ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار صندوق بين‌المللی پول درباره بحران مالی ناشی از کاهش قيمت نفت

کارشناسان صندق بين‌المللی پول کاهش قيمت نفت را برهم‌زننده ثبات مالی در جهان توصيف کرده‌اند.

دو نفر از کارشناسان ارشد صندوق بين‌المللی پول هشدار دادند که کاهش قيمت نفت، ثبات مالی در جهان را به مخاطره انداخته است.

دو کارشناس ارشد صندوق بين‌المللی پول: فشارهای موجود تاکنون تنها به چند کشور صادرکننده نفت مانند روسيه، نيجريه و ونزوئلا لطمه زده است.

به گزارش رويترز، اوليويه بلانشار و رابح ارزقی گفته‌اند: «کاهش قيمت نفت خطرات متوجه ثبات مالی را افزايش داده و بر بانک‌های فعال در بخش انرژی و پول کشورهای صادرکننده نفت تأثيرگذار بوده است.»

قيمت نفت در شش ماه گذشته بيش از ۴۰ درصد کاهش يافته است. قيمت نفت هم‌اکنون برای نخستين بار در پنج سال گذشته به کمتر از بشکه‌ای ۶۰ دلار رسيده است.

کاهش جهانی قيمت نفت در پی آن صورت گرفت که عربستان سعودی اعلام کرد بدون کاهش توليد، قيمت نفت صادراتی خود به آمريکا را کاهش می‌دهد تا با افزايش توليد نفت در آمريکا رقابت کند.

به‌گفته اين کارشناسان، هرچند خطرات متوجه ثبات کلی مالی افزايش يافته، اما اين خطرات «همچنان محدود» است و فشارهای موجود تاکنون تنها به چند کشور صادرکننده نفت مانند روسيه، نيجريه و ونزوئلا لطمه زده است.

اين کارشناسان ارشد صندوق بين‌المللی پول در عين حال هشدار می‌دهند که به دليل ماهيت به هم پيوسته سامانه مالی جهانی، «هوشياری بيشتری» لازم است.

آن‌ها پيش‌بينی کردند که کاهش قيمت نفت می‌تواند رشد کلی اقتصاد جهانی با نرخ حدود ۰.۳ تا ۰.۷درصد را در سال ۲۰۱۵ در پی داشته باشد.

صندوق بين‌المللی پول در ماه اکتبر پيش‌بينی خود از رشد اقتصاد جهانی برای سال ۲۰۱۵ را به ميزان ۰.۲ درصد کاهش داد و اين رقم را ۳.۸ درصد اعلام کرده بود.

در مقاله دو کارشناس ارشد صندوق بين‌المللی پول اين هشدار شديد مطرح شده که تغييرات بزرگ در قيمت‌ نفت و افزايش نااطمينانی درباره برخی از شرکت‌ها و کشورها می‌تواند به افزايش رفع خطر احتمالی در سطح جهان منجر شود که اين مسأله پيامدهای مهمی در زمينه تغيير جريان سرمايه خواهد داشت.

پيش از اين کريستين لاگارد، رئيس صندوق بين‌المللی پول گفته بود که کاهش قيمت نفت در کل برای اقتصاد جهان نويدبخش است.

قيمت جهانی نفت از ژوئن ۲۰۱۴ رو به کاهش است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اوپک، قيمت نفت سنگين ايران از ژوئن ۲۰۱۴ حدود ۵۰ دلار کاهش يافته و از ۱۰۷.۴۵ دلار در ماه ژوئن، به حدود ۵۸ دلار در اواسط دسامبر ۲۰۱۴ رسيده است.

با کاهش قيمت نفت ايران و رسيدن به قيمت ۵۸ دلار برای هر بشکه نفت، زيان اين کشور تا پايان سال ۹۳ بيش از هشت ميليارد دلار خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی کبیری

    فقر تفکر در تحلیلگران سیاسی واقتصادی رادیو زمانه!