ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولتیماتوم داعش به دولت اردن تمدید شد

داعش در پیامی صوتی از دولت اردن خواسته که ساجده الریشاوی را تا غروب پنج‌شنبه در مرز ترکیه تحویل دهند وگرنه جان خلبان اردنی را می‌گیرد. گوینده پیام ظاهرا گروگان ژاپنی است.

داعش در پیامی صوتی از دولت اردن خواسته که ساجده الریشاوی را تا غروب پنج‌شنبه ۲۹ ژانویه در مرز ترکیه تحویل دهند و گرنه جان خلبان اردنی را می‌گیرد. گوینده پیام ظاهراً گروگان ژاپنی است.

معاذ الکساسبه، خلبان اسیر اردنی - ساجده الریشاوی، تروریست زندانی

معاذ الکساسبه، خلبان ۲۶ ساله اردنی که اسیر داعش است، هنوز شانس زندگی دارد.  شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» مهلت مبادله او با یک تروریست زندانی را ۲۴ ساعت تمدید کرده‌اند. قبلاً تهدید شده بود که اگر زن زندانی تا شامگاه چهارشنبه آزاد نشود، خلبان اردنی را می‌کشند.

تمدید این مهلت در یک پیام صوتی اعلام شده و گوینده پیام، ظاهراً کنجی گوتو، گروگان ژاپنی است. در پیام‌های تصویری قبلی داعش، چهره گوتو دیده می‌شد و تأیید صحت آن آسان‌تر بود. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، از کارشناسان خواسته که وثوق این پیام صوتی را بررسی کنند. آبه رفتار باج‌خواهانه داعش را نیز شنیع و بی‌شرمانه خوانده است.

دولت اردن بعد از ظهر چهارشنبه موافقت کرد که الریشاوی را به ازای الکساسبه ‌آزاد کند. این زن عراقی از نه سال پیش به دلیل مشارکت در بمب‌گذاری در هتل رادسیون امان، زندانی است. همسر و دو همدست دیگر او در  عملیات کشته شدند. این بمب‌گذاری به بهای جان ۶۰ نفر تمام شد.

ملک عبدالله، پادشاه اردن گفته است حفظ جان این خلبان در صدر همه اولویت‌هاست.

این نخستین مرتبه است که داعش، درخواست مبادله گروگان‌ها را طرح می‌کند. الکساسبه نیز اولین نظامی است که به دست داعش افتاده است. اهمیت مسئله در مسلمان بودن این خلبان اردنی است.

الکساسبه، ستوان ۲۶ ساله ارتش اردن در ۲۴ دسامبر در شهر رقه به اسارت داعش در آمد. او هدایت جنگنده‌ای را بر عهده داشت که در نزدیکی رقه سرنگون شد. داعش مدعی شد که جت اف-۱۶ اردنی را با موشک ره‌یاب هدف قرار داده است.

الکساسبه از یک خانواده متنفذ اردنی می‌آید. پدرش گفته است پسرش قرآنی به همراه دارد و طبق سنت‌های اسلامی باید مهمان داعش باشد نه گروگان آن.

کنجی گوتو ، گروگان ژاپنی خبرنگار است. مادر او بابت دردسری که پسرش برای ژاپن فراهم کرده، عذرخواسته و  از داعش تمنا کرده که پسرش را نکشند زیرا او دشمن مسلمانان نیست. داعش برای آزادی او و گروگان دیگر ژاپنی، ۲۰۰ میلیون دلار  از دولت ژاپن باج خواسته بود اما پس از کشتن نخستین گروگان، مسئله آزادی ساجده الریشاوی را مطرح کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.