ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت حماس با آتش‌بس موقت

اسرائیل و حماس به مدت پنج ساعت حملات خود را مابین دو منطقه غزه و اسرائیل متوقف می کنند تا فلسطینیان بتوانند ضرورت های زندگی را به غزه وارد کنند.

اسرائیل و حماس روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه (۱۷ ژوئیه) به مدت پنج ساعت حملات خود را مابین دو منطقه غزه و اسرائیل متوقف می کنند تا فلسطینیان بتوانند غذا، دارو، تجهیزات پزشکی، سوخت و دیگر ضرورت های زندگی را به غزه وارد کنند.

سازمان ملل متحد میان اسرائیل و فلسطین برای این آتش‌بس «انسان دوستانه»  که از ساعت ده بامداد روز پنجشنبه به‌وقت محلی آغاز شده، میانجیگری کرده است.

اگر چنانچه این آتش‌بس بدون درگیری و به مدت پنج ساعت ادامه یابد، این اولین توافق موفقیت‌آمیز بین حماس و اسرائیل در جنگ نه روزه‌ای است که از هشتم ژوئیه آغاز شده. ارتش اسرائیل به عملیات نه روز گذشته، عنوان عملیات «صخره شکست‌ناپذیر» داده و می‌گوید این حملات به غزه، جنبه دفاعی دارد و برای مقابله با حملات موشکی از این منطقه به سوی اسرائیل است.

اسرائیل چهارشنبه ۲۵ تیرماه اعلام کرد که با مداخله سازمان ملل متحد و برخی سازمان‌های بین‌المللی، اجازه خواهد داد فلسطینیان مواد مورد نیاز خود را وارد کنند، اما بیانیه‌ای که از سوی ارتش اسرائیل صادرشده، همچنان تاکید کرده است که اگر حتی یک موشک یا خمپاره از غزه به سمت اسرائیل در این پنج ساعت شلیک شود، دوباره حملات خود را سنگین‌تر از قبل آغاز خواهد کرد.

سامی ابو زهری، سخنگوی حماس اعلام کرد که این سازمان آتش‌بس پنج ساعته را به رسمیت می‌شناسد و از شلیک به سمت اسرائیل در ساعات تعیین‌شده، خودداری خواهد کرد.

درگیری‌های چهارشنبه ۲۵ ژوئیه

پیش از اعلام آتش‌بس موقت، در روز چهارشنبه غزه هدف حملات شدید هواپیماهای جنگی اسرائیل قرار گرفت. ارتش اسرائیل گفت که روز چهارشنبه حداقل ۱۵۰ هدف را در نوار غزه بمباران کرده‌ است، اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نداد.

وب‌سایت وزارت کشور غزه اعلام کرده است که ۳۰ خانه، از جمله خانه‌های رهبران ارشد حماس محمود زاهر، فتحی حماد، اسماعیل اشکر و جمیله شنطی با بمب‌های اسرائیل تخریب شده‌اند. محمود زاهر، از شاخه نظامی حماس نقش کلیدی در جنگ سال ۲۰۰۷ داشت است و سه تن دیگر در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان نمایندگان حماس در پارلمان فلسطین انتخاب شدند.

منابع اسرائیلی و فلسطینی، اطلاعاتی در مورد تلفات احتمالی در میان رهبران ارشد حماس ارائه نداده‌اند. بیشتر مقامات ارشد حماس در جریان حملات نه روز گذشته در منازل ثابت خود نبوده‌اند و به مخفیگاه رفته‌اند.

شاخه نظامی حماس در روز چهارشنبه حملات اسرائیل را با پرتاب ۷۰ موشک به خاک اسرائیل پاسخ گفته است.

کشته شدن چهار کودک فلسطینی

حملات شدت یافته اسرائیل در روز چهارشنبه، در منطقه‌ای ساحلی در غزه موجب کشته شدن چهار کودک فلسطینی و زخمی شدن یکی از آن‌ها شد.

این کودکان به گفته شاهدان عینی همه زیر ۱۵ سال و در ساحل مشغول بازی بودند که هدف دو خمپاره پرتاب‌شده از یک قایق نیروی دریایی اسرائیل قرار گرفتند.

احمد ابو حسرة، مرد فلسطینی ۲۲ ساله در ساحل غزه شاهد حمله اسرائیل بود و در حالی که پیراهنش به خون آغشته بود به خبرنگار رویترز گفت: «بچه‌ها در ساحل فوتبال بازی می‌کردند؛ همه آن‌ها کمتر از ۱۵ سال سن داشتند. هنگامی‌که خمپاره اول به زمین خورد، همه آن‌ها فرار کردند، اما خمپاره بعدی همه آن‌ها را هدف قرار داد. انگار که خمپاره آن‌ها را تعقیب می‌کرد.»

ارتش اسرائیل در بیانه‌ای در مورد کشته شدن چهار کودک فلسطینی اعلام کرده است که «با دقت» مشغول بررسی این حادثه است. این بیانه این اتفاق را«یک نتیجه غم‌انگیز» خواند. بیانیه ارتش اسرائیل اما تأکید می‌کند که «بر اساس نتایج اولیه، هدف این حمله تروریست های حماس بوده‌اند».

احتمال ادامه جنگ

در پاسخ به ادامه‌دار شدن آتش‌بس، تزیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل و رئیس هیئت مذاکره‌کننده در گفتگوهای صلح با فلسطینیان، روز چهارشنبه گفت که اگر حملات موشکی از غزه همچنان ادامه داشته باشد، حملات شدید اسرائیل لازم خواهند بود.

روزنامه نیویورک تایمز و واشنگتن پست از قول یک مقام ارشد نظامی در تل آویو نوشته‌اند که احتمال حمله زمینی به داخل غزه «بسیار بالا» ست. این روزنامه‌ها نام این مقام را محفوظ نگه داشته‌اند.

شب و روز چهارشنبه، اسرائیل به مناطق زیادی در نزدیکی اسرائیل هشدار داد که خانه‌های خود را ترک کنند.

احتمال آتش‌بس طولانی مدت

تلاش برای جلب توافق حماس به آتش‌بس همچنان ادامه دارد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز چهارشنبه ۲۵ تیر در قاهره با نبیل العربی (دبیرکل اتحادیه عرب) و موسی ابومرزوق (معاون رییس دفتر سیاسی حماس) دیدار کرد.

پیش از این رهبران حماس با ترکیه نیز برای مذاکرات احتمالی آتش‌بس در رابطه بوده‌اند. اختلاف‌های حماس با عبدالفتاح سیسی، رییس جمهوری مصر، موجب شده که این گروه به دنبال میانجیگری ترکیه باشد. غازی حمد، از رهبران حماس اعلام کرده است که حماس گزینه میانجیگری کشورهایی دیگر مانند قطر و ترکیه را در کنار مصر بررسی می‌کند.

در واشنگتن، باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از تلاش‌های مداوم مصر برای پیشبرد آتش‌بس در سال ۲۰۱۲ و طرح آتش‌بس در درگیری‌های فعلی، قدردانی کرد. او از طرفین درگیری‌ها خواست تا از همه منابع و روابط دیپلماتیک برای تضمین یک قرارداد به‌قصد پایان دادن به خشونت‌ها، استفاده کنند.

اشرف قدره، از مقام‌های بهداشت و درمان در غزه اعلام کرده که شمار کشته‌شدگان فلسطینی به ۲۲۲ نفر افزایش یافته است و ۱۶۷۰ نفر در درگیری‌های نه روز گذشته، زخمی شده‌اند. تنها یک اسرائیلی که تاکنون در این درگیری کشته شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.