ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرانسه در سوگ قربانیان ‌آزادی بیان

ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف فرانسه، با شرکت در تظاهراتی خودانگیخته، همبستگی خود را با روزنامه‌نگاران اعلام کردند. هویت مهاجمان احتمالی نیز احراز شد: دو برادر الجزایری‌الاصل و یک بی‌خانمان.

ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف فرانسه، با شرکت در تظاهراتی خودانگیخته، همبستگی خود را با روزنامه‌نگاران اعلام کردند. هویت مهاجمان احتمالی احراز شد: دو برادر الجزایری‌الاصل و یک بی‌خانمان.

یکی از تظاهرکنندگان در «پلاس دو لا رپوبلیک»: «من شارلی هستم»

پلیس فرانسه، شامگاه چهارشنبه، سه مرد مسلح مظنون به حمله را شناسایی کرد. آنها دو برادر ۳۲ و ۳۴ ساله و یک جوان ۱۸ ساله هستند. پلیس فرانسه می‌گوید آن‌ها آموزش نظامی دیده‌اند و بسیار حرفه‌ای و چابک عمل کرده‌اند و احتمالاً با شبکه القاعده در یمن در ارتباط بوده‌اند. نام مهاجمان سعید.ک، شریف.ک (دو برادر) و حمید.م اعلام شد. سعید و شریف الجزایری‌الاصل هستند. والدین مهاجر ‌آنها درگذشته‌اند.

لوموند گزارش داد که در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار نفر در شهرهای تولوز، استراسبورگ، سنت اتین، نانت، تولون، نیس و کلرمون فران برای اعلام همبستگی با روزنامه‌نگاران فرانسوی و بیزاری از ترور روزنامه‌نگاران «شارلی ابدو» شرکت کردند.

گروهی از دانشجویان نیز در «پلاس دو رپوبلیک»، از میادین اصلی شهر پاریس گرد آمدند و با تحریریه «شارلی ابدو» اعلام همبستگی کردند. آن‌ها پلاکارهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «من شارلی هستم.»

در برلین، لندن و بروکسل نیز گروهی از مردم در گردهمایی‌هایی خودانگیخته، با روزنامه‌نگاران فرانسوی اعلام همبستگی کردند و خواهان پاسداری از آزادی بیان در برابر تعصب مذهبی شدند.

طارق عبرو، امام جمعه شهر بوردو، یکی از شهرهای بزرگ فرانسه مسلمانان مقیم این کشور را به اعتراض در برابر حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» فراخوانده است. او این عملیات تروریستی را با حادثه ۱۱ سپتامبر مقایسه کرده است.

طارق عبرو از حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی بدو» به عنوان یک «زمین‌لرزه سهمگین» یاد کرده و گفته که با این حمله صلح و همزیستی در فرانسه در خطر قرار گرفته. او از مسلمانان مقیم فرانسه خواسته خشم و بیزاری‌شان از این عملیات تروریستی را آشکار کنند.

پاپ فرانسیس در بیانیه‌ای که چهارشنبه، ۷ ژانویه انتشار داد از حمله به دفتر نشریه «شارلی ابدو» به عنوان «یک عمل ظالمانه» یاد کرد. به گفته پاپ فرانسیس این حمله «ارمغانی جز مرگ» نداشت و انسان‌هایی را که می‌خواهند در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند، غمگین و عزادار کرد.

پاپ در این بیانیه خشونت را محکوم کرده و به بازماندگان قربانیان این عملیات تروریستی تسلیت گفته است. فدریکو لومباردی، سخنگوی پاپ مسیحیان را دعوت به آرامش کرده و از آن‌ها خواسته که از نفرت و خشونت جلوگیری کنند.

فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه در یک سخنرانی که از تلویزیون فرانسه پخش شد، روز پنجشنبه، ۸ ژانویه را عزای عمومی اعلام کرد. پرچم فرانسه در کاخ الیزه و در پارلمان این کشور به مدت سه روز به حالت نیمه‌افراشته درآمده است.

اولاند از فرانسویان خواست که اجازه ندهند وحدت ملی آن‌ها در پرتو حمله تروریستی به دفتر نشریه «شارلی ابدو» به خطر بیفتد. او گفت: «سلاح ما وحدت ملی است.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر هم در نوشته‌ها و یاداشت‌های کوتاهی حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» را هم‌ارز حمله به آزادی بیان و حمله به فرهنگ رواداری در غرب دانستند.

