ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«نیمی از جمعیت ایران با مسائل قضائی درگیر هستند»

معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران آگاهی حقوقی در میان مردم را ضعیف دانست و گفت نیمی از جمعیت ایران درگیر مسائل حقوقی و قضائی هستند.

الهام امين‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران با اشاره به ضعف آموزش مسائل حقوقی در جامعه ایران اعلام کرد که نیمی از جمعیت کل ایران درگیر مسائل حقوقی و قضائی هستند.

جرم‌انگاری در ايران ۱۰ برابر ساير کشورهاست و حتی در قياس با کشورهای همسايه ۵ تا ۱۰ برابر بيشتر است

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، الهام امين‌زاده روز دوشنبه ۸ دی‌ماه در نخستین مجمع وکلا و حقوقدانان نيکوکار گفت: «در حال حاضر ۱۰ ميليون پرونده در محاکم قضايی، ۳/۵ ميليون پرونده در شورای حل اختلاف و ۵/۵ ميليون پرونده در محاکم دادگستری وجود دارد.»

امین‌زاده افزود: «اگر هر خانواده چهار عضو داشته باشد؛ اين مسأله نشان از درگيری ۴۰ ميليون نفر با مسائل حقوقی و قضائی دارد.»

به‌گفته معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران، خدمات حقوقی ارزان که بايد در هر جامعه‌ای وجود داشته باشد، در جامعه ایران به صورت شفاف تعريف نشده و آموزش‌های حقوقی بيشتر برای افراد متوسط و توانمند در جامعه صورت می‌گيرد.

وی با بيان اين‌که «در حال حاضر فاصله حقوق با عموم جامعه تعجب‌برانگيز است»، از آموزش‌های حقوقی کم‌هزينه برای مردم در رادیو و تلویزیون دولتی و کتاب‌های درسی دفاع کرد.

حجم بسیار بالای پرونده‌های قضائی در ایران یکی از مشکلات حقوقی این جامعه است.

حميدرضا طباطبايی نائينی، عضو هیأت رئيسه کميسيون قضائی و حقوقی مجلس ایران شهريورماه سال جاری گفته بود که تعداد پرونده‌های قضائی در جمهوری اسلامی با حجم پرونده‌های دستگاه قضائی کشور هند برابر است؛ در حالی که جمعيت اين کشور یک ميليارد و ۴۰۰ ميليون نفر و جمعيت ما ۷۹ ميليون نفر است.

نائینی همچنین افزوده بود که جرم‌انگاری در ايران ۱۰ برابر ساير کشورهاست و حتی در قياس با کشورهای همسايه ۵ تا ۱۰ برابر بيشتر است و اين سبب افزايش حجم پرونده‌ها می‌شود.

خردادماه سال جاری، حميد شهرياری، رئيس مرکز آمار و فن‌آوری اطلاعات قوه قضائيه اعلام کرد تعداد پرونده‌های غيرتکراری وارده به دادگستری‌ها در سال ۹۲، شش ميليون و ۲۲۰ هزار و ۹۹۵ بوده است که با توجه به تکرار برخی پرونده‌ها اين عدد به ۱۰ ميليون و ۳۱۱ هزار و ۶۶۵ پرونده رسيد.

پيش از آن علی‌رضا آقايی، رئيس کل دادگستری استان تهران گفته بود پرونده‌های مورد رسيدگی قضات ايرانی ۱۵ برابر نرم جهانی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    این وضعیت را خودتان و جمهوری ننگینتان و در کل اسلام ناب محمدیتان برای مردم ایجاد کرده و مصبب اصلی آن خودتان هستید و البته به عمد این سیاست کثیف را پیش میبرید تا مردم نتوانند نفس راحتی بکشند و از صبح تا شب درگیر مسائل و در گیریهای مادی و خانوادگی و حقوقی باشند و خودتان در حاشیه امن قرار داشته و به چپاول ثروت ملت مظلوم ایران پرداخته و اسم این حکومت ننگین را گذاشته اید عدل علی و نمایندگی ( خدا ) در زمین . هر چند که علی هم هیچ عدلی نداشت و زبانی جز شمشیر تافته نمیشناخت .