلند کار کرده است.

مرضیه دادور

او در هلند به تحصیل در رشته مهارت‌های مدیریتی در دانشگاه اراسموس روتردام پرداخته و تز تخصصی او درباره «بازتاب جنسیت در تدوین قوانین کار و انتگراسیون» بوده است.

در ده سال اخیر او به عنوان آموزشگر مستقل، برنامه‌های مختلف آموزشی تهیه کرده و به گروه‌های مختلف اجتماعی آموزش می‌دهد تا مهاجران تازه‌وارد بتوانند راه خود را برای انطباق با جامعه جدید پیدا کنند.

او همچنین به عنوان مشاور با نهادهای مختلف اجتماعی در زمینه‌های مشارکت اجتماعی، تبعیض نژادی، تطابق با جامعه جدید و ... همکاری می‌کند

مرضیه دادور می‌گوید که جامعه هلند بسیاری از درها را به روی او باز کرده است و به این ترتیب به دنیای جدیدی پای گذاشته، با ارزش‌ها و روابطی بسیار متفاوت با آن‌چه که با آن بزرگ شده بود. این تفاوت فرهنگی و تفاوت ساختار اجتماعی پرسش‌های زیادی در ذهن او به وجود آورده و او را کنجکاو کرده است تا به جست‌و‌جوی پاسخ به این پرسش‌ها برود.

مرضیه خود را نه هلندی می‌داند و نه ایرانی. او می‌گوید که نیمی از عمرش را در ایران و نیمی دیگرش را در هلند زندگی کرده است. به همین دلیل خود را آدم جدیدی می‌داند که دوباره متولد شده است. آدمی که نه ایرانی است و نه هلندی. به گفته خوذش چیزهای با‌ارزش ایرانی را در خود نگه داشته و بسیاری از مسائل سنتی را که با آن‌ها مشکل داشته است، کنار گذاشته. در جامعه هلند هم آن‌چه را نمی پسندد، مجبور نیست قبول کند.

مرضیه دادور به رادیو زمانه می‌گوید: «من حق انتخاب دارم و از این حق استفاده می‌کنم.»

او در پاسخ به این سوال که اگر بخواهی میان ایران و هلند یکی را برای زندگی انتخاب کنی، کدام را انتخاب می‌کنی، می‌گوید: «صددرصد هلند! احساس می‌کنم که در هلند در خانه خودم هستم. بچه‌هایم و نوه‌هایم اینجا هستند. دوستانی دارم که مثل خانواده‌ام هستند. ایران برای من عزیز است اما من از آنجا خاطرات دردآور و سختی دارم. در هلند هم همین‌طور اما چون اینجا آینده‌ام است، طبیعتا هلند را انتخاب می‌کنم.»

گفت‌و‌گو با مرضیه دادور را از اینجا بشنوید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سحر

    سلام