ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمادگی ۶۰ کشور برای جنگ درازمدت در عراق و سوریه

نمایندگان ۶۰ کشور جهان در بروکسل گرد آمدند که پیرامون راهکارهای مبارزه با «داعش» رایزنی کنند. هم‌زمان با این نشست، جنگنده‌های ایرانی مواضع داعش را بمباران کردند.

۶۰ کشور عضو ائتلاف جهانی علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) ‌، در بروکسل نشستی برگزار کردند. آن‌ها در پایان این نشست با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که جنگ علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) ممکن است سال‌ها به درازا بکشد. در این بیانیه آمده که ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا پیشروی گروه «دولت اسلامی» را در سوریه و عراق متوقف کرده است.

نشست ۶۰ کشور عضو ائتلاف جهانی علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) در بروکسل

جان کری و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزرای خارجه آمریکا و آلمان در پایان نشست کشورهای عضو ائتلاف جهانی در بروکسل، در هم‌آوایی با یکدیگر گفتند بر کسی پوشیده نیست که جنگ علیه داعش ممکن است سال‌ها به درازا کشد. در این میان آلمان متعهد شده که به تسلیح و آموزش نظامی پیشمرگه‌های کرد در عراق ادامه دهد. این احتمال وجود دارد که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز مانند آلمان در جهت تسلیح و آموزش نظامی پیشمرگه‌های کرد بکوشند. اما هنوز در این‌باره تصمیم نهایی گرفته نشده است. گفته می‌شود که پس از کریسمس، در پایان ماه دسامبر، اتحادیه اروپا در این‌زمینه تصمیم لازم را خواهد گرفت.

۶۰ کشور جهان منهای ایران

نخستین بار جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه اجلاس ناتو در ولز که در ماه سپتامبر سال جاری برگزار شد، ۱۰ کشور را برای مقابله با داعش در سوریه و عراق به همکاری فراخواند. سپس ائتلافی متشکل از آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، لهستان، استرالیا، دانمارک، کانادا و ترکیه شکل گرفت و به زودی دایره آن به ۶۰ کشور جهان گسترش پیدا کرد.

دستور کار این جبهه از جمله حمایت نظامی از متحدان ائتلاف در عراق، جلوگیری از ورود پیکارجویان خارجی به مناطق تحت درگیری، کاهش بحران‌های انسانی و تلاش برای نامشروع کردن ایدئولوژی داعش است.

علی خامنه‌ای: ايران از ابتدا مخالفت خود را با حضور در ائتلاف ضد داعش اعلام کرده بود

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران ادعا کرده بود که آمریکا از ایران دعوت کرده به ائتلاف ضد داعش بپیوندد، اما ایران این دعوت را نپذیرفته است. ایران به نشست پاریس که ۱۵سپتامبر سال جاری با موضوع همیاری جامعه جهانی در رویارویی با داعش در عراق و سوریه برگزار شد، دعوت نشده بود. علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نیز ائتلاف جهانی علیه داعش را نمایشی از سر نومیدی خوانده بود.

همزمان با برگزاری نشست بروکسل، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به شبکه «سی‌ان‌ان» گفت که ایران به جمع کشورهای بمباران‌کننده مواضع داعش در عراق پیوسته است. به گفته سخنگوی پنتاگون در این حملات ایران از جنگنده‌های اف – ۴ استفاده کرده است. جان کربی به «سی‌ان‌ان» گفته است تا وقتی که حملات هوایی ایران نیروهای آمریکایی مستقر در عراق را تهدید نکند، از نظر واشنگتن تهدیدی محسوب نمی‌شود.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران تا این لحظه درباره حملات هوایی جنگنده‌های ایرانی به مواضع داعش سکوت کرده است.

ناکارآمدی بمباران‌ها

بشار اسد: بمباران‌ها مؤثر نیست

در این میان بشار اسد، رییس جمهور سوریه حملات هوایی ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا را بی‌اثر خوانده است.

بشار اسد در گفت‌و‌گو با نشریه فرانسوی«پاری ماچ» گفته است: «با بمباران‌های هوایی نمی‌توان جلوی تروریسم را گرفت.»

به گفته اسد در دو ماه اخیر ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا دستاورد محسوسی در مقابله با داعش نداشته است.

بشار اسد به «پاری ماچ» گفته است: «اگر بمباران‌ها جدی و اثربخش می‌بود، به ما کمک شایانی شده بود. ارتش سوریه با تروریست‌های داعش در حال جنگ است و تاکنون تشخیص نداده که بمباران‌ها مؤثر بوده.»

به گفته اسد یکی از دلایل این ناکامی نظامی کمک‌های بی‌دریغ ترکیه به گروه «دولت اسلامی» (داعش) است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    سیاستهای متناقص امریکا در منطقه بخصوص در عراق و سوریه سبب ایجاد جنگ داخلی در این کشورها شد و هنوز هم با حمایت از اسد  و ندید گرفتن دخالت حکومت اسلامی ایران درعراق و سوریه بجایی نخواهد رسید.  مگر این نقشه بوده تا نفت بازهم ارزانتر و فروش اسلحه بیشترشود؟!