ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاشت درخت در محل سقوط قربانیان آتش‌سوزی

شاهدان عینی و خانواده‌ قربانیان آتش‌سوزی خیابان جمهوری گفته‌اند در محل سقوط قربانیان این حادثه، دو درخت کهنسال کاشته شده است.

روزنامه شرق روز گذشته (۲۷ بهمن ماه سال جاری) با انتشار یک گزارش میدانی درباره محل وقوع آتش‌سوزی خیابان جمهوری، از قول شاهدان عینی نوشته در پیاده‌روی جلوی ساختمان شماره ۱۱۷ دو درخت جدید و بزرگسال کاشته شده است.

آن‌طور که شاهدان عینی گفته‌اند این درخت‌ها پیش از این در محل نبوده‌اند و ماموران شهرداری یک‌روز پس از آتش‌سوزی، اقدام به کاشت آن‌ها کرده‌اند.

روز یکشنبه، اعضای خانواده قربانیان آتش‌سوزی خیابان جمهوری در گفت‌وگو با «شرق» گفته‌ بودند شهرداری تهران یک‌روز پس از آتش‌سوزی درست در محلی که دو قربانی سقوط کرده‌اند و کشته شده‌اند اقدام به کاشت این درختان بزرگسال کرده‌ است.

 به‌گفته آنان این اقدام با هدف تغییر وضعیت واقعی صحنه محل وقوع حادثه توسط شهرداری انجام شده است تا استفاده نکردن از «تشک نجات» توسط آتش‌نشانی توجیه شود.

گزارش یادشده از محل حادثه در تقاطع خیابان‌های جمهوری و ابوریحان در مرکز پایتخت حکایت از آن دارد که ادعای خانواده قربانیان درباره کاشت درخت واقعیت دارد و تعداد این درخت‌ها دو اصله است. اهالی محل و شاهدان عینی نیز این ماجرا را تائید کرده‌اند.

دو درخت کاشته‌شده درست در پیاده‌روی جلوی ساختمان شماره ۱۱۷ و در همان محلی کاشته شده‌اند که دو زن قربانی حادثه در آنجا سقوط کرده‌اند.

 یکی از مغازه‌داران خیابان ابوریحان که در روز حادثه شاهد ماجرا بوده درباره کاشت این درخت‌ها گفته است: «فردای روز آتش‌سوزی در حالی که هنوز این محل شلوغ بود و افراد زیادی برای تماشای صحنه حادثه آمده بودند، نیروها و کارشناسان آتش‌نشانی و مسئولان و افراد انتظامی و... هم در صحنه حضور داشتند کارگران شهرداری اینجا آمده بودند و در حال بیل‌زدن باغچه و کاشت دو درخت بزرگ در باغچه بودند، من تعجب کردم و با خودم گفتم توی این شرایط و شلوغی حالا چه عجله‌ای برای کاشت این درخت‌هاست، حالا هم که فصل درختکاری نیست، ولی علت این موضوع را نمی‌دانم.»

حادثه یادشده روز یکشنبه ۲۹ دی اتفاق افتاد و به گفته شاهدان عینی این درخت‌ها یک روز بعد در ۳۰ دی‌ماه و در اوج فصل زمستان کاشته شده‌اند.

یوسفی یکی دیگر از شاهدان عینی که در روز حادثه، از پنجره کارگاهی در روبه‌روی ساختمان شماره ۱۱۷ از اولین لحظات، آتش‌سوزی و سقوط دو زن را از نزدیک دیده بود نیز گفته است: «روزی که این ماجرا اتفاق افتاد و روزهای قبل از آن در باغچه این پیاده‌رو جز یک درخت بزرگ که در سمت راست ساختمان است درخت دیگری در این محل نبود، اما فردای آن روز دو درخت دیگر اینجا کاشته شد.»

او همراه با یک‌ شاهد عینی دیگر، به‌نفع خانواده‌های قربانیان حادثه شهادت داده‌اند.

