ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش میدانی از وضعیت گیلان و مازندران

امید رضایی - شهرهای صومعه‌سرا، رامسر و تنکابن و روستاهای اطراف آن‌ها به دلیل بارش شدید برف با شرایط بسیار بد و بحرانی روبه‌رو هستند.

هفت چوپان در شهر صومعه‌سرا در برف گیر افتاده‌اند که تا تنظیم این گزارش، یکی از آن‌ها جان باخته است

شهرهای صومعه‌سرا، رامسر و تنکابن و روستاهای اطراف آن‌ها به دلیل بارش شدید برف با شرایط بسیار بد و بحرانی روبه‌رو هستند.

بارش شدید برف در حاشیه دریای خزر، مردم این مناطق را با مشکلات جدی مواجه کرده است. در حالی که در رشت، شرق گیلان و قسمت‌هایی از استان گلستان، بارش به نسبت سنگین برف باعث خوشحالی مردم شده و عکس‌های زیادی از «برف‌بازی» مردم در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر می‌شود، چند کیلومتر آن‌طرف‌‌تر اما، در شهرهایی مانند صومعه‌سرا، تنکابن و رامسر مردم با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند.

قطع آب و برق و افت فشار و احتمال (و گاه شایعه) قطع گاز، این شهرها را فراگرفته است. این در حالی است که از وضعیت روستاها تقریباً هیچ اطلاعی در دست نیست. راه‌های ارتباطی روستاها به کلی مسدود شده است.

صومعه‌سرا، دو و نیم متر برف

صومعه‌سرا، شهر کوچکی در غرب گیلان، در میان شهرهای برف‌زده، وضعیت به نسبت بدتری دارد، اما اطلاعات چندانی از آن‌جا منتشر نشده است.

محمد، از ساکنان این شهر، به رادیو زمانه می‌گوید از روز جمعه بارش برف آغاز شده و حالا به نزدیک دو متر رسیده است. برق مدام قطع و وصل می‌شود و دو روز است که آب شهری به دلیل یخ‌زدگی لوله‌ها قطع است. اینترنت نیز مدام قطع می‌شود. این درحالی است که از روستاهای اطراف، هیچ اطلاعی در دست نیست و راه‌های ارتباطی به کل قطع شده است. محمد می‌گوید: «در بسیاری از روستاها لوله‌کشی گاز وجود ندارد و با این وضعیت راه‌ها، طبیعتاً نفت نیز به روستاها نمی‌رسد.»

 تلویزیون محلی گیلان تائید کرده که هفت چوپان در شهر صومعه‌سرا در برف گیر افتاده‌اند که تا تنظیم این گزارش، یکی از آن‌ها جان باخته است و یکی دیگر اوضاع وخیمی دارد. جاده این شهر به ضیابر که جاده اصلی است، مسدود است. به گفته شهروندان صومعه‌سرا، سپاه پاسداران وارد عمل شده و به برف‌روبی خیابان‌های اصلی مشغول است.

وضعیت بابلسر تقریباً عادی است، اما به دلیل «کمبود انرژی»، با وجود هوای مساعد، مدارس شهر تعطیل شده‌اند.

این نهاد نظامی، به شکل منظم به نانوایی‌ها آرد رایگان می‌دهد. هرچند تا به حال خبری از تلفات انسانی، جز همان یک کشته منتشر نشده است، اما تا زمانی که راه‌های روستایی بازگشایی نشوند، نمی‌توان در این خصوص نظر داد.

محمد می‌گوید: «وقتی راه روستایی چهار روز مسدود باشد، حتی مشخص نیست در بسیاری از این روستاها چیزی برای خوردن یافت می‌شود یا نه؟»

 به گفته این شهروند، قیمت پارو که سابقاً کمتر از پنج هزار تومان بود، هم‌اکنون به پانزده تا بیست هزارتومان رسیده و قیمت برف‌روبی پشت‌بام‌ها، از ۲۰۰هزار تومان آغاز و تا ۴۰۰هزار تومان می‌رسد. در سطح شهر، علاوه بر نانوایی‌ها که از طریق سپاه تامین می‌شوند، تعداد اندکی از ابزار و یراق‌فروشی‌ها جهت فروختن پارو و تعداد اندکی از سوپرمارکت‌ها باز هستند.

