ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزنامه‌نگاران شبکه الجزیره در مصر با وثیقه آزاد شدند

محمد فهمی و باهر محمد، بیش از ۴۰۰ روز در زندان بودند. همکار دیگر آن‌ها پیتر گرست یک هفته قبل آزاد شد. دادگاه هنوز پرونده آنان را نبسته است.

دادگاهی در مصر حکم آزادی دو روزنامه‌نگار الجزیره را صادر کرد. محمد فهمی و باهر محمد، بیش از ۴۰۰ روز در زندان بودند.

پیتر گرسته، محمد فاضل فهمی و محمد باهر، روزنامه نگاران شبکه الجزیره در دادگاهی که آن‌ها را به ترتیب به ۷، ۷ و ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

دادگاه پرونده آنان را نبسته است اما قاضی، حسن فرید، اعلام کرده که روز ۲۳ فوریه، جلسه دیگری برای بررسی پرونده آن‌ها تشکیل خواهد شد. فهمی با وثیقه‌ای به مبلغ ۵۰ هزار پوند مصر (۲۱ هزار پوند بریتانیا) آزاد شده اما محمد که تابعیت مصری خود را ترک کرده، بدون وثیقه آزاد شده است.

این دو روزنامه‌نگار همراه با همکارشان پیتر گرست زندانی بودند اما او هفته قبل آزاد شد. این روزنامه‌نگاران متهم به همکاری با گروه اخوان‌المسلین بودند.

پیتر گرست، خبرنگار لتونیایی- استرالیایی، به دستور رییس‌جمهور مصر، عبدالفتاح سیسی، آزاد و راهی استرالیا شد. مقامات مصر اعلام کردند که عفو ریاست جمهوری موجب بخشیده شدن حکم هفت سال حبس او شده است.

در ماه ژوئن گذشته، گرست و فهمی هر کدام به هفت سال و محمد به ۱۰ سال حبس محکوم شدند. سه روزنامه‌نگار خارجی دیگر از جمله تورتون که خبرنگار سابق اخبار کانال ۴ و گزارشگر اسکای نیوز بوده است، به صورت غیابی به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

دیوان عالی مصر اما اول ژانویه دستور داد که این سه روزنامه‌نگار شبکه الجزیره دوباره محاکمه شوند. این تصمیم پس از اعتراض این سه روزنامه‌نگار به حکم صادر شده برای آن‌ها در قاهره گرفته شد. قضات دیوانعالی گفته بودند که حکم اولیه عجولانه صادر شده و دادگاه پیش از صدور رأی، منتظر دریافت گزارش‌های کارشناسی پزشکی و قانونی لازم نمانده است.

پیتر گرست، محمد فاضل فهمی و باهر محمد خبرنگارانی بودند که در پوشش خبری سرنگونی دولت محمد مرسی و روی کار آمدن عبدالفتاح سیسی، رییس جمهور کنونی مصر نقش داشتند. فهمی و گرست در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۱۳ در محل کار خود در هتل ماریوت قاهره دستگیر شدند. محمد نیز در‌‌ همان روز در منزلش دستگیر شد.

این سه روزنامه‌نگار از سوی دولت متهم به همکاری با گروه اخوان‌المسلمین شده بودند. دولت مصر مدعی شده که این همکاری شامل اختصاص پلت‌فرم‌های رسانه‌ای و تجهیزات بوده است. همچنین مصر دو نفر از آن‌ها را عضو رسمی این گروه دانسته است.

پس از سرنگونی دولت محمد مرسی، اخوان‌المسلمین توسط ارتش و دولت انتقالی به عنوان «گروه تروریستی» شناخته شدند و هر نوع همکاری یا حمایت از این گروه، جرم امنیتی اعلام شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.