فروشنده یک سوپرمارکت نزدیک به محل حادثه نیز درباره درخت‌هایی که روز بعد از آتش‌سوزی در جلوی ساختمان کاشته شده است گفت: «بعضی می‌گویند برای یادبود کشته‌شده‌ها آنها را کاشتند و بعضی هم می‌گویند برای توجیه استفاده‌نکردن از تشک نجات.»

شاهدان عینی تاکید کرده‌اند که در آن روز آتش‌نشانان تشک نجات همراه نداشته‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، نردبان نیروهای آتش‌نشانی حاضر در محل حادثه در مرحله اول باز نشده است تا بتوانند از طریق آن جهت ورود به ساختمان و نجات افراد حاضر در محل حادثه اقدام کنند. از طرفی هم تشک نجات برای نجات حادثه‌دیدگان همراه آتش‌نشانان نبوده است.

قائم‌مقام وزیر کشور با اشاره به جزئیات گزارش وزارت کشور به رئیس‌جمهور درباره حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری تهران، تعیین مقصران این حادثه و نحوه برخورد با آنها را نیازمند به رسیدگی قضائی دانسته است. وی همچنین از حضور و تلاش آتش‌نشانان قدردانی کرده است.

این در حالی است که شاهدان عینی، ادعای مطرح شده در گزارش شهرداری مبنی بر این که «ازدحام جمعیت» مانع کمک به قربانیان شده، رد کرده‌اند و گفته‌اند روز حادثه، تعطیل بوده و جمعیت زیادی هم در محل حضور نداشته است.   

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Samad

    و اگر به ازای هر جنایت رژیم حاکم در کشور و در عرض ۳۵ سال گذشته یک درخت کاشته میشد اکنون ایران تبدیل شده بود به جنگل آمازون!

  • nader

    خودسوزی یکی از کارکنان صنعت نفت هنگام بازدید روحانی صبح روز دوشنبه همزمان با بازدید حسن روحانی، از وزارت نفت، فردی در مقابل ساختمان این وزارتخانه اقدام به خودسوزی کرد. به گزارش افکارنیوز، گفته می شود این فرد بازنشسته وزارت نفت بوده است و وزارت نفت تصمیم داشت که خانه های سازمانی بازنشستگان را پس بگیرد. حتی بازنشستگان در این زمینه اعتراضاتی نیز کرده بودند ولی با این وجود باز هم اقدامی از سوی وزارت نفت صورت نمی گیرد.

  • رویا

    اکثر مردم تهران، شورای شهر، بسیاری از مسوولین دولتِ فعلی به دلایل مختلف می‌خواهند سردار دکتر خلبان قالیباف بعد از 8 سال تغییر کند (قانوناً هم نباید می‌ماند که نادیده گرفته شد). باید پرسید که به پشتوانه و خواست چه کسانی یا چه کسی است که نظر اکثریت اجرا نمی‌شود؟ جوابِ بسیاری از نابسامانی‌های نه‌ تنها تهران که کشور همانجاست. شهرداری که درختهای کهنِ شهر را می‌برد، اجازه گودبرداری‌های غیر اصولی را می‌دهد، اجازه تخریب خانه‌های تاریخی تهران را می‌دهد، تراکم فروشِ در مناطق گران تهران است و بودجهِ دریافتی‌اش حساب و کتاب ندارد، بجای ساختِ پارکینگ خیابان‌ها را خط می‌کشد و از مردم پول می‌گیرد، سرخود بدون اجازه دولت و شورای‌شهر هزینه می‌کند و به سفر می‌رود، بیش از 600 نفر بازنشسته نظامی را در شهرداری بکار می‌گیرد، لابد از کسی اجازه دارد که حتی یکبار هم پاسخگو نبوده، لابد پیشینه درخشش در 18 تیر در چنین پشوانه‌یی نقش داشته.