ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش ذخایر اورانیوم ایران در آستانه ضرب‌الاجل مذاکرات

کمی پيش از پايان مهلت توافق مذاکرات هسته‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی از عدم همکاری ايران با بازرسان این آژانس و افزایش ذخایر اورانیوم خود خبر داده است.

گزارشی جديد در رابطه با فعاليت‌های هسته‌ای ايران از سوی آژانس بين‌المللی اتمی روز جمعه ۷ نوامبر منتشر شده است. بر اساس اين گزارش، ايران از ورود بازرسان انرژی اتمی جلوگيری کرده است، ذخاير اورانيوم با غنای پايين ايران حدوداً ۸ درصد افزايش يافته است، و از چند ماه پيش خنثی‌سازی ذخاير اورانيوم با غنای بالا را آغاز کرده است.

آژانس انرژی اتمی گزارش خود درباره ايران را به کشورهای عضو اين آژانس ارائه کرده است تا در مهلت کوتاه باقيمانده برای مذاکرات هسته‌ای (تا ضرب العجل ۲۴ نوامبر)، اين کشورها بتوانند موضع هماهنگی در برابر فعاليت‌های اتمی ايران اتخاذ کنند.

به گزارش «واشنگتن پست»، گزارش جديد آژانس خبر می دهد که ايران همچنان از شفاف‌سازی درباره فعاليت‌های هسته‌ای‌اش خودداری کرده و به ظن بازرسان مبنی بر صلح آميز نبودن فعاليت‌های خود افزوده است.

بازتاب گزارش آژانس در خبرها

عدم همکاری ايران و عدم شفاف‌سازی فعاليت‌های هسته‌ای‌اش بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی داشته است. ايران پيشتر در مذاکرات خود با شش قدرت جهان توافق کرده بود که گام‌های مشخصی را تا پايان آگوست برای شفاف‌سای فعاليت‌های خود و همکاری با آژانس بردارد.

با اين وجود خبرگزاری «فارس» بازتاب مثبتی از اين گزارش ارائه داده و به اکسيد کردن تمامی ذخاير اورانيوم غنای بالا از سوی ايران اشاره کرده است. اين خبرگزاری به نقل از گزارش آژانس آورده است که تهران به مفاد برنامه مشترک که سال گذشته در شهر ژنو سوئيس ميان ايران و گروه ۱+۵ (آمريکا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان) به دست آمد و در پايان تير ماه تمديد شد، به طور کامل پايبند بوده است.

ذخاير اورانيوم غنای پايين ايران هنوز در حال افزايش

گزارش آژانس انرژی اتمی نشان می‌دهد که ذخاير اورانيوم با غنای ۵ درصد ايران اکنون به ميزان ۸۳۹۰ کیلوگرم رسيده است، که نسبت به گزارش اين آژانس در سپتامبر ۶۲۵ کیلوگرم افزايش يافته است. اين افزايش طی دو ماه اخير رخ داده است. اين در حالی است که هر گونه توافق هسته‌ای احتمالاً خواهان کاهش شديد ذخاير هسته‌ای ايران خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، افزايش ذخاير غنای پايين ايران نيز خبر مهمی است. زيرا حجم اين ذخاير يکی از فاکتورهايی است که نشان می‌دهد ايران برای دستيابی به سلاح‌های هسته‌ای به چه ميزان زمان احتياج دارد. غرب مصمم است که ايران را از امکان دستيابی به سلاح هسته ای در آينده نزديک بازدارد، گرچه ايران چنين احتمالی را رد می‌کند.

حرکت به سوی دستيابی توافق هسته‌ای؟

ايران در ماه نوامبر سال گذشته طی توافقی با قدرت‌های جهان کار غنی‌سازی با درصد بالا (اورانيوم ۲۰ درصد) را متوقف کرد. اما هنوز فعاليت‌های غنی‌سازی با درصد پايين ادامه دارد. با اين حال در توافق صورت گرفته در سال گذشته، ايران پذيرفته بود که ذخاير اورانيوم با غنای پايين را نيز محدود نگه دارد و توليدات جديد را به ترکيبی اکسيدی بدل کند که قابليت کمتری برای دستيابی به سلاح هسته‌ای را فراهم می‌کند.

گزارش آژانس نشان می‌دهد که فرايند اکسيدسازی ذخاير اورانيوم غنی‌شده از چند ماه پيش آغاز شده است.

گرچه هنوز اين ذخاير از حد تعيين‌شده در نوامبر گذشته بالاتر هستند، اما ايران هنوز فرصت دارد که تا پايان اين ماه به تعهد خود عمل کند.

با انتهای مهلت تعيين‌شده در ۲۴ نوامبر قرار است، توافقی بلندمدت جای توافق کوتاه‌مدت گذشته را بگيرد.

ايران و شش قدرت جهان روز ۱۸ نوامبر در وين ديدار خواهند کرد تا به توافقی بلندمدت در رابطه با انرژی هسته ای دست پيدا کنند. در ده سال اخير، فعاليت‌های هسته‌ای ايران به ترس‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوانی در رابطه با جنگ در خاورميانه دامن زده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nasim

    مذاکرات در صورتی نتیجه اش به امنیت جهانی ختم می شود که کل سایتهای اتمی و غنی سازی ایران، به جز راکتور تحقیقاتی تهران و راکتور برق هسته ای بوشهر، بقیه سایتهای اتمی ایران را همه را باز و به خارج ایران به یک کشور صاحب فناوری واقعی نگهداری تاسیسات اتمی انتقال دهند