پرچم فرانسه در کاخ الیزه به نشانه عزا و احترام به روزنامه‌نگاران کشته شده به حالت نیمه‌افراشته درآمد.

نمایندگان جامعه مسلمانان و یهودیان و مسیحیان فرانسه به دیدار فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه شتافتند. قرار است که پنجشنبه (۸ ژانویه/ ۱۸ دی) آن‌ها به رایزنی پیرامون راهکارهایی برای جلوگیری از اقدامات مشابه بیندیشند.

فرانسوا اولاند در سخنانی که به مناسبت حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» ایراد کرد از روزنامه‌نگاران کشته شده به عنوان «پاسداران آزادی بیان» یاد کرد. رییس جمهور فرانسه گفت: «این روزنامه‌نگاران به خاطر ایده‌ای به قتل رسیدند که کشور ما بر اساس آن شکل گرفته است. آن‌ها قهرمانان ملی فرانسه‌اند.»

سه مرد مسلح به سلاح سنگین ساعت یازده و نیم امروز، چهارشنبه (۷ ژانویه/ ۱۷ دی) به دفتر نشریه فکاهی «شارلی ابدو» در پاریس حمله کردند و در حالی که ندای الله اکبر سر داده بودند، چند روزنامه‌نگار و کارتونیست فرانسوی را به قتل رساندند.

نشریه «شارلی ابدو» در سال‌های اخیر چندین بار مورد حمله اسلام‌گرایان تندرو قرار گرفته بود. سه سال پیش نشریه فکاهی «شارلی ابدو» اعلام کرد که سردبیر مهمانش محمد، پیامبر مسلمانان است و کاریکاتوری از او را روی جلدش منتشر می‌کند. سپس اسلام‌گرایان به دفتر این نشریه در پاریس یورش بردند و آن را با کوکتل مولوتف به آتش کشیدند.

در پی این حمله نزدیک به ۱۰۰ نفر از مسلمانان تندرو مصر در برابر سفارت فرانسه در قاهره، علیه این نشریه تظاهرات کردند.

تابستان دو سال پیش نیز «شارلی ابدو»، کاریکاتور پیامبر اسلام را عریان به تصویر کشید و مسلمانان فرانسه بار دیگر خواستند تا علیه این نشریه تظاهرات کنند اما پلیس فرانسه اجازه برگزاری این تظاهرات را نداد. محمد موسوی، رهبر شورای مسلمانان فرانسه نیز با این تظاهرات مخالفت کرد و از مسلمانان خواست خویشتندار باشند.

سخنان جان کری، وزیر خارجه آمریکا درباره حمله مسلحانه به دفتر «شارلی ابدو»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Behrouz

    با پوزش. ۲۷۰٬۰۰۰٬۰۰۰و یا ۲۷۰میلیون

  • Behrouz

    مسلمانان ۲۷۰٬۰۰۰٬۰۰۰میلیون را قتل و عام کرده اند ـــ طبق تحقیقات دانشمند آمریکائی بیل وارنر ــــ و اگر با آنها مقابله نشود این *** *** میلیاردها را قتل و عام خواهند کرد. مسلمانان با جنایات خود جنایات کمونیست ها و نازیها را به فراموشی سپرده اند.

  • faryad

    طعم سیب های نوفل لوشاتو در شارلی ابدو از فیس بوک: فرانسه اولاند در حال چشیدن طعم سیب های درختی است که در سال 1979 در نوفل لوشاتو غرس کرد: همان زمان که به بهانه دفاع از دموکراسی جادوگری 1400 ساله بر آمده از غارهای دقیانوس جهل و جنایت را پذیرا شد و جهان بینی نفرت دینی را به رایگان در گلخانه چپ های اروپا پروراند و با پرواز اختصاصی از گلخانه اروپایی اش به تهران فرستاد تا سیب های مرگ را به جهان صادر کند و امروز محصولات درجه یک این پرورده خودش را با وحشت مزه کرد.... جهان پایان تعطیلات روزهای آغازین سال 2015 را با بهت از کشتار کاریکاتوریست های اروپایی آغاز کرد.... آنچه دیدی از نتایج سحر است باش تا صبح دولتش بدمد.!

  • hasani

    مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «سوء استفاده !! از آزادی بیان» - کشیدن کاریکاتور - ، «توهین به ادیان الهی !!? و ارزش‌ها و نمادهای این ادیان»   و «اقدام تروریستی علیه انسان‌های بی‌گناه !!» - نه کاریکاتوریست -  را محکوم کرد!!.