ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت نفت:«به تولید بنزین در پتروشیمی ادامه می‌دهیم»

علیرغم مخالفت سازمان محیط زیست، مسئولان وزارت نفت بر ادامه تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی تاکید و غیراستاندارد بودن آن را تکذیب کرده‌اند.

با وجود اعلام سازمان حفاظت محیط زیست ایران مبنی بر توقف توزیع بنزین‌های پتروشیمی به دلیل استاندارد نبودن، مقام‌های مختلفی در وزارت نفت  بر تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی تاکید کرده و غیر استاندارد بودن بنزین‌های ایرانی را تکذیب کرده‌اند.

علیرغم مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت اعلام کرده به تولید بنزین در پتروشیمی ادامه می‌دهد.

عبدالحسین بیات، عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ضمن رد کردن آلوده بودن بنزین پتروشیمی ایران اعلام کرد روزانه حدود ۸ میلیون لیتر بنزین در واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود اما این بنزین‌ها به طور مستقیم قابل مصرف در خودروها نیست. به گزارش خبرگزاری مهر، بیات گفت بنزین‌هایی که پتروشیمی به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تحویل می‌دهد دارای اکتان ۹۵ است و تولید آن‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی و شرایط زیست محیطی انجام می‌شود.

مقامات مختلفی در وزارت نفت، غیر استاندارد بودن بنزین‌های تولیدی در پتروشیمی را تکذیب کرده و بر ادامه تولید این بنزین‌‌ها تاکید کرده‌اند.  سازمان محیط زیست ایران بارها نگرانی خود را از غیر استاندارد بودن بنزین‌های پتروشیمی اعلام کرده بود. مصرف بنزین در ایران با رشد هشت درصد به ۷۰ میلیون لیتر در روز رسیده و پیش بینی می‌شود با فرارسیدن تعطیلات نوروز به مرز ۱۰۰ هزار لیتر در روز نیز نزدیک شود.

به گفته این عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بنزین‌هایی تولید پتروشیمی سپس با بنزین تولید شده در پالایشگاه‌ها مخلوط می‌شود تا برای مصرف آماده شود. عبدالحسین بیات پیش‌تر و در دی ماه سال ۹۲ نیز ضمن تکذیب غیراستاندارد بودن بنزین‌های پتروشیمی گفته بود:«افزایش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور متاثر از محصولات واحدهای پتروشیمی نبوده و این موضوع به هیچ وجه مورد تایید نیست زیرا سهم بنزین پتروشیمی در مجموع مصرف کشور کمتر از ۱۰ درصد است و نمی‌تواند عامل اصلی آلایندگی هوا قلمداد شود».

در هفته گذشته معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در مناسبت‌های مختلفی از توقف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی ایران خبر داده بود. ابتکار همچنین در یک برنامه تلویزیونی در روز ۲۰ بهمن گفته بود به «وزارت نفت اعلام شده است دیگر اجازه توزیع بنزین تولید شده در واحد‌های پتروشیمی را ندارد». او در خصوص آلاینده‌های موجود در بنزین‌های ایرانی گفت هنوز هم تبعات منفی بنزینی که در واحدهای پتروشیمی تولید شده به دلیل ترکیبات آروماتیک وجود دارد، اما اکنون جلو این کار گرفته شده است. به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، به زودی بنزین استاندارد مورد نیاز مردم تامین خواهد شد. ابتکار همچنین ازاجرایی شدن توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ در تهران و اراک خبر داده و افزوده بود به زودی در شهرهای دیگر هم بنزین با استاندارد بالا توزیع خواهد شد.

اما اکنون وزارت نفت به طور کلی منکر غیراستاندارد بودن بنزین‌های ایرانی شده است. شاهرخ خسروانی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز با رد غیر استاندارد بودن بنزین‌های پتروشیمی گفت:«با توجه به کسری ناشی از تولید داخلی و مصرف بنزین، میزان کمی بنزین از مجتمع‌های پتروشیمی دریافت می‌شود که پس از ترکیب با بنزین تولید پالایشگاه‌های نفتی و کسب استانداردهای لازم به شبکه توزیع تحویل داده می‌شود». به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش، این بنزین‌ها دقیقا مطابق با استانداردهای ابلاغ شده است.

یک مقام مسئول دیگر در وزارت نفت نیز به خبرگزاری مهر اعلام کرده است هیچ نامه‌ای از سوی وزارت نفت به شرکت پتروشیمی برای توقف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی ارسال نشده است. طبق گزارش‌ها، از ابتدای سال ۱۳۹۲، مصرف بنزین در ایران با هشت درصد رشد به بیش از ۷۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. از آن‌جا که پالایشگاه‌های ایران توان تامین بنزین لازم را ندارند، واحدهای پتروشیمی نیز به تولید بنزین روی آورده‌اند. به گفته سازمان حفاظت محیط زیست، بنزین‌هایی که در پتروشیمی تولید می‌شود خطرناک و غیر استاندارد است. پیش‌بینی می‌شود با فرارسیدن نوروز سال ۹۳ و آغاز سفرهای داخلی، مصرف بنزین با یک جهش به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برسد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    انقدر ادامه میدهند تا همه سرطان بگیرند.