ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«اشتغال پایدار و کلان مستلزم رشد ۷درصدی است»

وزیر کار می‌گوید شادابی و نشاط ایران در گرو موفقیت در فضای اشتغال است. او بار دیگر سیاست اشتغال در سطح کلان را به راه‌اندازی عمومی تولید و رشد ۷درصدی اقتصاد مشروط کرد.

وزیر کار می‌گوید شادابی و نشاط ایران در گرو موفقیت در فضای اشتغال است. او بار دیگر سیاست اشتغال در سطح کلان را به راه‌اندازی عمومی تولید و رشد ۷درصدی اقتصاد مشروط کرد.

«در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بسته سیاستی اجرایی توسعه اشتغال پایدار، به دنبال افزایش فرصت‌های شغلی هستیم.» این را علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایران می‌گوید.

او از طرحی خبر می‌دهد که در سطح خرد، ایجاد سالیانه ۵۰۰ هزار شغل را در نظر دارد اما اشتغال در سطح کلان را منوط به رونق تولید به ازای  رشد اقتصادی ۷درصدی می‌کند.

رشد اقتصادی ایران بنا بر اعلام محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی، در شهریور ۱۳۹۳ به نیم درصد رسیده است. بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش خود عنوان کرده که رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۲ منفی ۹/ ۱درصد بود.

خبرگزاری «فارس» به نقل از ربیعی می‌نویسد: «تقویت سازمان‌های کارآفرینی و ایجاد صندوق اشتغال از برنامه‌های مهم این وزارتخانه است تا بتوانیم ایجاد اشتغال پایدار را با اجرای عدالت آموزشی به ویژه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و جلب مشارکت کارآفرینان به منظور حفظ و ایجاد اشتغال دنبال ‌کنیم.»

او روز سه‌شنبه ۲۴ شهریور در مرکز آموزش و اشتغال صنعت پوشاک اشتهارد، از طرح‌های دولت در پیوند زنجیره آموزش و اشتغال‌زایی خبر داد و افزود بحث اشتغال تاکنون متوجه تقاضای نیروی کار بوده اما لازم است عرضه کار هم مورد بررسی قرار گیرد.

ربیعی عنوان کرد که طرح سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای اشتغال پایدار، دنبال کردن «آموزش‌های محصول محور» است. به تاکید او، قرار است این طرح از خانه تا کارخانه، آموزش تا فروش محصول را دنبال کند.

وزیر کار و رفاه اجتماعی از اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۳ برای حمایت از تولید و تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه تولید خبر داد. ربیعی گفت برنامه‌های دولت در بسته سیاستی اشتغال جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌های نیمه فعال است: «یکی از مباحث مهمی که امسال در دستور کار داریم جهت گیری ۵۰درصدی تسهیلات به سمت تولید است تا بتوانیم از این طریق به رشد مطلوب اقتصادی و در نهایت بهبود وضعیت بیکاری دست یابیم.»

تعطیلی تولید

در هفته‌های نخست تیرماه، مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از تعطیلی ۵۴۰۰ واحد تولیدی از سال ۸۴ تا ۹۱ خبر داده بود. کمی بعد، وزیر صنعت هم به بازماندن ۱۴ هزار واحد کوچک و متوسط از ادامه کار اذعان کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در آن زمان گفت که صنایع برای بازگشت دوباره به چرخه تولید به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند و در صورت عدم تامین اعتبار با رکود و افزایش بیکاری‎سازی نیروی کار روبه‌رو خواهند شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‎جمهوری پیش‌تر گفته بود که بسته حمایتی دولت برای اشتغال‎زایی به سازمان‎های مسئول ابلاغ شده است. او چیزی در مورد حجم مالی این حمایت نگفته بود اما معاون وزیر کشور از اختصاص ۲۵۳ هزار میلیارد تومان اعتبار اشتغال‎زایی برای سال ۹۳ و ۳۲۳ هزار میلیارد تومان برای سال آینده خبر داده بود.

وزیر کار ایران، دوم شهریور در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که افزایش بودجه عمرانی موجب اشتغال‌‌زایی مستقیم شده است: «دولت یازدهم در ۵ ماه اول سال بیش از هفت هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی ابلاغ کرد در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته دو هزار میلیارد تومان بود.»

او کاهش تورم را عامل اصلی ایجاد اشتغال دانست و از آماده شدن دولت برای ایجاد ۴۰۰ هزار شغل خبر داد. ربیعی هم‌زمان از بیکاری نهفته عقب‌مانده در ایران نام برد، بی آن که جزییات این مفهوم را روشن کند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایران شادابی و نشاط کشور را مستلزم موفقیت در فضای اشتغال می‌داند. اما رونق بازار کار و رشد اقتصادی ۷درصدی مورد نظرش، در گرو گشوده شدن انسدادهای مربوط به صادرات نفت، بالا رفتن درآمدهای ارزی و سرمایه‌گذاری خارجی است. همه راه‌ها برای شادابی و نشاط مورد نظر، به مذاکرات هسته‌ای ختم می‌شوند و گشایش آنها مشروط به رفع تحریم‌های ناشی از مناقشه اتمی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.