ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نجفی در نیویورک؛ چشم‌انداز یک سفر

قرار است محمدعلی نجفی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همراه رییس جمهور ایران به ایالات متحد آمریکا برود. دیدار با مسئولان دو موزه و مؤسسه فرهنگی آمریکا در برنامه‌های نجفی است.

هواپیمای حامل حسن روحانی به مقصد نیویورک یک همراه ویژه را نیز با خود خواهد برد. محمدعلی نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم قرار است در میان همراهان رییس جمهور ایران به ایالات متحد آمریکا برود؛ سرزمینی که در سال‌های دور دوران دانشجویی خود را در آن سپری کرده است و با بسیاری از زوایای فرهنگی و اجتماعی آن آشناست.

موزه متروپلیتن در نیویورک

اما آیا این‌بار که او در کسوت معاون رییس جمهور اسلامی ایران و نه یک دانشجوی ساده به ینگه دنیا می‌رود، قادر است درهای بسته روابط فرهنگی ایران و آمریکا را نیز بگشاید؟

محمد علی نجفی در سفرش به نیویورک قصد دارد با مسئولان موزه متروپلیتن نیویورک و همچنین با مسئولان مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو دیدار و رایزنی کند.

در قدم اول، دیدار با مسئولان دو موزه و مؤسسه فرهنگی آمریکا در برنامه‌های نجفی است: دیدار با مسئولان موزه متروپلیتن نیویورک و همچنین دیدار و رایزنی با مسئولان مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو. این برنامه آخری البته بستگی به آن دارد که او بتواند اجازه خروج از نیویورک را نیز به‌دست آورد. مقامات سیاسی بسیاری از کشورهای جهان که برای شرکت در اجلاس سازمان ملل متحد به آمریکا سفر می‌کنند تنها اجازه حضور در محدوده شهر نیویورک را دارند و برای سفر به نقاط دیگر باید با مقامات آمریکایی هماهنگی به عمل آورند.

برخی رسانه‌های ایران گزارش داده‌‌اند نجفی در دیدار با مقامات موزه متروپلیتن قرار است از آن‌ها بخواهد تا اشتباهات دو سال گذشته خویش در مورد نام ایران را جبران کنند. در سال ۲۰۱۱ موزه متروپلیتن پس از تعمیرات در بخش «هنرهای اسلامی» نام آن را به به بخش ‌هنرهای «سرزمین‌های عربی، ترکیه، ایران، آسیای مرکزی و جنوب آسیا» تغییر داد. این تغییر نام مورد اعتراض برخی تاریخ‌نگاران هنر و همچنین باستان‌شناسان و هنرمندان ایرانی قرار گرفت. در نامه‌ای که همان ‌زمان توسط جمعی از «دانش‌آموختگان باستان‌شناسی»ایران خطاب به مسئولان موزه نوشته شد، آمده بود که این اقدام بدون معیار و ضابطه درست صورت گرفته و ترتیب نام‌ها نیز به‌درستی رعایت نشده زیرا می‌بایست نخست نام ایران و هند و آسیای میانه ذکر می‌شد و سپس نام ترکیه و سرزمین‌های عربی.

لوح‌های گلی هخامنشی

نگرانی باستان‌شناسان و اهل هنر ایرانی قاعدتاً فراتر از جابه‌جایی یک نام است. آن‌ها نگران این موضوع هستند که در دعواهای سیاسی امروز میان ایران و غرب، کشورهای دیگر فرصت تغییر و تفسیر تاریخ را به سود خود پیدا کرده و در ارائه دستاوردهای فرهنگی و هنری خود از طریق مؤسسات معتبر جهانی گوی سبقت را از همسایگان ایرانی خود بربایند. دهه‌ها قطع و یا سردی روابط سیاسی، بر نحوه انعکاس فرهنگ و هنر ایرانی نیز قطعاً تأثیر گذاشته است. بنابراین سفر نجفی به نیویورک و برنامه دیدار او با مسئولان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان را باید از این منظر نیز مورد توجه قرار داد.

