ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر اطلاعات و فن‌آوری: «فیلترنت اسلامی» به تأخیر می‌افتد

محمود واعظی، وزیر اطلاعات و فناوری می‌گوید دولت برای اجرایی کردن «اینترنت ملی» بودجه کافی در اختیار ندارد. در همان حال در ایران هر دم بر متقاضیان اینترنت پرسرعت افزوده می‌شود.

محمود واعظی، وزیر اطلاعات و فناوری در دولت حسن روحانی اعلام کرد دولت برای اجرایی کردن «اینترنت ملی» یا «فیلترنت اسلامی» بودجه کافی در اختیار ندارد و برای همین منتظر گشایشی در زمینه‌های مالی است. در همان حال در ایران هر دم بر متقاضیان اینترنت پرسرعت افزوده می‌شود.

به گفته وزیر اطلاعات و فن‌آوری فیلترینگ کنونی به خوبی از عهده سانسور شبکه‌های اجتماعی و محتوای اینترنت برنمی‌آید.

دردسرهای اینترنت در ایران: نبود پهنای باند کافی برای دسترسی به اینترنت پرسرعت و فیلترینگ

زیرساخت‌های کهنه، نبود بودجه

واعظی، در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران به منتقدان دولت روحانی که ادعا می‌کنند دولت در زمینه سانسور محتوای اینترنت کوتاهی می‌کند پاسخ داد. این گفت‌و گو تنها یک روز پس از سخنرانی تند حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در همایش سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج انجام شده است. روحانی در این سخنرانی پربازتاب مخالفان مذاکرات هسته‌ای را «بزدل» خوانده بود.

به گفته وزیر اطلاعات و فناوری هردم بر متقاضیان اینترنت پرسرعت در ایران افزوده می‌شود، اما دولت به دلیل در اختیار نداشتن حجم کافی پهنای باند از عهده نیازهای شهروندان ایرانی در زمینه اینترنت پرسرعت برنمی‌آید.

محمود واعظی، وزیر اطلاعات و فناوری

واعظی می‌گوید هدف دولت این است که وب سایت‌های داخلی که محتوایشان مورد تأیید و وثوق است، با سرعت بیشتری در دسترس کاربران قرار داشته باشند. به گفته وزیر اطلاعات و فن‌آوری تا پایان سال ۱۳۹۴ شبکه ملی اطلاعات یا «اینترنت پاک» راه‌اندازی می‌شود. دولت به این منظور حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است، اما به بودجه بیشتری نیاز دارد که به دلیل تنگناهای مالی آن را در اختیار ندارد. پس منتظر است تا گشایشی دست دهد. واعظی می‌گوید بودجه‌ای که در اختیار او قرار گرفته فقط کفاف تأمین حقوق کارمندان وزارتخانه‌اش را می‌دهد.

پیش از این در اسفندماه ۹۲ محمدحسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران اعلام کرده بود که «شبکه ملی اطلاعات» در سال ۱۳۹۳ به‌اجرا گذاشته خواهد شد. قرار بود ۶۰ درصد خانوار‌ها و ۱۰۰ درصد کسبه‌ به این پروژه بپیوندند، اما دولت پیشین در این زمینه ناکام ماند. به گفته وزیر اطلاعات و فن‌آوری «در گذشته هیچ کدام این کار‌ها انجام نشده و کسی هم صدایش در نیامده. جالب است از زمانی که دولت جدید آغاز به کار کرده همه دل‌نگران این شبکه هستند و دنبال اجرای آن، ما جواب این افراد را نمی‌دهیم چون قصد داریم اول عمل کنیم بعد حرف بزنیم چون اهل شعار نیستیم.»

ناکارآمدی فیلترینگ

محمود واعظی در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران همچنین به کهنگی زیرساخت‌های فیلترینگ در ایران نیز اشاره کرد. او گفت برای نوسازی سیستم فیلترینگ و به وجود آوردن یک فیلترینگ هوشمند، پروژه‌هایی به ۱۰ دانشگاه کشور پیشنهاد شده.،اما تاکنون این پروژه‌ها به ثمر نرسیده است.

وزیر اطلاعات و فن‌آوری به برخی اعمال سلیقه‌های شخصی در فیلترینگ و سانسور شبکه‌های اجتماعی نیز اشاره کرد: «آنچه که باعث اختلاف نظر می‌شود برخی اعمال سلیقه‌های شخصی است. مثلاً در یک شبکه اجتماعی کسی عکسی می‌گذارد که ممکن است آن عکس در شأن یک جوان ایرانی نباشد. همین مسئله باعث می‌شود کل شبکه فیلتر شود که از نظر ما این رفتار درست نیست؛ چرا که نظر دولت آن است که اگر خلافی در جایی انجام می‌شود آن را اعلام کنند؛ چرا که ما نمی‌توانیم اگر راننده یک خودرو در اتوبان خلافی مرتکب شد کل اتوبان را مسدود کنیم بلکه نیاز است فرد خاطی توقیف شود پس اعتقاد دولت در این خصوص اجرای فیلترینگ هوشمند است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.