ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جامعه جهانی در تکاپوی کمک به آوارگان ایزدی

شورای امنیت به درخواست فرانسه به مشورت پیرامون پیشروی‌های تازه داعش می‌نشیند. ترکیه، آمریکا و فرانسه در صدد کمک‌رسانی هوایی به آوارگان ایزدی در ارتفاعات سنجار برآمده‌اند.

شورای امنیت به درخواست فرانسه به مشورت پیرامون پیشروی‌های تازه داعش و تصمیم‌گیری در مورد اوضاع شمال عراق می‌نشیند. ترکیه، آمریکا و فرانسه در صدد کمک‌رسانی هوایی به آوارگان ایزدی در ارتفاعات سنجار برآمده‌اند.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه می‌‌گوید، جامعه جهانی باید تحرکی در قبال پیشروی‌های تروریست‌ها در عراق به خرج دهد و جلوی آنها را بگیرد.

آمریکا از عملیات تازه شبه‌نظامیان داعش در عراق ابراز نگرانی عمیق کرد. سخنگوی اوباما وضعیت مسیحیان و کردهای ایزدی را «یک فاجعه بزرگ انسانی» خواند.

پیشمرگه‌های کرد در حوالی اربیل

رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگو با مسعود بارزانی، رئیس دولت خودمختار اقلیم کردستان، به او اطمینان خاطر داد که از کردها در برابر داعش حمایت خواهد کرد. فرانسوا اولاند تاکید کرد که پیگرد اقلیت‌های مذهبی توسط تروریست‌ها «جنایتی سنگین» است.

اولاند به بارزانی قول داده که آوارگان کرد، در چارچوب امکانات موجود در فرانسه پذیرفته شوند.

جاش ارنست، سخنگوی اوباما  نیز به خبرنگاران گفت که که رئیس جمهور آمریکا سرگرم مشورت با شورای امنیت ملی ایالات متحده پیرامون گزینه‌های مربوط به اوضاع عراق است. ارنست  یادآوری کرد که از نظر اوباما، مسئله عراق راه‌حل نظامی ندارد.

نیویورک تایمز صبح پنجشنبه ۷ اوت گزارش داده بود که حمله هوایی به مواضع داعش و رساندن کمک‌های انساندوستانه به آوارگان شمال عراق، گزینه‌های آمریکا هستند. اما سخنگوی اوباما موضوع مشارکت نظامی آمریکا در رویارویی با داعش در عراق را منتفی دانست.

رویترز می‌نویسد که پشتیبانی فرانسه از اقلیم کردستان برای متوقف ساختن تروریست‌های «داعش» شامل کمک‌های فنی خواهد بود و در برگیرنده حمایت‌های نظامی نیست. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

دولت ترکیه نیز اعلام کرده که اقلام مورد نیاز کردهای ایزدی را با هلی‌کوپتربر فراز ارتفاعاتی پخش می‌کند که آنها در آن پناه گرفته‌اند. احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، هجوم داعش به اقلیت‌های مذهبی را یک تراژدی انسانی توصیف کرد.

پیشروی داعش به سمت اربیل

به موازات این، تروریست‌های داعش «دولت اسلامی» در صدد گرفتن اربیل، مرکز اقلیم کردستان برآمده‌اند. به نقل از خبرگزاری‌ها، پیشمرگه‌های کرد  از مواضع خود در اربیل عقب‌نشسته‌اند. خبرنگار رویترز اعلام کرده که شبه‌نظامیان داعش به فاصله‌ای در اربیل رسیده‌اند که با خودرو نیمساعت بیشتر زمان نمی‌خواهد: «تروریست‌های داعش یک پست بازرسی در نزدیکی اربیل را اشغال کرده‌اند.»

آوارگان ایزدی در مقابل نمایندگان سازمان ملل در اربیل

شهر قره‌قوش در شمال عراق که بزرگ‌ترین شهر مسیحیان این کشور است، به دست داعش افتاده است. فشار داعش علاوه بر مسیحیان و ایزدی‌ها، روی شیعیان و سنی‌های معتدل نیز هست.

اسقف اعظم کلیسای کلدانی اعلام کرد که ۱۰۰ هزار مسیحی در به در شده‌اند که بیشترشان با پای پیاده و بدون هیچ وسیله‌ای به شمال عراق فرار کرده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید در روزهای گذشته دستکم ۲۰۰ هزار نفر از منطقه آواره شده‌اند. هماهنگ‌کننده کمک‌های انساندوستانه این سازمان، شرایط موجود را فاجعه‌ای با ابعاد بسیار عظیم خواند.

بیشتر ایزدی‌ها به کوه‌های اطراف شهر سنجار فرار کرده‌اند. پیشمرگه‌های کرد می‌گویند این عده نزدیک ۵۰ هزار نفر هستند. سازمان ملل می‌گوید گروهی از ایزد‌ی‌ها را نجات داده و در پناه خود گرفته است.

مقامات ترکیه نیز می‌گویند که صدها نفر از ایزدی‌ها به مرز ترکیه گریخته‌اند. تروریست‌های داعش، ایزدی‌ها را شیطان‌پرست می‌دانند و آنها را تهدید کرده‌اند که اگر از آیین خود باز نگردند، کشته می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 60

    […] تصمیم شورای شهر گلاسکو برای برافراشتن پرچم فلسطین جامعه جهانی در تکاپوی کمک به آوارگان ایزدی هند علیه لیبرالیزه کردن تجارت […]

  • وحید

    با سلام این سوال برای من پیش آمده که کشورهای جهان از جمله ترکیه هنگام حمله داعش ترکمنهای عراق کجا بودند و چرا از پذیرش آنان در مرزهای خود جلوگیری میکند مگر خون ترکمن رنگین تر از خون ایزدی کرد است؟