اما آیا او موفق خواهد شد به غیر از گوشزد کردن تصحیح نام ایران در کاتالوگ‌ها و تابلوهای این موزه، زمینه همکاری علمی و پژوهشی را نیز فراهم آورد و یا قراردادهایی برای برگزاری برنامه‌ها و نمایشگاه‌های مشترک با متروپلیتن امضاء کند؟

باستان‌شناسان و اهل هنر ایرانی نگران‌اند که در دعواهای سیاسی میان ایران و غرب، کشورهای دیگر فرصت تغییر و تفسیر تاریخ را به سود خود پیدا کرده و در ارائه دستاوردهای فرهنگی و هنری خود از طریق مؤسسات معتبر جهانی گوی سبقت را از همسایگان ایرانی خود بربایند.

سازمان میراث فرهنگی ایران در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد موفق شد استوانه کوروش را از موزه بریتانیا به ایران آورد و آن را برای مدتی در تهران به نمایش بگذارد. با این‌حال آن اقدام دولت دهم نه تنها نتوانست در میان متخصصان این حوزه اعتباری برای آن فراهم کند، بلکه نحوه نمایش استوانه و استفاده‌های تبلیغاتی و سیاسی مستقیمی که از ارتباط با موزه بریتانیا و منشور کوروش صورت گرفت، همواره به عنوان نکته‌ای منفی از سوی منتقدان خستگی‌ناپذیر سازمان میراث فرهنگی در زمان احمدی نژاد مطرح شد. ایران همچنین در زمان ریاست حمید بقایی بر سازمان میراث فرهنگی روابط خود را با موزه لوور در پاریس قطع کرد. آقای بقایی در آن زمان اعلام کرد چون موزه لوور به تعهداتش برای برپایی نمایشگاه در ایران عمل نکرده است، بنابراین ایران روابط خود را با این موزه قطع می‌کند. با این‌‌حال موزه لوور در همان زمان اعلام کرد علیرغم وجود توافقنامه برای همکاری مشترک، هرگز هیچ قراردادی با موزه ملی ایران برای برپایی نمایشگاه نداشته است.

به‌نظر می‌رسد محمدعلی نجفی راهی دشوار و طولانی برای برقراری روابط مجدد با مؤسسات فرهنگی بین‌المللی در پیش رو دارد. محمد بهشتی، رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و مشاور ارشد فعلی این سازمان گفته است که به نجفی توصیه کرده حتماً به آمریکا برود و از فرصت پیش‌آمده برای از سر گرفتن همکاری‌های علمی با مراکز پژوهشی و موزه‌ها در این کشور استفاده کند. آقای بهشتی همچنین خواسته است موضوع بازگرداندن لوح‌های گلی هخامنشی به کشور که نزد دانشگاه شیکاگو به امانت مانده است پیگیری شود. در سال‌های گذشته با رأی دادگاهی در آمریکا، ابتدا قرار بود این الواح باستانی به نفع بازماندگان و خانواده قربانیان یک حادثه تروریستی مصادره شود. گرچه بعدها با تجدید نظری که در رأی دادگاه صورت گرفت، موضوع مصادره این الواح منتفی شد، اما مسئولان ایرانی می‌خواهند این لوح‌‌های گلی را که چندین دهه است که در آمریکا و نزد دانشگاه شیکاگو مانده است سرانجام به طور کامل به ایران بازگردانند.

گشایش روزنه فرهنگی با مؤسسات آمریکایی، احتمالاً اروپایی‌ها را نیز متقاعد خواهد کرد که هرچه بیشتر درهای خود را به روی ایران بگشایند و روابط خود را حداقل در بخش فرهنگی از سرگیرند. آیا سازمان میراث فرهنگی ایران قرار است پیش‌قراول برقراری روابط دو جانبه با آمریکا و غرب حداقل در زمینه‌های فرهنگی و گردشگری باشد؟ به‌نظر می‌رسد حتی اگر ایران و آمریکا نتوانند به زودی مسائل خود را در زمینه موضوعات سیاسی مورد اختلاف حل کنند، تمایل به برقراری روابط فرهنگی در هر دو طرف وجود دارد. سال‌هاست که رشته ایران‌شناسی از سردی روابط سیاسی لطمه خورده است. پژوهشگران ایرانی در نامه‌های خود به حسن روحانی در مورد مسائل میراث فرهنگی ایران، توجه به جایگاه ایران‌شناسی و برقراری روابط علمی با مؤسسات معتبر علمی را از او درخواست کرده‌اند. او نیز در برنامه‌های دولتش خود را موظف به توسعه ایران‌شناسی و برقراری روابط با مؤسسات پژوهشی دانسته است. حتی اگر ساختمان ملل متحد در نیویورک نتواند محل مذاکره سران دو کشور باشد، اما شاید درهای موزه‌‌ها و مؤسسات فرهنگی ایران و آمریکا دوباره به روی یکدیگر گشوده شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ahmad

