ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استفاده از گاز کلر در حمله به روستاهای سوریه

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در گزارشی که به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده گفته است که در سال ۲۰۱۴ سه روستا در سوریه با گاز کلر مورد حمله قرار گرفته‌‌اند.

به‌گفته سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سال ۲۰۱۴ سه روستا در سوریه با گاز کلر مورد حمله قرار گرفته‌‌اند. این سازمان گزارش پژوهشی خود را که «تقریباً به‌طور قطع» تأیید شده به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده است تا آن را مورد بحث قرار دهد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، در گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی حملاتی را که از ماه آوریل به سه منطقه تلمنس و الطمانه در استان ادلب و کفر زیتا در استان حما، واقع در شمال سوریه انجام شدند، مورد تحقیق قرار گرفتند.

بر اساس این تحقیقات در این حملات ۱۳ نفر کشته و ۳۵۰ تا ۵۰۰ نفر زخمی شدند.

استفاده از بمب‌های بشکه‌ای و گازهای شیمیایی

گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بر اساس گفت‌وگو با ساکنان سه روستا تنظیم شده است. از ۳۷ نفری که با آن‌ها مصاحبه شده ۳۲ نفر گفته‌اند که در زمان حمله، هلی‌کوپترهای مهاجم با بمب‌های بشکه‌ای و گازهای شیمیایی بر فراز روستا دیده شده‌اند.

۱۶ نفر از آن‌ها پس از حمله، به محل‌هایی که مورد هدف قرار گرفته بودند رفته و بمب‌ها و بقایای آن‌ها را دیده‌اند. ۲۹ نفر نیز «بوی خاصی» را از بخار منتشر در فضا استشمام کرده بودند.

این گزارش با ۱۵۲ فيلم ویدئویی و ۱۸۹ سند شامل عکس‌هایی از محل و تصاویری از سيلندر کلر يک بمب بشکه‌ای و توضیحات آن همراه شده است.

سئوال بی‌پاسخ: عاملان این حملات چه کسانی هستند؟

تنظیم‌کنندگان گزارش پاسخ به این سئوال را که کدام طرف درگیری‌های نظامی در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند، باز گذاشته‌اند.

رژیم بشار اسد و شورشیانی که علیه آن می‌جنگند، یکدیگر را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی می‌کنند.

فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه در دیدار با مقامات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در ماه دسامبر ۲۰۱۴ اتهام استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم سوریه را به‌شدت رد کرد.

اما از نظر آمریکا متهم مشخص است. سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل در صفحه توئیتر خود نوشت: «تنها رژیم سوریه از هلی‌کوپتر [در حملات] استفاده می‌کند.»

او گفته است که برای حکومت بشار اسد باید روشن باشد که تنها اعلام از بین بردن سلاح‌های شیمیایی کافی نیست. گاز کلر پس از آن‌که دولت سوریه اعلام کرد همه سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل داده مورد استفاده قرار گرفته است.

گاز کلر در فهرست سلاح‌های نابودشده قرار نداشت

حکومت سوریه پس از فشارهای بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های شیمایی‌اش، در ماه اکتبر ۲۰۱۳ حاضر به انجام این کار شد. تحت نظارت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، این‌گونه سلاح‌ها از جمله گاز ساردین نابود شدند.

اما گاز کلر در فهرست سلاح‌های شیمیایی سوریه که می‌بایست نابود شوند قرار نداشت. از این گاز بیشتر در صنعت استفاده می‌شود و به‌دست آوردن آن در جهان آسان است. گاز کلر برای نخستین بار در جنگ جهانی اول به‌عنوان سلاح به‌کار برده شد.

روسیه واکنش احتمالی شورای امنیت را رد می‌کند

مأموریت تحقیق درباره استفاده از گاز شیمیایی در سه روستا از ۲۹ آوریل ۲۰۱۴ آغاز شد. پس از ارائه گزارش به شورای امنیت سازمان ملل دیپلمات‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی به‌همراه اردن خواهان واکنش فوری به آن شدند.

روسیه، نزدیک‌ترین متحد سوریه، اصرار داشت که یافته‌های این گزارش صرفاً موضوع سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است و شورای امنیت صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.