ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ايران: آمريکا بايد تصميم نهايی را بگيرد

وزارت خارجه ايران می‌گويد پيشرفت در برنامه هسته‌ای اين کشور باعث شده تا آمريکا سر ميز مذاکرات بنشيند.

وزارت خارجه ايران در واکنش به سخنان باراک اوباما، رئيس‌جمهور ايالات متحده گفته اين آمريکاست که بايد در مذاکرات هسته‌ای تصميم خود را بگيرد.

مرضيه افخم: ناکارآمدی سياست اعمال فشار به ايران در همه زمينه‌ها نمايان است و به همين دليل آمريکا به پای ميز مذاکرات آمد.

اوباما چند روز پيش گفته بود مذاکرات هسته‌ای به اراده سياسی رهبران ايران بستگی دارد و ديگر موضوعی فنی نيست.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ايرنا)، مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ايران در اين‌باره گفته است: «ايران به تعهدات خويش بر مبنای توافق ژنو پايبند بوده که اين امر از يک سو نشان‌دهنده جديت ايران در تصميمی که اتخاذ کرده است و از سوی ديگر وجود اراده محکم سياسی در مقامات ايرانی برای دستيابی به يک توافق خوب است.»

وی افزوده: «اکنون اين طرف آمريکايی است که بايد سياست زياده‌خواهی را کنار گذارده و با فائق آمدن بر مسائل داخلی خود، تصميم نهايی را گرفته و زمينه را برای شکل‌گيری توافق جامع فراهم کند.»

افخم در پاسخ به اظهارات اوباما که گفته بود تحريم‌ها باعث شده ايران سر ميز مذاکرات بنشيند، گفت اين سخنان رئيس‌جمهور آمريکا با هدف «جلب توجه افکار عمومی داخلی آمريکا و مقابله با رقبای سياسی» بيان شده است.

به گفته افخم «امروز ناکارآمدی سياست اعمال فشار به جمهوری اسلامی ايران در همه زمينه‌ها از جمله ميزان پيشرفت چشمگير برنامه صلح‌آميز هسته‌ای نمايان بوده و از نظر ما دقيقاً به همين دليل است که آمريکا به پای ميز مذاکرات آمده است.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز گذشته، سه‌شنبه ۲۱ بهمن، در ديدار با اجيت کومار دوال، مشاور عالی امنيت ملی هندوستان با تأکيد بر اين‌که ايران در زمينه هسته‌ای، مذاکرات را با جديت دنبال می‌کند، گفت: «ايران گام‌های لازم را برداشته است و اکنون نوبت طرف مقابل است که فرصت را مغتنم بشمارد.»

علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران نيز روز گذشته در سخنرانی‌اش در «کنگره پيروزی انقلاب» خطاب به رئيس جمهوری آمريکا گفته بود: «اگر فکر می‌کنيد مشکلات داخلی‌تان با اين حرف‌ها حل می‌شود، هيچ، اما اگر باور داريد بدانيد که اين باور غلط است.»

لاريجانی همچنين مذاکرات هسته‌ای را با «ميدان تره‌بار» مقايسه کرد و گفت: «ميدان مذاکرات، ميدان گفت‌وگوست نه ميدان رفتارهای تاجرمآبانه.»

مهلت تعيين شده برای توافق سياسی در نخستين مرحله از توافق جامع، در ماه مارس پايان می‌يابد. آخرين زمان دستيابی به توافق جامع ۳۱ ژوئن ۲۰۱۵ اعلام شده است. جان کری، وزير خارجه آمريکا اعلام کرده که مذاکرات با ايران تمديد نمی‌شود.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پيش از اين اعلام کرده بود که با يک «توافق بد» مخالف است. او همچنين خواهان آن شده بود که «اگر توافق می‌کنند، جزييات و کليات را در يک جلسه واحد تمام کرده و امضاء کنند.»

دو روز پس از اين سخنان، اسحاق جهانگيری، معاون اول دولت ايران در واکنش به سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفت «به هيچ وجه به دنبال توافق بد نيستيم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.