ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو: با "قدرت هرچه تمام‌تر" به مصاف حماس می‌رویم

کابینه امنیتی اسرائیل سرگرم بررسی عملیات زمینی وسیع در نوار غزه است اما جامعه جهانی طرفین را به آتش‌بس فوری فرا می‌خواند. اتحادیه عرب نشست اضطراری برگزار می‌کند.

کابینه امنیتی اسرائیل سرگرم بررسی عملیات زمینی وسیع در نوار غزه است اما جامعه بین‌المللی طرفین را به آتش‌بس فوری فرا می‌خواند. اتحادیه عرب در قاهره نشست اضطراری برگزار می‌کند.

بامداد دوشنبه ۲۳ تیر (۱۴ ژوئیه)، خاک لبنان از سوی اسرائیل هدف گلوله توپ قرار گرفت. ارتش اسرائیل اعلام کرد این حمله در واکنش به پرتاب سه موشک از جنوب لبنان صورت گرفته است. این موشک‌ها روز جمعه ۱۱ ژوئیه، به چند مزرعه اصابت کرده بودند.

اسرائیل از سوی سوریه نیز هدف حمله موشکی قرار گرفت. این راکت به بلندی‌های اشغالی جولان اصابت کرد که غیرمسکونی است. روزنامه «هاآرتص» به نقل از محافل نظامی اسرائیل، رژیم سوریه را مسئول این حمله دانسته است. مقامات سوری موضعی در این زمینه نگرفته‌اند.

بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل از اسرائیل و حماس خواسته هرچه زودتر حملات متقابل را پایان دهند. او هشدار داده که تهاجم زمینی به نوار غزه می‌تواند غیرنظامیان هر چه بیشتری را قربانی کند.

هشدار بان کی‌مون پس از پیشروی واحدهای کماندویی نیروی زمینی اسرائیل به نوار غزه داده می‌شود. او موشک‌پرانی حماس به سوی اسرائیل را «نقض حقوق بین‌الملل» خواند اما حملات نظامی اسرائیل به مناطق مسکونی را نیز «بسیار نگران‌کننده» دانست.

فشارهای بین‌المللی برای مهار تشنج کنونی در خاورمیانه بالا گرفته‌اند. شورای امنیت سازمان ملل، روز دوشنبه ۱۴ ژوئیه، نشستی برای بررسی اوضاع تشکیل می‌دهد. اتحادیه عرب هم در قاهره جلسه‌ای اضطراری به همین منظور برگزار می‌کند. وزیر خارجه آلمان برای رایزنی پیرامون آتش‌بس به منطقه سفر خواهد کرد.

آمادگی طرفین اما برای آتش‌بس بسیار ناچیز است. بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه ۱۳ ژوئیه اعلام کرد که ارتش این کشور، با «قدرت هرچه تمام‌تر» با حماس روبرو خواهد شد.

تهدید عملیات زمینی باقی است

کابینه امنیتی اسرائیل همچنان سرگرم مشورت پیرامون عملیات زمینی گسترده در نوار غزه است. پیشنهاد این عملیات را برخی اعضای تندروی دولت اسرائیل از جمله آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه این کشور داده‌اند.

روز یکشنبه ۱۳ ژوئیه، یک واحد کماندویی نیروی زمینی ارتش اسرائیل، برای نخستین بار در طول تنش جاری، به مرز غزه پیشروی کرد. در این روز، نیروی هوایی اسرائیل با پخش اعلامیه‌ در مناطق شمالی نوار غزه، از سکنه این نواحی خواست محل زندگی خود را تخلیه کنند. پتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل تاکید کرده که بیشتر موشک‌های پرتاب شده به سمت اسرائیل از «بیت لحیه» پرتاب شده‌اند.

هزاران نفر از فلسطینی‌ها با ترک محل سکونت خود به غزه گریخته و در مدرسه‌هایی ماوا گرفته‌اند که سازمان ملل برایشان مهیا کرده است. وزیر کشور دولت خودگردان فلسطین، اقدام اسرائیل را «جنگ روانی» خوانده و از سکنه شمال نوار غزه خواسته که بر سر زندگی خود باز گردند.

سازمان‌های امدادی و درمانی در نوار غزه اعلام کرده‌اند که از زمان شروع حملات هوایی اسرائیل، بیش از ۱۷۰ فلسطینی کشته شده‌اند و شمار مجروحان نیز از ۱۲۰۰ نفر گذشته است. تعداد قربانیان غیرنظامی ۱۳۰ نفر عنوان می‌شود.

حملات موشکی حماس به اسرائیل تاکنون جان کسی را نگرفته است. حماس در مجموع ۸۷۰ موشک به اسرائیل پرتاب کرده که ۱۶۰ مورد آنها با سامانه دفاعی «گنبد آهنین» ناکارا شده و باقی به بیابان‌ یا مناطق غیرمسکونی اصابت کرده‌اند.

هم اینک بیش از ۱۷ هزار نفر از ساکنان غزه در قرارگاه‌ها و اماکن ویژه‌ای پناه گرفته‌اند که با کمک سازمان ملل تدارک دیده شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.