ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«من می‌خوام شاه بشم» در جشنواره ایدفا

شهزاده سمرقندی - این مستند درباره مردی است در روستاهای اطراف شیراز که سودای شاه شدن را در سر می‌پروراند. آرزوی او تا حدی تحقق پیدا می‌کند.

در جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام (ایدفا)  فیلم مستند هفتاد دقیقه‌ای «من می‌خوام شاه بشم» ساخته مهدی گنجی به نمایش درآمد. این فیلم درباره آرزوی مردی به نام عباس برزگر است که در نزدیکی‌های شیراز در ایران زندگی می‌کند.

عباس برزگر، شخصیت محوری مستند «من می‌خوام شاه بشم» ساخته مهدی گنجی

مستند «من می‌خوام شاه بشم» داستان این مرد ایرانی را بیان می کند که از کودکی آرزو داشته شاه شود؛ آرزویی که مثل بسیاری از آرزوهای دوران کودکی او دور از واقعیت و امکانات موجود اطراف‌اش است. بعد از سال‌ها که او صاحب زن و سه فرزند شده اتفاقی رخ می‌دهد که در اثر آن به تدریج آرزوی فروخفته او دوباره زنده می‌شود.

عباس برزگر این اتفاق را چنین به یاد می آورد: «در یک شب بارانی دو جهانگرد آلمانی در می‌زنند و خواستار سرپناه می‌شوند.»

خانواده عباس با خجالت از شرایط نامساعد و ناآمادگی برای پذیرایی از مهمانان، دمپختکی را که برای خود آماده کرده بودند جلوی دو مهمان ناخوانده می‌گذارند. آنها نیز با اشتها غذا را می‌خورند و ابراز خوشحالی می‌کنند و صبح به راه خود ادامه می‌دهند. خانواده عباس برزگر فکر می‌کنند اتفاقی بود و تمام شد. بعد از مدتی مینی‌بوسی کنار منزل آنها می‌ایستد و مسافران آن که همه خارجی‌اند می‌خواهند شب را در خانه آنها روز کنند. دو جهانگرد اولی در بازگشت به آلمان با نوشتن مطلبی خانه عباس برزگر را به عنوان بهترین فضای ایرانی و خانواده او را  پزنده خوشمزه‌ترین غذای ایران معرفی کرده‌اند. آوازه این مطلب به زودی در آلمان می‌پیچد و وقت زیادی طول نمی‌کشد که منزل آنها اقامتگاه توریست‌های خارجی می‌شود و عباس آقا هم با به کارگیری افراد بیشتری از عشایر و روستاهای اطراف برای خدمت‌رسانی به توریست‌ها، به کارآفرینی مهم و ثروتمند تبدیل می‌شود. به این ترتیب آرزوی کودکی او نیز دوباره در دل او بیدار می‌شود.

بشنوید: گزارشی درباره نمایش فیلم «من می‌خوام شاه بشم» ساخته مهدی گنجی در جشنواره ایدفا

حال عباس آقا که به مکنت و ثروت رسیده می‌خواهد ایل خود را بسازد و نژاد خود را تکثیر کند و بزرگ‌ترین شهر قدیمی ایران را بازسازی کند. این دیگر برای او یک آرزو نیست. او به دنبال دختران بیخانمان می‌رود، آنها را جمع می‌آورد و برایشان چادرهای محلی برپا می‌کند و آنها را آموزش می‌دهد که از مهمان‌های خارجی به همان شیوه قدیمی و محلی خودشان که از مادرانشان آموخته‌اند پذیرایی کنند.

آرزوی «شاه شدن» عباس او را به ازدواج دوم می‌کشاند. با وجود مخالفت‌های خانواده‌اش او «ملکه» خود را انتخاب کرده است. عباس که می‌خواهد کسب و کار خود را به رسم آریایی قدیم درآورد تا جذابیت آن را برای توریست ها بیشتر کند امیدوار است فرزندان‌اش میراث‌بران «ایل آریایی» او باشند. اما مشکل عباس آقا این است که کسب و کارش حول همسر اول و فرزندانی که از او دارد می‌چرخد، ولی خودش عاشق همسر دوم‌اش است. فیلم با اعتراف او به این عشق پایان می‌یابد و اینکه دیگر دست و دلش دیگر به کار نمی‌رود.

نقش زن در فیلم

مستند «من می‌خوام شاه بشم»

مستند «می‌خوام شاه بشم» نتیجه سه سال فیلمبرداری و دنبال کردن رویدادهای این خانواده شیرازی‌ست. از صحبت‌های عباس و خانواده او روشن است که دو جهانگرد اول از دستپخت همسر عباس آقا خوش‌شان می‌آید و بنابراین ثروت و تجارتی که نصیب خانواده می‌شود از همسر اول او ناشی شده‌ است. ولی این زن مجبور به  پذیرفتن ازدواج دوم عباس می‌شود.

سارا رضوی، تهیه‌کننده این فیلم به جای کارگردان در جهانی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) حضور داشت و به پرسش‌های بینندگان پاسخ داد. او در پاسخ به اینکه آیا چالشی که برای عباس آقا به وجود آمده و فیلم با آن به پایان می‌رسد حل و فصل شد یا خیر، می‌گوید: «این پرسش را باید از دو زاویه پاسخ داد. اول به عنوان یک زن ایرانی که با قانون بسیارهمسری مردان مخالف است با همسر عباس آقا همدردی می‌کنم اما به عنوان تهیه‌کننده فیلم عقیده دارم که عباس آقا برای رسیدن به آرزوی خود بسیار تلاش کرده و نباید از آن دست بکشد.»

تهدیدی که به فرصت تبدیل می‌شود

خانم رضوی به این سؤال که چطور موضوع و سوژه را پیدا کردید چنین پاسخ داد: «عباس برزگر در ایران خیلی آدم معروفی است. در خیلی از برنامه‌های تلویزیونی شرکت کرده و خیلی‌ها او را به عنوان کارآفرینی می شناسند که از صفر شروع کرده است. ما پروژه‌ای را دنبال می‌کردیم برای تلویزیون ایران و باید افرادی را می یافتیم که تهدیدی در زندگی شان به وجود آمده اما آن را تبدیل به یک فرصت کرده‌اند. در این جستجو‌ها بود که تصمیم گرفتیم این فیلم را درباره عباس برزگر بسازیم.»

«من می‌خوام شاه بشم» در بخش مسابقه «اولین فیلم کارگردان» به نمایش درآمد اما  با اینکه منتقدان جشنواره فیلم مستند ایدفا از آن استقبال کردند نام این فیلم در میان برندگان جوایز امسال این بخش دیده نمی‌شود.

«بدوار» از مازیار مشتاق گوهری درباره شکار غیرقانونی پرندگان، «حرفه مستندساز» از هفت فیلمساز زن ایرانی و «ما نیمی از جمعیت ایران هستیم» ساخته رخشان بنی‌اعتماد از دیگر فیلم‌های ایرانی بودند که در جشنواره ایدفا به نمایش درآمدند.

جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام که از آن به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره فیلم مستند جهان یاد می‌کنند، ۱۹ نوامبر کارش را آغاز کرده و ۳۰ نوامبر به پایان می‌رسد.

ویدئو: پیش‌پرده فیلم «من می‌خوام شاه بشم» ساخته مهدی گنجی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.