ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلاف نرخ بیکاری استان‌های ایران به ۱۳ درصد می‌رسد

نرخ بیکاری در تهران ۲/ ۷ درصد و در لرستان ۳/ ۲۰ درصد است. وزیر کار ایران پیش‌تر گفته که اشتغال‌زایی مستلزم رشد اقتصادی ۷درصدی است.

نرخ بیکاری در تهران ۲/ ۷ درصد و در لرستان ۳/ ۲۰ درصد است. وزیر کار ایران پیش‌تر گفته که اشتغال‌زایی مستلزم رشد اقتصادی ۷درصدی است.

اختلاف نرخ بیکاری استان‌های ایران به ۱/ ۱۳ درصد می‌رسد. این رقم را می‌توان با مقایسه وضعیت بیکاری در ده استان مشاهده کرد.

در فهرست نرخ بیکاری این ده استان که توسط مرکز ایران منتشر شده، لرستان با ۳/ ۲۰ درصد و خراسان شمالی با ۱۳ درصد، ردیف نخست و آخر را اشغال کرده‌اند.

این جدول ده‌گانه نشان می‌دهد که وضعیت اشتغال در استان سمنان با نرخ بیکاری ۴/ ۱۷ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۹/ ۱۶ درصد، بدتر از وضعیت استان‌های کهکیلویه و بویراحمد (۷/ ۱۴)، هرمزگان (۸/ ۱۳)، گلستان (۷/ ۱۳)  و گیلان (۶/ ۱۳) است.

در بررسی داده‌های مرکز آمار می‌توان دید که بین ۶۸ تا نزدیک به ۹۰ درصد اشتغال‌زایی در استان‌های کشور از طریق بنگاه‌های بخش خصوصی انجام می‌شود در حالی که سهم این بخش از کل اقتصاد کمتر از ۱۰ درصد است.

خبرگزاری «مهر» با بررسی اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران می‌نویسد که ۴/ ۸۳ درصد کل اشتغال کشور در بخش خصوصی و ۹/ ۱۶ درصد آن در بخش عمومی است.

در گزارش مهر به درستی تاکید شده که علت اختلاف ۱/ ۱۳ درصدی نرخ بیکاری بین استان‌های ایران، توزیع نامتوازن فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری‌هاست.

یکی از وعده‌های وزارت کار، کاهش اختلاف نرخ بیکاری در استان‌های ایران است. به این منظور، طرحی باعنوان «تکاپو» برای تشکیل ستادهایی در هر استان و حمایت از فعالیت‌های تولیدی خاص در محل و بازارسازی و بازاریابی برای این تولیدات به جریان افتاده است. علی ربیعی، وزیر کار ایران، هم‌چنین ۵۰ راه‌کار برای جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری و اشتغال‌زایی در چارچوب این طرح تدوین و ارائه کرده است.

علی ربیعی روز سوم شهریور با حضور در شبکه دوم تلویزیون ایران اعلام کرد که این طرح زمینه را برای اشتغال ۴۰۰ هزار نفر در شش استان فراهم می‌کند. او گفت بیکاری نهفته عقب‌مانده داریم؛ بی آن که جزییات این مفهوم را روشن سازد.

ربیعی در این برنامه، افزایش بودجه عمرانی در دولت روحانی و کاهش تورم را زمینه‌های اشتغال‌زایی مستقیم خواند اما تنها شش روز بعد، هشدار داد که اگر اقدام نشود، شمار بیکاران در سال ۱۴۰۰ از شش میلیون نفر به ده میلیون نفر جهش خواهد کرد.

وزیر کار ایران اذعان کرد که کاستن از نرخ بیکاری و پیشگیری از جهش آمار بیکاران نیازمند رشد اقتصادی ۷ درصدی است.

مرکز آمار ایران می‌گوید بخش صنعت بیش از ۳۵ درصد از نیروی شاغل کشور را به خود اختصاص می‌دهد اما اشتغال صنعتی دلیل انسدادهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و عدم سرمایه‌گذاری سیری نزولی دارد. در تیرماه ۱۳۹۳ مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی از تعطیلی ۵۴۰۰ واحد تولیدی از سال ۸۴ تا ۹۱ خبرداد.

تفاوت جدی نرخ بیکاری بین تهران و استان‌های ده‌گانه پیش‌گفته، نشان‌گر صدماتی است که بنگاه‌های کوچک و میانه‌حال از رکود اقتصادی متحمل شده‌اند. واردات بی‌رویه در سال‌های گذشته، عدم حمایت بانکی در تامین نقدینگی و سرمایه در گردش این واحدها، تحریم‌ها و افزایش مواد اولیه تولید، از جمله دلایل تعطیلی این بنگاه‌ها یا کاهش ظرفیت تولید آنها تا میزان دو سوم است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.