ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قیمت طلا در ایران بالا رفت

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، روز شنبه ۲۷ دی‌ماه در بازار تهران یک میلیون و ۱۹ هزار تومان معامله شد.

قیمت سکه طلا در ایران، بار دیگر به بیش از یک میلیون تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز، شنبه ۲۷ دی‌ماه/ ۱۷ ژانویه، ۲۱ هزار تومان افزایش یافت و در بازار یک میلیون و ۱۹ هزار تومان معامله شد.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند دلیل افزایش قیمت جهانی طلا اعلام آمار منفی از نرخ بیکاری در آمریکا و آشفتگی در بازار ارز اروپاست.

این در حالی است که محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، نرخ سکه طرح جدید را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، یک میلیون و ۲۰ هزار تومان اعلام و شرایط بازار طلا را توام با التهاب و نوسان ارزیابی کرد.

او در مورد علل افزایش قیمت سکه در داخل ایران نیز گفت: «روز پنج شنبه گذشته، بانک مرکزی سوییس نرخ بهره را کاهش داد و وابستگی فرانک به یورو را برداشت که این اقدام باعث شد قیمت جهانی طلا افزایش یابد.»

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند دلیل افزایش قیمت جهانی طلا اعلام آمار منفی از نرخ بیکاری در آمریکا و آشفتگی در بازار ارز اروپاست.

در روزهای گذشته منابع خبری از کاهش ارزش یورو و رسیدن آن به پایین‌ترین حد خود در ۹ سال گذشته خبر داده‌اند.

کشتی آرای اما علت اصلی بالا رفتن قیمت سکه در بازار ایران را افزایش قیمت جهانی طلا عنوان کرده است.

او گفته است: «هر زمان که قیمت جهانی طلا افزایش می‌یابد، بازار سکه و طلای داخلی هم دچار التهاب می شود و نرخ‌ها را صعودی می کند.»

افزایش جهانی قیمت طلا و ارز معمولا باعث افزایش قیمت این منابع اقتصادی در ایران می‌شود اما کاهش جهانی قیمت‌ها‌‌ معمولا با کاهش قیمت‌ در ایران همراه نیست. برخی مسئولان اقتصادی هنگام کاهش قیمت‌های جهانی سخن از وابسته نبودن اقتصاد ایران به اقتصاد جهانی به میان می‌آورند اما توضیح نمی‌دهند که چرا هنگام افزایش قیمت‌ها، قیمت طلا و ارز هم در کشور افزایش پیدا می‌کند.

پیش‌بینی شده است که قیمت طلا با گذر از دوران نزول در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، امسال از افزایش تقاضا متاثر خواهد شد و رشد خواهد کرد.

در روزهای پایانی دولت دهم، محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی ایران در زمان ریاست ‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، میزان ذخیره طلای بانک مرکزی را حدود ۵۰۰ تن اعلام کرده بود اما در دولت یازدهم این رقم حدود ۹۵ تن اعلام شد.

از سوی دیگر شفاف نبودن وضع اقتصادی در طول سال‌های گذشته و رکود حاکم بر سایر بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران، باعث افزایش ذخیره طلا در میان مردم شده است.

حالا با بالا رفتن دوباره قیمت طلا ممکن است مردم بیش از پیش به ذخیره کردن این فلز قیمتی ترغیب شوند.

قیمت طلا در سپتامبر سال ۲۰۱۱ به بیش از ۱۹۰۰ دلار رسید اما از آن زمان تاکنون بیش از ۳۵ درصد کاهش داشته است.

در سال ۲۰۱۳ هم قیمت طلا کاهشی ۲۸ درصدی را تجربه کرد و سال گذشته میلادی هم کاهشی یک و نیم درصدی داشت. افت پیوسته قیمت طلا در دو سال گذشته از سال ۱۹۹۸ میلادی به بعد، بی‌سابقه بوده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.