ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«توفان تهران قابل پیش‌بینی بود»

در حالی که «هواشناسی» بر غیر قابل پیش‌بینی بودن توفان تهران تاکید می‌کند، کارشناسان دیگر معتقدند این پدیده قابل پیش‌بینی بود و می‌بایست هشدارهای لازم داده می‌شد.

در حالی که سازمان هواشناسی ایران بر غیر قابل پیش‌بینی بودن توفان روز دوشنبه ۱۲ خرداد در تهران تاکید کرده است، برخی کارشناسان دیگر معتقدند وقوع این پدیده جوی قابل پیش بینی بوده و هشدارهای لازم باید به مردم داده می‌شد.

توفان تهران ۵ کشته و دها زخمی برجای گذاشت

توفان سهمگین روز دوشنبه پنج کشته و بیش از ۸۱ زخمی برجای گذاشت و به تعدادی از خودروها، ساختمان‌ها و اموال عمومی آسیب وارد کرد.

به گفته رئیس «انجمن مخاطره شناسی ایران»، اگر وضعیت هوا و تحولات هواشناسی شهرهای ساوه، محلات و تهران دقیق‌تر رصد می شد، هشدارهای لازم پیش از وقوع توفان به مردم داده می شد.

ابراهیم مقیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا تاکید کرد چیزی که در تهران رخ داد، مربوط به محیط تهران نبود و از بیابان‌های حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلومتر دور تر از پایتخت آغاز شد و با حرکت از روی قم و ساوه به تهران رسید.

در این حرکت تا رسیدن به تهران، بسیاری از ذرات زمینی مسیر را هم همراه خودش کرد و به شکل توده غبار یعنی توفان غباری تبدیل شد.

به گفته ابراهیم مقیمی، مردم باید برای مقابله با چنین حوادثی آموزش ببینند و آگاهی‌های لازم را داشته باشند.

اگر این آموزش اولیه اطلاع رسانی شده بود، مردم در محل های سر بسته قرار می گرفتند، ماشین ها در کنار درختان پارک نمی شد، توفان از تهران عبور می کرد و نهایتا چند درخت در خیابان می افتاد و کسی هم صدمه نمی دید.

او با بیان این که در شهر ها اصولا باید مقاومت سازه‌ای و ساختمانی بیشتر از این باشد تا بتوانند در مقابل چنین باد هایی آسیب نبینند، گفت: «آسیب های وارده در تهران بخاطر پوسیدگی و از بین رفتن بنیان های بعضی از گیاهان و درختان و احتمالا بعضی از اتصالاتی مورد مصرف در ساختمان ها بود و این تخریب را نباید به سرعت باد ارتباط دهیم.»

پیش بینی نکردن این بحران انتقادهای زیادی برانگیخته است

در توفان روز دوشنبه «سازمان مدیریت بحران شهر تهران» و سازمان هواشناسی نتوانستند به موقع هشدارهای لازم را به شهروندان بدهندکه این امر انتقادهای زیادی را به همراه داشته است.

در این زمینه «سازمان مدیریت بحران شهر تهران» دلیل جا ماندن خود از وقایع روز دوشنبه، ۱۲ خرداد را عدم پیش‌بینی صحیح سازمان هواشناسی در مورد وقوع توفان ذکر کرد، در حالی که به گفته مسئولان سازمان هواشناسی پیش بینی این توفان با امکانات و فن‌آوری‌های موجود برای آن‌ها امکان پذیر نبود.

به گفته احمد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، در حال حاضر با دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در اختیار ایران است پیش بینی چنین پدیده ای امکان پذیر نیست.

محمد اصغری، کارشناس ارشد سازمان هواشناسی، نیز سیستم پایش و پیش‌بینی هوای کشور را «بسیار ضعیف» خواند و در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد: «به دلیل نبودن شبکه مناسب هواشناسی ما قادر به پیش‌بینی چنین توفان‌هایی از یک روز قبل نیستیم.»

رئیس شورای شهر تهران پس از این حادثه اعلام کرد، شهرداری تهران موظف است به آسیب دیدگان توفان غرامت بدهد.

احمد مسجد جامعی روز سه شنبه ۱۳ خرداد در جلسه شورای شهر تهران گفت  شهرداری تهران باید اقدامات قانونی را در حوزه بیمه حوادث مترقبه برای این افراد انجام بدهد.

دیگر اعضای شورای شهر تهران نیز از عدم اطلاع رسانی به موقع توسط سازمان هواشناسی و آتش نشانی و دیگر سازمان‌های امدادرسان انتقاد کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابک

    صادق جان ! اینهایی که در تهران هستند هم همه از شهرستانها آمده اند. تهران هم مهم نیست، اوجب واجبات حفظ حکومت است . به فکر جنوب لبنان و سوریه باشید . هزار تا تهران فدای جنوب لبنان وسوریه. هزارها تهرانی و اهوازی و تبریزی و شیرازی و مشهدی و ... هر ایرانی، فدای فلسطینی ها و لبنانی ها و سوری ها ، البته بعضی از فلسطینی ها و لبنانی ها و سوری ها ، آنها هم نه همه . به فکر ساخت گنبد و مناره های طلا و صحن و مسجد و ... در سوریه و سامرا و کربلا و نجف باشید.

  • صادق ماردی

    با سلام ما که هشت سال آواره جنگ شدیم و الان هم هر هفته دوبار همین طوفان خاک و شن رو هم داریم و کسی پاسخگو نیست ، آب شرب ما هم که شوره ،،،،، کسی خسارتی هم به ما نداده و نمیده حالا چی شده که باید به تهران خسارت بدن آیا خون اونها رنگین تر از خون ماست ... ببین با ملت چیکار کردن که تمام مردم ایران از طوفان تهران اینچنین یاد میکنن وای بر ما