ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نجفی از برخی ریخت‌و‌پاش‌های مالی در سازمان میراث فرهنگی خبر داد

محمدعلی نجفی، رییس سازمان میراث فرهنگی در یک نشست رسانه‌ای از ریخت وپاش‌های مالی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمان مدیریت مشایی پرده برداشت.

محمدعلی نجفی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز، یکشنبه، ۲۲ دی‌ماه در یک نشست رسانه‌ای از ریخت وپاش‌های مالی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمان مدیریت اسفندیار رحیم مشایی پرده برداشت.

محمدعلی نجفی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

آقای نجفی در این نشست خبری گفت نخستین نامه‌ای که پس از تصدی ریاست سازمان میراث فرهنگی نوشته، در پاسخ به مطالبه ۱۲۰ میلیون تومانی هتل «هما» در شیراز بوده است.

در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد و به هنگام حضور حمید رضا بقایی در سازمان میراث فرهنگی، مرکز اسناد این سازمان به شیراز انتقال یافت. در اثر جابجایی و برخی سوءمدیریت‌ها بسیاری از کتاب‌ها به ویژه کتاب‌های تاریخی ارنست هولستر، عکاس آلمانی‌الاصلی که زمان قاجار در ایران عکاسی می‌کرد، از بین رفتند. همچنین در آن زمان بخشی از کتاب‌های مرکز اسناد سازمان به فروشگاه «شهر کتاب» نیاوران در تهران فروخته شدند. اما به زودی این طرح شکست خورد و مرکز اسناد مجدداً به تهران بازگشت. بدهی ۱۲۰ میلیون تومانی دولت به هتل هما مربوط به این دوره جابجایی است که کارکنان مرکز اسناد در این هتل سکونت کرده بودند.

محمد علی نجفی، رییس سازمان میراث فرهنگی در این نشست خبری همچنین از یک پرونده ۱۲۳میلیارد تومانی در خارج از ایران پرده برداشت. او گفت: «فردی مدعی شده که برای انجام کاری دو میلیارد تومان هزینه کرده و [از سازمان میراث فرهنگی] طلبکار است. او یک وکیل بسیار معروف و با قدرت نفوذ بالا دارد که در ‌‌نهایت، از دادگاه برای ما حکم ۱۲۳میلیارد تومانی گرفته است.»

سازمان میراث فرهنگی و مشکلات عدیده‌اش

این حکم در شرایطی صادر شده است که به گفته آقای نجفی مسئولان سازمان میراث فرهنگی در زمان مدیریت اسفندیار رحیم مشایی، در زمان لازم، برای ارائه دفاعیه در دادگاه حضور نیافتند و یک روز پس از موعد ۱۰ روزه تجدیدنظرخواهی به دادگاه مراجعه کردند.

محمد علی نجفی می‌گوید: «این برای ما یک تردید ایجاد کرده که آیا واقعاً پیگیری سالم حقوقی صورت گرفته است؟»

۱۲۳میلیارد تومان معادل بودجه یک سال سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. حسن روحانی، رییس جمهور ایران، لایجه بودجه را به مجلس تسلیم کرده و قرار است تا اواخر بهمن ماه پس از طی کردن مراحل قانونی به تصویب برسد. در لایحه بودجه، بودجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هفت و نیم درصد کاهش داشته است.

آقای نجفی در این نشست خبری درباره ناکافی بودن بودجه سازمان میراث فرهنگی گفت: «در ایران تا امروز ۲۰۰ هزار سایت تاریخی شناخته شده و کار‌شناسان معتقدند به همین تعداد هم سایت مسکوت داریم. برای هر سایت اگر ۱۰میلیون تومان ناقابل در نظر بگیریم، دوهزار میلیارد تومان بودجه می‌شود. این در حالی است که کل بودجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ۱۲۰میلیارد تومان است که در ‌‌نهایت، ۴۰میلیارد تومان آن تخصیص پیدا می‌کند.»

در طی چند سال گذشته حساسیت بخشی از جامعه به حفظ آثار تاریخی و اعتراض‌هایی که نسبت به بی‌توجهی و تخریب میراث فرهنگی صورت می‌گرفت نام سازمان میراث فرهنگی را با حاشیه‌های فراوانی رو‌به‌رو کرده بود. در گزارشی هم که دولت درباره عملکرد صد روزه‌اش انتشار داده بود، آمده است که به دلیل سوءمدیریت‌ها جایگاه فرهنگی ایران در جهان تنزل یافته. در بخش گردشگری نیز از آمارسازی و بالا بردن رقم گردشگران، صدور مجوزهای بی‌رویه برای فعالیت در بخش گردشگری و عدم نظارت بر آن و عدم ارتباط با مراکز دانشگاهی در دولت قبلی انتقاد شده است.

محمد علی نجفی در نشست خبری‌اش یک بار دیگر به این سوأمدیریت‌ها اشاره کرد و گفت: « با دقت در عملکرد مدیران قبلی متوجه شدم که در عملکرد دوره آقای بقایی، هیچ نکته مثبتی قابل مشاهده نیست. واقعاً هیچ نکته مثبتی در آن ندیدم که نقطه اوجش هم انتقال معاونت‌ها به استان‌ها بود که هنوز با مصائب آن دست به گریبانیم.»

آقای نجفی در حاشیه این نشست خبری به مسأله گردشگری هم اشاره کرد و گفت: «دیگر کسی فکر نمی‌کند ورود گردشگر به ایران فسادآور است؛ اما همین الان که از بسیاری از کشورهای اروپایی متقاضی ورود گردشگر داریم، به‌دلیل نبودن هتل‌های پنج ستاره در بسیاری از نقاط، این پتانسیل محقق نمی‌شود.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.