ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«وضعیت آب‌های زیرزمینی بحرانی‌تر از دریاچه ارومیه است»

۷۰ درصد از ذخیره آب‌های زیزمینی ایران به دلیل برداشت بی‌رویه ظرف دهه‌های گذشته به شدت کاهش یافته است.

۷۰ درصد ذخیره سفره‌های آب زیرزمینی در ایران از ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته تاکنون به شدت کاهش یافته است.

به گفته معاون دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ایران، با کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی، ذخیره آب شیرین نیز رو به کاهش است.

تورج فتحی، روز پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت، به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت دلیل این امر استفاده بی‌رویه از منابع آب شیرین در کشور است.

او کاهش شدید منابع زیر زمینی آب را بحرانی‌تر از وضعیت دریاچه ارومیه ذکر کرد و گفت ابعاد فاجعه‌ای که زیر زمین در حال رخ دادن است، چند برابر بحران دریاچه ارومیه است.

به گفته این مقام سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس معیارهای جهانی، میزان آب شیرین قابل دسترس برای هر نفر در سال، هزار و ۷۰۰ متر مکعب پیش‌بینی شده است که این میزان در کشور ما حدود هزار و ۴۰۰ متر مکعب است. ضمن آن‌که  میانگین بارندگی در کشور نیز تنها ۲۵۰ میلیمتر در سال است.

فتحی ضمن هشدار نسبت به بحران بی آبی پیش رو تاکید کرد: «همین که پایین‌تر از استاندارد جهانی هستیم، نشان می دهد که در شرایط تنش آبی قرار داریم که باید با مدیریت صحیح مانع از ورود این شرایط به شرایط بحران آبی شویم.»

اکنون در برخی از استان های جنوبی کشور مانند مناطقی از استان فارس، هرمزگان و کرمان آب شیرین قابل شرب وجود ندارد، یعنی هرچه آب زیر زمین بوده، پمپاژ و مصرف شده است و دشت هایی در آن مناطق وجود دارند که آب‌شان شور و لب‌شور (آب چاه) شده و دیگر قابل شرب نیست.

به گفته معاون دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، در حال حاضر شرکت های آب و فاضلاب آن مناطق آب‌های شور یا لب شور را با دستگاه های آب‌شیرین‌کن قابل شرب می کنند و بعد از تصفیه به مردم می‌رسانند.

در مناطقی که این شرایط به وجود آمده یعنی سرانه آب به شدت پایین آمده است و در جایی که آب شیرین قابل دسترس وجود نداشته باشد، یعنی سرانه استاندارد در آنجا صفر است که یعنی بحران آب آن منطقه را فرا گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • rozbehan

    ماموران ویرانی ایران کارشان رابه نحو احسن دارندانجام میدهند٬نابودبادخانمان کسسانی که بنای خوشبختی خودراروی ویرانه های ایران میخواهندبسازند...