ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برندگان نوبل خواهان آزادی وبلاگ‌نویس سعودی شدند

۱۸ تن از برندگان جایزه نوبل در نامه‌ سرگشاده‌ای حکم هزار ضربه شلاق رائف بدوی، وبلاگ‌نویس سعودی را «شوک‌آور» خوانده‌اند.

رائف بدوی، وبلاگ‌نویس سعودی به اتهام ارتداد به تحمل هزار ضربه شلاق محکوم شده و در زندان به‌سر می‌برد. به همین خاطر ۱۸ تن از برندگان جایزه نوبل در نامه‌ای آزادی او را درخواست کردند.

رائف بدوی، وبلاگ‌نویس سعودی

به‌گزارش رویترز، نامه سرگشاده برندگان جایزه نوبل،سه‌شنبه ۲۰ ژانویه / ۳۰ دی‌ منتشر شده و خطاب آن به همکاران علمی‌شان در دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله عربستان است. آن‌ها خواسته‌اند مخاطبان این نامه، علیه حکم شلاق رائف بدوی اقدام کنند.

رائف بدوی ۳۰ سال دارد. او به خاطر صفحه‌ای که در اینترنت تحت عنوان «شبکه عربستان سعودی لیبرال» ایجاد کرده بود و در آن از سختگیری‌های مذهبی انتقاد می‌کرد، بازداشت و محاکمه شد.

بدوی در سال ۲۰۱۲ به اتهام ارتداد، توهین به شخصیت‌های مذهبی، توهین به دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود، راه‌اندازی وب‌سایت برای ایجاد بحث پیرامون وهابیت، تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن امنیت عمومی به ۱۰ سال زندان و تحمل هزار ضربه شلاق و همچنین پرداخت جریمه نقدی‌ معادل ۲۶۷ هزار دلار محکوم شد.

برندگان نوبل حکم قضائی رائف بدوی را «ظالمانه» توصیف کرده و آن را «شوکی برای تمام جهان» خوانده‌اند. آن‌ها گفته‌اند «محدودیت‌های جدی» آزادی بیان و عقیده، جامعه علمی عربستان سعودی را به منزوی شدن تهدید می‌کند.

رائف بدوی در دو جمعه گذشته هر بار ۵۰ ضربه شلاق خورده است و در ماه‌های آینده نیز ۹۰۰ ضربه شلاق دیگر در انتظار اوست.

انصاف حیدر، همسر وی که اکنون در کانادا زندگی می‌کند وضع جسمانی بدوی را وخیم گزارش کرده است.

برندگان نوبل نوشته‌اند چنان‌چه افراد بانفوذ در دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله بتوانند از حق مخالفت دفاع کنند، این پیام شنیده شده است.

آن‌ها تأکید کرده‌اند که زمان برای «تفکر جدید» در عربستان فرارسیده است.

برندگان جوایز نوبل شیمی، فیزیک و پزشکی به همراه جان ماکسول کوتسی، نویسنده اهل آفریقای جنوبی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۰۳ این نامه را امضا کرده‌اند.

پیش از این نهادهای حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز و دیدبان حقوق بشر، و همچنین اتحادیه اروپا و دولت آمریکا حکم هزار شلاق وبلاگ‌نویس سعودی را محکوم کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.