همچنین در این شهر فشار گاز به شدت افت کرده است و بیم قطع گاز وجود دارد.

ریزش سقف‌ها، دیگر مشکل عمده در صومعه‌سرا است (مشکلی که در دیگر بارش شدید برف در سال‌های ۸۶ و به خصوص ۸۳، باعث خسارت‌های بسیار جدی و سنگین در گیلان شد و هنوز خاطره‌اش از ذهن مردم گیلان پاک نشده است). سقف برخی خانه‌ها، همچنین سقف تعداد نامعلومی کارگاه و یک کارخانه چوب‌بری در صومعه‌سرا ریزش کرده است. تعداد از گلخانه‌ها و مرغداری‌ها نیز خسارت‌های جدی دیده‌اند.

از سوی دیگر، مسئولان استان گیلان که به نظر می‌رسد با وجود تجربه‌های تلخ سال‌های ۸۳ و ۸۶، در برابر شرایط هوایی، آچمز شده‌اند، مدام وجود بحران را انکار می‌کنند. مثلاً مسئول پلیس راه گیلان به تلویزیون محلی گفته است هیچ مشکلی جز گیر افتادن چند خودرو در جاده‌ها وجود ندارد. مسئول هلال احمر نیز در مصاحبه‌ای گفته است که هیچ مشکلی وجود ندارد.

این در حالی است که ۶۰۰ خانوار در تولمات صومعه‌سرا، دو روز است که برق ندارند و شرکت گاز در اطلاعیه‌های مکرر از مردم می‌خواهد گاز کمتری مصرف کنند. استاندار گیلان نیز در حالی که صومعه‌سرا در غرب گیلان با این مشکلات روبه‌روست، برای بازدید به شرق گیلان رفته است که بارش برف شرایط بحرانی ندارد.

کلیه راه‌های روستایی رامسر مسدود هستند و خبری از وضعیت روستاها در دست نیست.

مسئول اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان، در گفت‌وگو با تلویزیون محلی گفته که همه راه‌ها باز است، اما در برابر واکنش و اصرار مجری، اعتراف کرده که برخی از راه‌های روستایی صومعه‌سرا مسدود است که مشکل‌شان تا ۴۸ ساعت آینده حل خواهد شد.

همچنین برخی روزنامه‌نگاران در استان گیلان خبر می‌دهند که استاندار به مسئولان استانی و شهری تذکر داده است که نباید خبری در خصوص بسته بودن راه‌های ارتباطی به رسانه‌ها بدهند.

هواشناسی استان گیلان اعلام کرده که در آبکنار و صومعه‌سرا دو و نیم متر برف باریده و بارش برف تا غروب سه‌شنبه ادامه دارد.

این شرایط بحرانی، در حالی است که گیلان، و از جمله شهر رشت، پیشتر درسال‌های ۸۳ و ۸۶ با وضعیت مشابهی روبه‌رو شده بود و با این وجود، مسئولان محلی بار دیگر غافلگیر شده‌اند.

فعالان اجتماعی و شهروندان گیلانی، در شبکه‌های اجتماعی از این وضعیت انتقاد کرده‌اند. آرش بهمنی، روزنامه‌نگار گیلانی مقیم پاریس، در صفحه فیس‌بوک خود، در بارش سنگین برف سال 83 رشت را «شهری آخرالزمانی» توصیف کرده و ادامه داده است: «می‌توانم تصور کنم که چیزی تغییر نکرده: نه زیرساخت‌ها، نه وضعیت جاده‌ها، نه وضعیت نیروهای امدادی. می‌توانم ببینم که نهادهای مسئول، هیچ‌گونه پیش‌بینی‌ای برای وضعیت جاری نکرده‌اند. منتظرند که برف تمام شود، سری به مناطق و افراد آسیب‌دیده بزنند، عکسی به یادگار بگیرند و وعده سر خرمن بدهند.»

