ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعهد رهبران جهان به حمایت از عراق در برابر داعش

رهبران و دیپلمات‌های بیش از ۳۰ کشور توافق کردند که «همه اقدامات لازم» را حتی تا حد «مداخله نظامی»، برای مقابله با «دولت اسلامی» انجام دهند. این توافق دوشنبه در نشست پاریس حاصل شد.

رهبران و دیپلمات‌های بیش از ۳۰ کشور توافق کردند که «همه اقدامات لازم» را حتی تا حد «مداخله نظامی»، برای مقابله با تهدید دولت اسلامی انجام دهند. این توافق روز دوشنبه در نشست پاریس حاصل شد.


به دنبال این گفت‌و‌گو‌ها لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که «دولت اسلامی» به هیچ وجه یک دولت نیست و نماینده اسلام هم تلقی نمی‌شود. او گفت:«دولت اسلامی جنبش خطرناکی است که همه کسانی که در این نشست حضور دارند، باور دارند که باید آن را محو کرد.»

او همچنین تاکید کرد که در مقابل این جریان، راه دیگری جز دفاع از خود وجود ندارد و این چیزی است که جامعه جهانی به آن وادار شده است.

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق نیز از شرکت‌کنندگان در این نشست به خاطر حمایت‌شان تشکر کرد.

در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر شد که نمایندگان ۲۶ کشور به همراه اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و سازمان ملل آن را امضا کردند. در این بیانیه از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به شهروندان سوری و عراقی به رهبری سازمان ملل حمایت شده است.

آن‌ها همچنین تاکید کرده‌اند که از دولت جدید عراق برای مبارزه با شبه‌نظامیان «داعش» حمایت خواهند کرد. این کمک‌ها بر مبنای نیاز دولت عراق و قوانین بین‌المللی، بدون به خطر انداختن امنیت شهروندان ارسال خواهد شد.

جان کری پس از پایان کنفرانس، همکاری نظامی نیروهای امنیتی آمریکا  با نیروهای ایران را در «هر کارزاری به رهبری آمریکا» رد کرد.

این گفته‌ها در تضاد با گفته‌های آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران در ۲۴ شهریور  است که ادعا کرد  تهران درخواست آمریکا را برای همکاری رد کرده است.

سخنگوی جان کری گفته است که آمریکا خواهان همکاری با ایران در زمینه نظامی نیست اما امکان گفت‌و‌گوهای آتی با مقامات ایرانی را رد نکرده است. ممکن است امکان این کار در گفت‌و‌گوهای آینده درباره عراق وجود داشته باشد.

نشست پاریس، صبح دوشنبه ۱۵ سپتامبر  با موضوع همیاری جامعه جهانی در رویارویی با «داعش» در عراق و سوریه آغاز به کار کرد. وزیران خارجه ۳۰ کشور در این کنفرانس حضور داشتند. ایران و سوریه در میان مدعوین نبودند.

فرانسوا اولاند در سخنرانی افتتاحیه این نشست تاکید کرده بود که مقابله با داعش مستلزم توجه به آینده سوریه است. فواد معصوم پیش از افتتاح نشست عنوان کرد که انتظار داشت ایران نیز در میان جمع باشد.

دومین نشست فوری در بحرین برگزار خواهد شد تا در آن راه‌های قطع جذب کمک‌های مالی و انسانی از سوی نیروهای داعش بررسی شود. تاریخ این نشست هنوز مشخص نشده است اما انتظار می‌رود که ۵۱ کشور در نشست آتی شرکت کنند.

فرانسه در آستانه برگزاری نشست پاریس اعلام کرده بود که در پروازهای اکتشافی، در کنار نیروی هوایی آمریکا در عراق خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا شامگاه یکشنبه ۱۴ سپتامبر در پایان سفر به قاهره، از همراهی چند کشور عربی در عملیات هوایی علیه داعش خبر داد اما نامی از آنها نبرد. جان کری از پیشنهاد شماری از کشورها برای اعزام نیروی نظامی در مقابله با «داعش» هم  ابراز خشنودی کرد. او به شبکه خبری «سی‌بی‌اس » گفت که ایالات متحده در حال حاضر خواستار حضور نیروی پیاده در عراق نیست.

احتیاط ترکیه، غیبت ایران

پس از مخالفت ترکیه با استفاده آمریکا از پایگاه‌های این کشور، پنتاگون اعلام کرد که هواپیماهای آمریکایی برای هدف گرفتن مواضع داعش از فرودگاه اربیل استفاده خواهند کرد.

آمریکا پایگاه‌های زیادی در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد و به طور نمونه، ناوگان پنجم ایالات متحده در بحرین مستقر است. جان کری در رایزنی‌های خود در جده، موافقت ۱۰ کشور عربی را برای مشارکت در «ائتلاف ضد داعش» جلب کرده اما این موافقت به معنای حضور این کشورها در عملیات نظامی علیه داعش نیست.

در نشست جده در ۱۱ سپتامبر، قرار شد کویت، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، بحرین، عمان، مصر، اردن و لبنان، علاوه بر ادای سهم در مقابله با «تهدیدات تروریستی»، نظارت بر نقل و انتقالات مالی داعش و کنترل بیشتر بر یارگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید در «دولت اسلامی» را تشدید کنند.

دولت بریتانیا هم می‌خواهد پس از گردن زده شدن دیوید هینس، پاسخی در خور به «داعش» بدهد. دیوید کامرون پس از نشست کابینه امنیتی این کشور گفت: «ما می‌خواهیم مسببان این اقدام را به سزای اعمال‌شان برسانیم؛ مهم نیست این کار چقدر طول بکشد.»

نخست وزیر بریتانیا توضیح نداد که آیا کشورش در حملات هوایی ایالات متحده به مواضع داعش مشارکت خواهد داشت یا خیر.

کامرون تاکنون در قبال حضور بریتانیا در عملیات هوایی علیه داعش موضعی نگرفته اما به مجلس بریتانیا هشدار داده است که اگر امنیت ملی ایجاب کند، بدون موافقت نمایندگان دستور حمله هوایی علیه «دولت اسلامی» را خواهد داد.

ایران در نشست پاریس حضور ندارد. جان کری پیش‌تر گفته است که ایران جایی در ائتلاف ضد داعش ندارد و حمایت این کشور از بشار اسد برای حفظ قدرت و نقشی که سپاه قدس در سوریه ایفا کرده، حضورش در کنفرانس پاریس را «نامناسب» می‌سازد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.