ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مشاوران نظامی آمریکا کار خود را در عراق آغاز کردند

نخستین گروه مشاوران نظامی آمریکا که برای پشتیبانی ارتش عراق در مبارزه با شبه‌نظامیان «داعش»، دولت اسلامی عراق و شام، به بغداد رفتند، کار خود را آغاز کردند.

نخستین گروه مشاوران نظامی آمریکا که برای پشتیبانی ارتش عراق در مبارزه با شبه‌نظامیان داعش، دولت اسلامی عراق و شام به بغداد رفتند، کار خود را آغاز کرده‌اند.

نیروهای عراقی در حال گشت‌زنی (عکس آرشیوی)

به گزارش خبرگزاری آلمان روز سه‌شنبه (۲۴ ژوئن / ۴ تیر) وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در واشینگتن اعلام کرد که نزدیک ۴۰ تن از کماندوهای ویژه ایالات متحده ارزیابی قدرت نظامیان عراقی را در وضع کنونی و امکانات انجام پاتک از سوی آن‌ها علیه مواضع داعش را آغاز کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ رویترز، حدود ۹۰ تن دیگر از نیروهای ویژه‌ آمریکایی نیز در پی ایجاد ستاد فرماندهی مشترکی با نظامیان عراقی در بغداد، پایتخت آن کشور، هستند. علاوه بر این، ارتش ایالات متحده قصد دارد روزانه با انجام ۳۰ تا ۳۵ پرواز شناسایی، ارزیابی بهتری از مواضع و پیشروی‌های داعش به دست بیاورد.

به گفته یک مقام امنیتی آمریکا بدون «حمله گسترده متقابل» نمی‌توان مانع پیشروی تندروهای اسلامی گروه داعش در عراق شد.

قدرت‌گیری داعش، واکنش‌های احتمالی

در حال حاضر شبه‌نظامیان داعش در شمال عراق موقعیت خود را از طریق اتحاد با سران محلی اهل تسنن و بعضی قبایل عراق تقویت کرده‌اند. نارضایتی گروه‌های سنی از سیاست‌های دولت شیعی نوری مالکی، نخست‌وزیر آن کشور، به حمایت از گروه داعش دامن زده است.

بر اساس ارزیابی‌های اولیه این گروه تا ده هزار تن نیرو در اختیار دارد. تندروهای اسلامی داعش در دو هفته گذشته، بخش‌های گسترده‌ای از شمال عراق را در اختیار گرفته‌اند.

تندروهای اسلامی داعش

پس از پیشروی‌های سریع داعش در شمال عراق، هفته گذشته باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از تصمیم اعزام نزدیک به ۳۰۰ ناظر نظامی به عراق برای حمایت از ارتش آن کشور خبر داد، اما لشکرکشی دوباره را منتفی دانست.

جان کیربی، سخنگوی پنتاگون، تأیید کرده است که نیروهای زمینی ایالات متحده قصد ندارند در کنار نظامیان عراقی در درگیری با نیروهای داعش شرکت کنند. با وجود این، وی امکان حمله‌ هوایی به مواضع شبه‌نظامیان سنی‌مذهب داعش را رد نکرده است.

ظرف «دو تا سه هفته آینده» گروه نظامیان ایالات متحده در عراق اطلاعات به‌دست‌آمده خود را به مقام‌های آمریکایی ارائه خواهد کرد. با وجود این، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مشخص نکرده که مأموریت نیروهای ویژه آمریکایی در عراق چه مدت طول خواهد کشید، اما گفته که «این، ماموریتی محدود و کوتاه مدت است».

رئیس جمهوری آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که نیروهای اعزامی این کشور «در عراق می‌مانند تا وضعیت امنیتی به سطحی برسد که دیگر نیازی به حضور آن‌ها نباشد».

گزارش سازمان ملل از کشته‌ها

در همین وضعیت خبرگزاری «رویترز» به نقل از ناوی پیلای نوشت که تنها در ماه ژوئن دست‌کم ۱۰۰۰ نفر در درگیری‌های عراق کشته شده‌اند.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد سه‌شنبه در ژنو گفت که نزدیک سه‌چهارم کشته‌ها، غیرنظامی بوده‌اند. طبق گفته وی تنها در فاصله روزهای پنجم تا بیست و دوم ژوئن (۱۵ خرداد تا یکم تیر) حداقل ۷۵۷ غیرنظامی در استان‌های شمالی نینوا، دیاله و صلاح‌الدین در درگیری‌های ناشی از پیشروی‌ تندروهای اسلامی داعش کشته شدند.

ناوی پیلای از  بیش از ۱۰۰۰ کشته ظرف سه هفته گذشته در عراق خبر داد

در بغداد و جنوب عراق نیز در همین فاصله زمانی دست کم ۳۱۸ نفر، اغلب بر اثر انفجار خودروهای بمب‌گذاری‌شده کشته شدند.

کارشناسان سازمان ملل متحد تأیید کرده‌اند که ارتش عراق نیز در حین عقب‌نشینی خود از بعضی مناطق هدف حمله داعش، زندانیان را به قتل رسانده است.

بر همین اساس، نظامیان عراقی هنگام خروج از موصل به درون سلول‌ زندانیان نارنجک انداخته‌اند. بر اثر این اقدام دست‌کم ۱۰ تن کشته و ۱۴ نفر نیز مجروح شدند.

همچنین ناوی پیلای به ده‌ها ویدیوی منتشر شده از داعش اشاره کرده که در آن سربازان و افسران پلیس را گردن می‌زنند یا اعدام می‌کنند.

گمان می‌رود بعضی از این افراد به دلیل تعلق به دین یا گروه قومی خاصی کشته‌ شده‌اند.

در پی کنترل داعش بر بخش‌های وسیعی از عراق نگرانی‌ها از تجزیه این کشور افزایش یافته‌ است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    فکر نمی کنم مشاوران نظامی امریکا طبق عکستان  در خیابان بدنبال کسی بروند! انها در عجبند چطور سی هزار لشکر مالکی ظرف چند دقیقه متلاشی شد؟!

  • hasani

    چرا ناوی پیلای در مورد کشتار  سنی های سوریه و عراق  سکوت کرد؟

  • Neda

    نخست وزیر دولت شیعه عراق امروز درخواست تشکیل دولت نجات ملی را رد کرد.!! این در حالیست که دولت آمریکا و برخی سیاستمداران عراقی خواستار استعفای مالکی و تشکیل فوری دولت وحدت ملی شده بودند خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه گزارش داد، مالکی امروز طی سخنانی گفت، شورشیان علیه قانون اساسی (سنی ها) در عراق با تروریست های داعش همدست شدند و پوششی برای آنها تهیه کردند تا بر استان نینوا سیطره پیدا کنند. وی افزود برخی شرکای سیاسی ما (کردهای عراق) نیز سیاست تضعیف نیروهای امنیتی را در سالهای گذشته دنبال کردند.!!