ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته شدن ۱۱۸ فعال رسانه در سال ۲۰۱۴

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، از سوریه و پاکستان به عنوان خطرناک‌ترین و مرگبارترین کشورها برای اهالی رسانه نام برده است.

۱۱۸ خبرنگار و فعال رسانه در طول سال ۲۰۱۴ در نقاط مختلف جهان، در هنگام کار کشته شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نسبت به ترس رسانه‌ها برای اعزام خبرنگار به مناطق بحران‌زده و خطرناک هشدار داده است

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، در گزارشی که در آخرین روز سال ۲۰۱۴ بر روی سایت خود قرار داده است، با اعلام این آمار از سوریه و پاکستان به عنوان خطرناک‌ترین و مرگبارترین کشورها برای اهالی رسانه نام برده است.

تعداد کشته‌شدگان کارکنان رسانه‌های جمعی سال ۲۰۱۴ در مقایسه با سال پیش از آن، ۱۳ نفر بیشتر شده است. این در حالی است که ۱۷ خبرنگار و کارمند رسانه نیز در تصادفات جاده‌ای یا حوادث ناشی از بلایای طبیعی کشته شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، جنگ و خشونت در سوریه، عراق و اوکراین و خشونت‌ها در پاکستان و افغانستان را جدی‌ترین تهدیدها برای روزنامه‌نگاران دانسته است و با استناد به آمار خبرنگاران کشته شده، پاکستان را خطرناک‌ترین کشور برای فعالیت‌های خبری دانسته است.

در طول سال ۲۰۱۴، ۱۴ خبرنگار در پاکستان کشته شده‌اند. این در حالی است که تعداد خبرنگاران کشته شده در سوریه ۱۲ نفر بوده است. کشور‌های افغانستان و فلسطین نیز هر کدام ۹ مورد خبرنگار کشته شده داشته‌اند. این در حالی است که هم در عراق و هم در اوکراین، هشت خبرنگار قربانی جنگ و خشونت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، منطقه آسیا-اقیانوسیه، با ۳۵ روزنامه‌نگار قربانی، برای دومین سال پیاپی خطرناک‌ترین منطقه برای فعالیت‌های خبری و روزنامه‌نگاری بوده است. منطقه خاورمیانه با ۳۱ روزنامه‌نگار قربانی در جایگاه دوم قرار گرفته است و در قاره‌های آمریکا و آفریقا به ترتیب ۲۶ و ۱۷ خبرنگار کشته شده‌اند. شمار خبرنگاران قربانی خشونت در اروپا ۹ نفر بوده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با تکیه بر این آمار و ارقام، درباره بحران موجود در تامین امنیت جانی خبرنگاران هشدار داده است و از دولت‌ها خواسته است که تلاش برای حفاظت از خبرنگاران و گردش آزاد اطلاعات را در اولویت‌های کاری خود قرار دهند.

در این گزارش به نقل از جیم بوملا، رییس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران آمده است: «وقت آن رسیده است که برای تغییر این شرایط کاری کرد. با توجه به افزایش بی‌سابقه تهدید‌ها علیه خبرنگاران، در صورت بهبود نیافتن وضعیت امنیت فعالان حوزه رسانه، این مساله بر پوشش خبر‌ها و گردش آزاد اطلاعات از مناطقی که دچار درگیری نظامی هستند، تاثیر منفی خواهد گذاشت.»

در گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، نام جیمز فولی و استیون ساتلوف که توسط گروه داعش سر بریده شدند نیز آمده است. هم‌چنین نام خانم «سرنا شیم» که برای شبکه انگلیسی زبان «پرس تی‌وی»، متعلق به صدا و سیمای ایران کار می‌کرد و مهرماه امسال در مرز ترکیه و سوریه کشته شد نیز به چشم می‌خورد. خانم شیم شهروند ترکیه بود.

بث کوستا، دبیر‌کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز در این گزارش گفته است: «سطح برخوردهای خشونت‌آمیز با روزنامه‌نگاران در برخی کشورها به شکل غیر قابل قبولی بالاست و این مساله کار روزانه خبرنگاران را با مخاطرات جانی همراه می‌کند.»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همچنین نسبت به «ترس رسانه‌ها برای اعزام خبرنگار به مناطق بحران‌زده و خطرناک از بیم جان آن‌ها» هشدار داده و تاکید کرده است که این جریان می‌تواند به روند گردش آزاد اطلاعات، لطمه جدی وارد کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.