    کامت یک از اصل مقاله جالبتر بود.اساس مشکلات همینهاست.البته جناب عبدی یه بار ناراحت نشن که بگن اگه امریکا همون امریکا باشه بازم اینکارو میکنم.اقای روحانی هم بداند که شاید این بار اخر باشه که مردم از طریق صندوق رای منظورشون رو به سران ج ا اعلام میکنند.

  • darya

    به سفر نیویورک میرود چون  از فتنه  !!توبه کرد !

  • شمیم

    بعد از 1434 سال هنوز آخوند ها را نشناخته ایم و برایشان تومار می نویسیم و درخواست آدم بودن از آنها داریم. خودشان می گویند: آخوند شدن چه آسان، آدم شدن محال است! مردم کم سواد ایران معاصر عاقبت خوشی نخواهند داشت. شعبان بی مخی می خواهیم که زبان اینها را بفمد و بتواند با زور قمه حاکمیت را به دست سکولارها برساند وگرنه با این دار و دسته ی سوسول اصلاح طلب یا تحول خواه یا معتدل یا برانداز امیدی به بهبود نمی رود. در عوض شعبان ، این نجفی ها را داریم که در آمریکا درس خوانده اند و حال به استخدام آخوند در آمده اند تا ماله به دست آنها را همراهی و برایشان پادویی کنند

