ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«پ‌ک‌ک» کردهای ترکیه را به مقابله با داعش فراخواند

تعداد کردهای سوری که از بیم داعش به ترکیه گریخته‌اند از یکصد هزار نفر تجاوز کرد. حزب کارگران کردستان «پ‌ک‌ک» خواستار مبارزه کردهای ترکیه با داعش در سوریه شد.

تعداد کردهای سوری که از بیم داعش به ترکیه گریخته‌اند از یکصد هزار نفر تجاوز کرد. حزب کارگران کردستان «پ‌ک‌ک» خواستار مبارزه کردهای ترکیه با داعش در سوریه شد.

ترکیه مرز خود با سوریه را یکشنبه ۲۱ سپتامبر بست

کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل، دوشنبه ۲۲ سپتامبر اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ هزار کرد سوری به ترکیه پناه برده‌اند. سخنگوی این کمیساریا پیش‌تر گفته بود که تنها ظرف ۲۴ ساعت، بیش از ۷۰ هزار نفر از روستاهای کردنشین سوریه به ترکیه گریخته‌اند که بیشترشان زنان، بچه‌ها و سالخوردگان هستند. سازمان ملل میزان آوارگان را ابتدا ۴۵ هزار نفر برآورد کرده بود.

حزب‌ کارگران کردستان «پ‌ک‌ک»، صبح دوشنبه ۲۲ سپتامبر از کلیه کردهای ترکیه خواست که برای مقابله با داعش به پا خیزند. در اطلاعیه پ‌ک‌ک آمده است: «مقاومت مرزی نمی‌شناسد. مبارزه با داعش فوریت دارد.»

نیروهای پ‌ک‌ک در حال حاضر در شمال عراق در کنار پیشمرگه‌های اقلیم کردستان با داعش می‌جنگند. در مناطق کردنشین سوریه، حزب اتحاد دمکراتیک دمکرات «پ‌ی‌د» مقابله با داعش را پیش می‌برد. پ‌ک‌ک و این حزب، احزاب برادر محسوب می‌شوند.

پیش از این، سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه (مستقر در لندن) اعلام کرده که ۳۰۰ پیشمرگه کرد، از طریق ترکیه وارد کوبانی شده‌اند تا به پیشمرگه‌های حزب اتحاد دمکراتیک، در مقابله با داعش کمک کنند.

رقم ۱۰۰ هزار آواره سوری در حالی اعلام می‌شود که ترکیه از یکشنبه ۲۱ سپتامبر، مرزهای خود با سوریه را بست. معاون نخست‌وزیر ترکیه روز شنبه گفته بود که گذرگاه‌های مرزی استثنائا و به طور محدود باز می‌شوند.

مقامات انتظامی ترکیه عصر یک‌شنبه با گاز اشک‌آور و آب‌پاش، جلوی عبور کردها از مرز را گرفتند. کردها نیز به سوی مرزبان‌ها سنگ پرتاب کردند.

این آوارگان، اهالی بیش از ۶۰ روستای منطقه عین‌العرب (کوبانی) هستند که داعش از پنجشنبه ۱۸ سپتامبر به آنها یورش برد.

کنشگران سوری می‌گویند که شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» در یورش برای تصرف «کوبانی» از خودروهای زرهی، موشک‌های کاتیوشا و وتوپخانه استفاده کرده‌اند.

کوبانی، نام یکی از سه کانتون خودمختار کردستان سوریه است که کردهای سوریه در پی عقب‌نشینی نیروهای بشار اسد از کردستان سوریه بنیاد نهاده‌اند. این کانتون‌ها به مثابه واحدهای اداری سیستم خودمدیریتی در کردستان سوریه عمل می‌کنند.

کوبانی از هفته‌ها قبل در محاصره داعش قرار داشت. نیروهای نظامی کُرد، که در «واحدهای حفاظت مردمی» وابسته به «حزب اتحاد دموکراتیک» سازمان یافته‌اند، تاکنون در برابر حملات داعش با سلاح سبک مقاومت کرده‌ بودند. فعالان مدنی پیش‌تر هشدار داده بودند که اگر  داعش بتواند این منطقه را تصرف کند، احتمال وقوع یک کشتار بزرگ انسانی بسیار زیاد است.

به دلیل انسدادهای خبری، جزییات شکسته شدن محاصره کوبانی و تلفات انسانی ناشی از درگیری‌های چند روزه روشن نیست. حمله شبه‌‌نظامیان «دولت اسلامی» به چندین روستای کوبانی، در روز ۱۸ سپتامبر و هم‌زمان با تصویب طرح تجهیز و تعلیم اپوزیسیون میانه‌روی سوریه در کنگره آمریکا انجام گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.