ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جان کری: ایران در ائتلاف ضد داعش جایی ندارد

در مورد مشارکت کشورها در ائتلاف جهانی علیه داعش اختلاف‌نظر وجود دارد. فرانسه مایل است از ایران برای شرکت در کنفرانس عراق دعوت کند اما آمریکا با حضور ایران مخالف است.

در مورد مشارکت کشورها در ائتلاف جهانی علیه داعش اختلاف‌نظر وجود دارد. فرانسه مایل است از ایران برای شرکت در کنفرانس عراق دعوت کند اما آمریکا با حضور ایران مخالف است.

وزیر خارجه آمریکا سرگرم سفر برای جلب مشارکت کشورها در ائتلاف ضد داعش است اما حضور ایران در نشست پاریس را نامناسب می‌داند

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده که مشارکت ایران در گفت‌وگوهای مربوط به «ائتلاف بین‌المللی علیه داعش» مناسب نخواهد بود. جان کری می‌گوید: «در حال حاضر و به دلایل مختلف این دعوت نمی‌تواند درست باشد.»

کری می‌گوید ایران از حامیان جدی بشار اسد برای حفظ قدرت است و نقشی که سپاه قدس در سوریه ایفا می‌کند، حضور ایران در کنفرانس پاریس را نامناسب می‌سازد.

نشست پاریس قرار است دوشنبه ۱۵ سپتامبر برای بررسی بحران امنیتی عراق به میزبانی دولت فرانسه تشکیل شود. دستور کار این نشست، هماهنگی با دولت عراق برای مقابله با «داعش» خواهد بود.

آمریکا در عین حال تاکید می‌کند که تشکیل ائتلاف جهانی علیه داعش نیاز به زمان دارد. جان کری در ملاقات با مقامات دولتی ترکیه در آنکارا گفت، هنوز زود است که در مورد نوع وظایف دولت‌های شرکت‌کننده در این ائتلاف صحبت شود. جان کری می‌گوید تا کنون ۴۰ کشور اعلام آمادگی کرده‌اند که به شیوه‌های مختلف در این ائتلاف مشارکت جویند. برخی می‌خواهند به اقلیت‌های تحت پیگرد کمک انسانی کنند و برخی مایلند مشارکت نظامی داشته باشند.

برخورد ترکیه با ائتلاف یاد شده، تاکنون محتاطانه بوده است. پس از ملاقات داوود اوغلو با جان کری در آنکارا، کنفرانس خبری مشترک برگزار نشد. وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت عملیات نظامی آمریکا در عراق الزامی است، اما شرط کافی آن است که ثبات سیاسی عراق تضمین شود.

کری روز شنبه ۱۳ سپتامبر به قاهره می‌رود تا با دبیرکل اتحادیه عرب در باره نحوه مشارکت کشورهای عربی در ائتلاف یادشده گفت‌وگو کند.

جنگ یا ائتلاف؟

دولت آمریکا روز جمعه ۱۲ سپتامبر، برای اولین بار از جنگ علیه داعش سخن گفت. یک سخنگوی کاخ سفید می‌گوید آمریکا در حال جنگ با داعش است؛ جنگی مشابه القاعده و متحدانش. جمله‌ای مشابه را سخنگوی پنتاگون نیز بیان کرد. تاکنون از مقابله با «دولت اسلامی» به عنوان عملیات ضدترور یاد می‌شد.

یک روز پیش‌تر جان کری، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» تاکید کرده بود که «جنگ»، معادل غلطی برای رویارویی با داعش است بلکه این یک عملیات ویژه ضد ترور است. باراک اوباما هم در تشریح استراتژی خود علیه «دولت اسلامی» حرفی از جنگ به میان نیاورده بود.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا برای نخستین مرتبه گفت که عملیات تهاجمی به وضوح روی رهبری داعش متمرکز می‌شوند.

قرار است عملیات منجر به «تضعیف و نابودی» داعش که در نطق اوباما تشریح شد، با فرماندهی جان آلن، ژنرال بازنشسته انجام شود.

ژنرال آلن از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ فرماندهی نیروهای «آیساف» در افغانستان را بر عهده داشت و ماموریت جدید را زیر نظر مستقیم وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا پیش خواهد برد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    فرانسه دنبال قرار داد رنو و چپاول بیشتر از ایران است که زنگنه قولش داده. وگرنه جمهوری اسلامی خود از بانیان ایجاد داعش برای مبارزه با اکراد و مخالفین اسد بوده