ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نرخ سود سپرده‌های بانکی از اول دی تغییر می‌کند

از اول دی ماه سود ۲۲ درصدی تنها به سپرده‌های مدت‌دار یک‌سال به بالا تعلق می‌گیرد و سود روزشمارسپرده‌های کوتاه مدت حذف می‌شود. برخی بانک‌ها سود روزشمار ۲۷ درصدی می‌پردازند.

در دستورالعمل جدید بانک مرکزی قرار شده سود روزشمار به هیچ حسابی داده نشود و سود ۲۲ درصدی تنها به سپرده‌های مدت‌دار یک‌سال به بالا تعلق گیرد. برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری هنوز سود روزشمار ۲۷ درصدی پرداخت می‌کنند.

در جلسه مشترک مدیران بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌های ایران، سود سپرده‌های بانکی بر حسب مدت سپرده‌گذاری، ۱۰ تا ۲۲درصد تعیین شد.

این جلسه روز شنبه ۲۹ آذر تشکیل شده و طبق توافق آن، به سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار یک‌ساله ۲۲ درصد، سپرده ۹ ماهه تا یکساله ۲۰ درصد، سپرده ۶ تا ۹ ماهه ۱۸ درصد، سپرده ۳ تا ۶ ماهه ۱۴ درصد و سپرده کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد سود پرداخت می‌شود.

به تصمیم مدیران بانک‌ها، حداقل مدت تعیین شده برای تعلق سود به سپرده‌ها یک ماه خواهد بود و پرداخت سود نیز بر مبنای حداقل مانده طی ماه در حساب فرد و در پایان ماه صورت خواهد گرفت.

خبرگزاری مهر می‌نویسد، این تصمیم از دوشنبه اول دی‌ ۱۳۹۳ لازم‌الاجراست و مقرر شده که با بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی که ناقض ۷ نرخ اعلامی باشند، با قاطعیت برخورد شود.

برخورد با بانک‌ها و موسسات اعتباری متخلف، از تذکر کتبی و جریمه نقدی تا سلب صلاحیت از مدیران و ممنوعیت فعالیت مالی را شامل خواهد شد. بخشنامه مدیران بانک‌ها، ارائه هرگونه خدمات بانکی به موسسات غیرمجاز (شامل موسسات اعتباری، تعاونی‌های اعتباری، صرافی‌ها و موسسات مشابه) را نیز ممنوع کرده است.

دستورالعمل فوق، پنج روز پس از تاکید روحانی به شورای پول و اعتبار برای هماهنگ کردن نرخ سود بانکی با شیب تورم صادر شده است. این در حالی است که هنوز برخی موسسات اعتباری سود روزشمار ۲۷ درصدی و حتی ۳۰ درصدی به سپرده‌گذاران می‌پردازند.

نرخ سود سپرده‌های بانکی در ایران تا قبل از روی کار ‌امدن دولت احمدی‌نژاد ۱۲ درصد بود. هدف از افزایش این نرخ «جذب منابع مالی جامعه به سمت بانک‌ها و دور شدن نقدینگی از بازار ارز‌، سکه و طلا» عنوان می‌شد اما در عمل این نرخ به دلالی و مسابقه معاملات غیرشفاف در بازار مسکن، زمین و ارز دامن زد و موجبی برای رشد هر چه بیشتر تورم و کم تحرکی تولید شد.

به تاکید کارشناسان اقتصادی، بانک‌هایی که در دوران رکود، چنین سودی به سپرده‌ها داده و می‌دهند، نمی‌توانند از محل دیگری جز سرمایه‌گذاری در حوزه‌های غیرتولیدی و تورم‌زا، درآمدزایی کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.