ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"بيشتر به کارزار لغو گام به گام اعدام (لگام) بپيونديد"

۹ کنشگر فرهنگی و مدنی، از کارزار لغو گام به گام اعدام (لگام) در بيانيه دوم خود گفته‌اند پيوستن به اين حرکت انتظار آن‌ها را برآورده نکرده و مخالفان اعدام بيشتر به اين کارزار بپيوندند.

فراخوان‌دهنگان کارزار لگام (لغو گام به گام اعدام) بيانيه دوم خود را منتشر کردند. در اين بيانيه از مردم خواسته شده است که بيش‌تر و اثربخش‌تر به اين کارزار بپيوندند.

صفحه فيس‌بوک کارزار لگام (لغو گام به گام اعدام) بيانيه جديد سيمين بهبهانی (نويسنده و شاعر)، پروين فهيمی (فعال حقوق بشر و مادر سهراب اعرابی، از جوانان کشته شده در رويدادهای سال ۸۸)، جعفر پناهی (فيلمساز)، بابک احمدی (نويسنده و مترجم)، فريبرز رئيس‌دانا (اقتصاددان و فعال سياسی)، محمد ملکی (فعال سياسی و رئيس پيشين دانشگاه تهران)، علی‌رضا جباری (نويسنده و مترجم)، محمد نوری‌زاد (نويسنده و فيلمساز) و اسماعيل مفتی‌زاده (فعال حقوق بشر)، ۹ فراخوان‌دهنده اين کارزار، را منتشر کرده است.

اين بيانيه "همدلی‌ها و همراهی‌هايی" مردم در پشتيبانی از اين حرکت اجتماعی را "عامل نيروبخش، بسيارجدی و اثربخش" برای تهيه‌کنندگان متن نخست اين فراخوان دانسته و آورده است پشتيبانی‌ها "به بيدارشدن وجدان شماری چشمگير از نيروهای پشتيبان حفظ حرمت و کرامت جان و شأن انسان" انجاميده است.

در روزهای آغازين آذرماه سال جاری هشت تن از کنشگران سیاسی، مدنی و فرهنگی ایران کارزار “لغو گام به گام اعدام (لگام)” را راه‌اندازی کردند. آن‌ها در بيانيه نخست اعلام کردند که این کارزار را “جهت حذف هرچه سریع‌تر شیوه‌های بی‌رحمانه اعدام" راه‌اندازی کرده‌اند. در بيانيه دوم جعفر پناهی نيز به اين هشت نفر پيوسته است.

امضاکنندگان بيانيه دوم کارزار "لگام" ضمن بيان اين‌که به اين حرکت ادامه خواهند داد، افزوده‌اند: "اين حرکت که می‌تواند به‌صورت درخواست‌های مکتوب، گردآوری امضا، فراخوان‌های مجازی، انواع خبررسانی‌ها، برگزاری همايش‌های مصلحانه، دفاع از لغو مجازات اعدام و انواع پيام‌رسانی‌های ابتکاری، در حوزه‌های اجتماعی، ادبی و هنری و جز آن ادامه يابد، هنوز به آن‌چنان توانی که همه ما انتظار داريم نرسيده است."

آن‌ها گفته‌اند انتظارشان اين است که "وجدان‌های بيدار جامعه و گيرندگان پيام درون و انسان‌های برخوردار از احساس همبستگی بشری بسيار بيش از اين و به‌گونه‌ای اثربخش‌تر و پی‌گيرتر باورمندان به لغو مجازات اعدام را به تکاپوی عملی و نشان دادن خواست و آرمان‌شان دعوت کنند."

اين ۹ فعال فرهنگی و مدنی بار ديگر تأکيد کرده‌اند که "گرفتن جان آدميزادگان (هرچند که خطاکار باشند)، به هيچ رو درمان دردهايی که متأسفانه به‌صورت آسيب‌های ويرانگر متوجه جوامع بشری، به‌ويژه جامعه ما، شده است نيست، بلکه عامل تشديدکننده آن است."

از نظر آن‌ها ازهمه مهم‌تر اين است که برقرار ماندن مجازات اعدام و "شيوه‌های کور انتقام‌جويی می‌تواند به‌گونه‌ای نگران‌کننده به‌صورت ابزاری ابلهانه برای حذف فيزيکی مخالفان سياسی و دگرانديشان در آيد."

اين اظهارنظر در حالی صورت می‌گيرد که هاشم شعبانی و هادی راشدی، دو زندانی سیاسی عرب در اهواز، يک هفته پيش، در روز یکشنبه ششم بهمن‌ماه جاری اعدام شدند.

سازمان عفو بین‌الملل آذرماه گذشته در بیانیه‌ای نسبت به اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام اين دو زندانی سیاسی عرب هشدار داده بود.

امضاکنندگان بيانيه دوم کارزار "لگام" گفته‌اند: "لغو مجازات اعدام را هم‌اکنون از درخواست لغو مجازات اعدام همه متهمان سياسی و عقيدتی آغاز کنيم."

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل درباره وضعيت حقوق بشر در ايران و کريستف هينز، گزارشگر ويژه اين سازمان در مورد اعدام‌های خودسرانه، چندی پيش “افزايش جهش‌دار” شمار اعدام‌ها در ايران را محکوم کردند.

اين دو گزارشگر ويژه سازمان ملل در بيانيه‌ای گفتند افزايش ناگهانی اعدام‌ها در ايران از آغاز سال جاری ميلادی نگران‌کننده است.

آن‌ها اعلام کردند که در دو هفته نخست ماه ژانويه، ۴۰ نفر در ايران اعدام شده‌اند.

گزارشگران سازمان ملل متحد شمار اعدام‌ها در ايران در سال گذشته ميلادی را ۶۵۲ مورد اعلام کرده‌ و گفتند دست‌کم ۲۸ نفر از اين اعدام‌شدگان زن و چند تن نيز زندانيان سياسی بوده‌اند.

برای پيوستن به اين کارزار می‌توان از طريق اين ايميل زير تماس گرفت:
karzar.legam@gmail.com

صفحه فيس بوک کارزار "لغو گام به گام اعدام (لگام)":
https://www.facebook.com/karzar.legam

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.