رامسر و تنکابن، نقاط بحرانی مازندران

در غرب استان مازندران نیز، شهرهای رامسر و تنکابن با مشکلات مشابه روبه‌رو هستند.

مردم رامسر با  ۴۸ ساعت قطعی مداوم برق روبه‌رو بوده‌اند که در نهایت غروب روز دوشنبه، برق وصل شده است. همچنین تا دو شنبه شب، نزدیک به سه روز است که آب شهری رامسر به کلی قطع است.

معابر شهری دچار برف‌گرفتگی هستند. یک شهروند در رامسر به رادیو زمانه می‌گوید: «من برای گرفتن یک نسخه دارو، در روز یکشنبه نزدیک به 12 کیلومتر پیاده‌روی کردم.»

در رشت، شرق گیلان و قسمت‌هایی از استان گلستان اما بارش به نسبت سنگین برف باعث خوشحالی مردم شده است

بیشتر نانوایی‌های این شهر تعطیل هستند و نانوایی‌های دایر، با ازدحام شدید جمعیت مواجه‌اند.

علاوه بر مدارس و ادارات، بیمارستان کتالم رامسر نیز تعطیل شده است.

کلیه راه‌های روستایی رامسر مسدود هستند و خبری از وضعیت روستاها در دست نیست. سقف برخی منازل مسکونی این شهر نیز فرو ریخته است.

یک روزنامه‌نگار در رامسر به رادیو زمانه گفت: «با این که شهر با مشکل کمبود ماشین‌آلات برف‌روبی روبه‌رو است، اما شهردار، تنها به دلیل مشکل شخصی با شهردار شهرمیرزاد، ماشین‌آلات فرستاده شده از این شهر را قبول نکرده است».

این روزنامه‌نگار خاطر نشان می‌کند اگر راه‌های روستایی باز نشوند، قطعا شاهد تلفات انسانی خواهیم بود. همچنین تلفن ثابت در برخی مناطق رامسر قطع است.

زهرا، شهروند اهل رامسر، به زمانه می‌گوید: «همه کوچه‌ها مسدود است و نمی‌توانیم از درِ خانه خارج شویم.»

 وی می‌گوید: «فقط تعداد کمی از سوپرمارکت‌ها باز هستند که آن‌ها هم اجناس ضروری را به قیمت گران‌تری می‌فروشند.» زهرا همچنین از افت کمی در فشار گاز خبر می‌دهد.

در تنکابن، وضعیت مشابه رامسر است، با این تفاوت که تا دوشنبه شب، هنوز برق این شهر نیز وصل نشده است و تلفن‌های ثابت نیز قطع هستند. یک دانشجوی اهل تنکابن مقیم رشت، در گفت‌وگو با زمانه، وضعیت امروز تنکابن را دقیقاً با وضعیت سال ۸۳ رشت یکی می‌داند.

بابلسر و آمل

مریم، شهروند آملی، به رادیو زمانه می‌گوید وضعیت این شهر تقریباً عادی است، اما به دلیل آنچه «کمبود انرژی» اعلام شده، با وجود هوای مساعد، مدارس شهر تعطیل شده‌اند.

رویا در بابلسر، خبر از قطع نیم تا یک ساعته گاز در روز دوشنبه می‌دهد. این شهروند مقیم بابلسر به زمانه می‌گوید گاز مغازه‌ها را به اجبار قطع کرده‌اند تا گاز واحدهای مسکونی قطع نشود. وی می‌گوید: «برخی نانوایی‌ها در روز دوشنبه با قطعی گاز مواجه بودند. روز شنبه نیز تلفن‌های ثابت این شهر چند ساعتی قطع بوده‌اند.» به گفته مریم، ظاهراً برخی از مغازه‌داران این شهر، نگران ریزش سقف مغازه‌های خود هستند. (این گزارش کامل می شود)

عکس‌های شهروندان شهرهای گیلان و مازندران:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.