  • moush fil nzayad

    در آستانه سفر پر سر وصدای آقای روحانی به نیو یورک ، امیدواری بسیاری از ایرانیان به پایان این بازی ضد آمریکایی که با طرح هایی از سوی مارکسیست های روسی و روسیه با اشغال سفارت امریکا در ایران کلید خورد و بیش از سی سال ایران را در ورطه نابودی اقتصادی ، جنگ ، تروریسم ، ماجراجویی ، رویارویی با غرب ، هم صدایی با دیکتاتورهای خونخوار ، هزینه کردن میلیاردها دلار از منابع ملی کشور برای هیچ و پوچ و شکم پاره کردن ایرانیان برا ی منافع اعراب بی چشم و رو و خریدن دشمنی پرنفوذ ترین دولت جهان (اسرائیل ) برای ایران و ریختن میلیاردها دلار پول به اقتصاد روسیه و چین و محروم کردن ایرانیان از سرمایه گذاری خارجی و حمایت امریکا در عرصه های اقتصادی و سیاسی و بدنام کردن نام پاک ایران و ایرانی حاصل دیگری نداشت ، با در نظر گرفتن حاشیه های پارازیتی این سفر ، گفتارهای یکی به نعل و یکی به میخ ، مواضا بازدارنده ما رکسیست های روسی ، تمسخرهای چپ ها در اپوزیسیون حرا ف بی خاصیت ، .... میخواهم برای آخرین با ر هشدار دهم آقای روحانی اگر متوجه نیستید با خود چه باری به نیو یورک حمل میکنید بهتر است مثل آقای خاتمی بیماری پیشه کرده و بهانه کنید و منصرف شوید آقای روحانی اگر به هر دلیلی تنها به این منظور به نیو یورک میروید تا مثلا زیرکی کرده و سر غرب کلاه بگذارید ( آنطوری که علی آب نبات میگوید ) و بعد از سر و صداهای زیاد فیل اعتدال شما موش تاکتیک علی لاریجانی و یا هاله نور مقدس احمدی نژاد بزاید بدانید که این کار تنها دو رویی و دروغ گویی و وقت خریدن ج ا و سران ان در نزد غرب و امریکا به خصوص تلقی نخواهد شد شما با چک سفید ملت ایران و ایرانی به آنجا میروید اگر این چک بی محل از آب در اید ایرانی و ایران از صحنه اعتبار جهانی خارج میشود برای همیشه ! انسان ایرانی در نگاه شرق شناسانه همان دروغ گویان و دودوزه بازان و دزدانی شناخته میشود که ان مسافر انگلیسی در سفر نامه اش با کینه نسبت به ایرانیان یاد کرد ، مزخرفاتی نظیر " ایرانیان یا دستشان در جیب دوستشان است یا در سوراخ دماغ شان و یا ......." " ٣٠ میلیون ایرانی از هم میدزدند و هیچ کس فقیر نمیشود " آقای روحانی هیچ چیز بدتر از ان نیست که حکومتی مردم خودش را در جهان بدنام و بی اعتبار کند استالین و قذافی و اسد و صدام و پول پت و کم جنگ ها و ..... اگر چه پایه های رژیم های فاسد و استبدادی و خونریز را در کشورشان نهادینه کردند اما اقدامات آنها به پا ی ملت روس و لیبی و سوریه و کامبوج و کره شمالی نوشته نمیشود چون هیچ کدام اینها " از منظر جهانیان " به نام آزادی و دموکراسی و اعتدال و حکومت مردمی و با داعیه نمایندگی مردم کشورشان چنان نکردند ، مردم آنها و کشور آنها باقی می ما نند و به صحنه جهانی باز خواهند گشت . فقط رژیم ها و افراد مورد نفرت جهانی هستند شما صرف نظر از آنکه بخواهید یا نخواهید اکنون با عنوان و نماد آشتی جویانه و نماینده اعتدال گرایی مردم ایران به آنجا میروید من اصلا به اینکه خود شما و رهبری ایران چه منظوری از این کار داشته باشید مثبت یا منفی کاری ندارم. شما آزادید در سیستم سیاسی خود هر چه صلاح میدانید برای رژیم خود بکنید اما نه با نام مردم ایران ! تبلیغات درست و غلطی که پیرا مون شما شکل گرفته شما را نماینده روی اعتدال سکه ایرانیان و مقابل روی ماجراجویانه ای که دستگاه رهبری ج ا از مردم ایران به جهان معرفی کرده، به جهانیان نشان داده اند و غرب هم تا کنون آنرا رسما پذیرفته ! اگر اقدامی بکنید که عکس ان ثا بت شود این تنها ج ا نیست که در مرز سقوط قرار میگیرد بلکه ملتی را با خود سا قط میکنید آنوقت زدن مردمی که ژنیتیکی دروغ گو و شعبده باز و ماجراجو و دردسر ساز هستند با بمب اتم هیچ مخالفتی را بر نخواهد انگیخت آقای روحانی از رویکرد مثبت غرب دچار هیجانات نشوید انها با انتظاراتی این رویکرد را نشان میدهند ، نقشه امثال علی لاریجانی به درد کوزه آب میخورد اشتباه محاسبات امثال او کشور را به اینجا کشانید باید غنی سازی را متوقف کنید تا اطمینان غرب حاصل شود از دخالت در امور اعراب باید پرهیز کنید تا مردم جهان به اینکه شما موجب شر و درد سر و ... هستید شک نکنند باید به جهانیان بگویید که شما به حقوق انسانی دگر باشا ن عقیدتی و جنسی احترام میگذارید اما تابع کتاب مقدس خود هستید مثل کاتولیک های غربی تا بفهمند چه میگویید باید از پنهان کردن اینکه در ایران مثل بقیه کشورهای جهان افراد و گروه های متفاوت با رویکرد های متفاوت وجود دارند پرهیز کنید . اینکه دائم اصرار کنید که شما مثل رهبری ج ا و سپاه و علی لاریجانی فکر میکنید فقط به این باور دامن میزند که پس شما هم دنبال بازی و فریب هستید مگر این که حقیقتا همین باشد که در آنصورت لطفا دکان اعتدالی را که به نام مردم ایران باز کرده اید فو را ببندید چون در آنصورت دارید مردم ایران را وارد چاهی میکنید که در آمدن از ان از بیرون آمدن از چاه اشغال سفارت امریکا و ماجراجویی اتمی و دخالت های تروریستی بسیار دشوارتر است حتا برای دولت های بعدی که مخالف ج ا باشند