ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

يک خواننده زن: اجرای زنان در ايران حتی با مجوز هم با مشکل مواجه است

فهيمه نورفردی، خواننده، می‌گويد بسياری از زنان در ایران هستند که مجوز خوانندگی دارند اما اجازه اجرا ندارند.

فهيمه نورفردی، سرپرست و خواننده گروه پرسيا می‌گويد در ايران «هرکس به دنبال سليقه شخصی خودش در اجرای قانون است» و نتيجه‌ آن اين است که «بانوان در برخی مناطق کشور حتی طبق مجوزهايی که دريافت کرده‌اند، اجازه اجرا ندارند.»

فهيمه نورفردی، در میان اعضای گروه پرسيا

نورفردی به خبرگزاری کار ايران (ايلنا) گفت: «خانم‌های بسياری تمرين می‌کنند و زحمت می‌کشند اما در نهايت هيچ چيز دريافت نمی‌کنند و حتی در اجراهای‌شان اجازه فيلمبرداری، صدابرداری و عکس‌برداری هم ندارند اين مسئله باعث می‌شود که کار بانوان هيچ جا ثبت نشود.»

سرپرست و خواننده گروه پرسيا افزود: «ما بارها گفتيم که حداقل اين اجراها برای خود سازمان ثبت شود تا کار گروه‌ها قابل بررسی باشد اما متأسفانه چنين شرايطی فراهم نشده است.»

به‌گفته وی «اشعاری که بانوان می‌خوانند، هجو نيست. تمام اين آوازها از اشعار شعرای بزرگ ايران است که پر از صحبت‌های عارفانه و عالمانه است.»

حسین نوری همدانی و ناصر مکارم شیرازی، دو تن از مراجع تقلید شیعه، در روز ۱۵ بهمن‌ماه جاری به انتشار آلبوم «تو را ای کهن بوم دوستت دارم»، ساخته پیمان خازنی با هم‌خوانی محسن کرامتی و نوشین طافی اعتراض کردند و خواهان تغییر رویکرد وزارت‌ ارشاد شدند. آن‌ها گفتند وزارت ارشاد بدون رعایت موازین اسلامی «ارزش‌های انقلاب» را زیر پا گذاشته و با انتشار این آلبوم به تک‌خوانی زن اجازه داده است.

برخی از مخالفان دولت نیز از تک‌خوانی زنان در جشنواره موسیقی فجر انتقاد کرده بودند اما وزارت ارشاد در بیانیه‌ای چنین انتقاداتی را رد کرد و گفت تمام مجوزها به هم‌خوانی‌های مردان و زنان داده شده و نه تک‌خوانی زنان.

روزنامه شرق نیز چندی پيش با انتقاد از ممنوعيت نوازندگی زنان در ايران نوشت: «زنان نوازنده پشت چراغ‌ قرمز ايستاده‌اند؛ معلوم نيست چه زمانی قرار است چراغ ‌سبز برای آن‌ها روشن شود. حلقه حضور بانوان نوازنده در شهرستان‌ها هر روز تنگ‌تر می‌شود و بر اساس يک ‌قانون نانوشته آن‌ها اجازه حضور روی سن را ندارند.»

جلوگيری از اجرای نوازندگی زنان در ماه‌های اخير افزايش يافته است. از جمله مهرماه امسال اجرای گروه موسيقی «عرفان» که قرار بود در اصفهان روی صحنه برود، به‌ دليل حضور نوازندگان زن در آن لغو شد.

همچنين دی‌ماه امسال حرير شريعت‌زاده در کنسرت همسرش سالار عقيلی، خواننده موسيقی اصيل ايرانی، حضور داشت اما پس از تنها يک برای نوازندگی ديگر به او اجازه داده نشد که روی سن برود.

علی جنتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گويد که اين وزارتخانه «با قدرت پای مجوزهای خود ايستاده» اما آن‌چه که در عمل اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد که وزارت ارشاد خیلی هم نمی‌تواند محکم پای مجوزهای خود بايستد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid rafi

    بدانیم که یکی‌ از نمودهای استبداد، زن ستیزی است!! برای او پوشش انتخاب میشود! یکی‌ به نام "دین" یکی‌ به نام "تمدن بزرگ"!! و محروم است از تصمیم گیری برای سرنوشت خویش و وطن خود! انسان حقوق دارد قبل از اینکه جنسیت، قومیت، دین یا مرام برایش تعریف شود! انسان دارای حقوق بشر و شهروندی گردیم چون تنها صورت است که انسان آزاد و مستقل گردیم. شاد باشید. حمید