ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات گسترده در آرژانتین، یک ماه پس از مرگ دادستان پرونده «آمیا»

خیابان‌های بوئنوس‌آیرس در زیر باران مملو از جمعیت بود. یک ماه پس از مرگ آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده «آمیا»، بیش از ۴۰۰ هزار نفر یاد او را با برگزاری تظاهرات سکوت گرامی داشتند.

با فراخوان شش دادستان و قاضی ساندرا آرویو سالگادو، همسر سابق آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده «آمیا» در آرژانتین، بیش از ۴۰۰ هزار نفر در خیابان‌های بوئنوس آیرس یاد او را با برگزاری تظاهرات سکوت گرامی داشتند. نیسمان یک ماه پیش با گلوله‌ای در سر، جان خود را از دست داد.

دولت آرژانتین از گردهمایی بزرگ چهارشنبه با عنوان «اقدامی کودتایی» یاد کرد

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، از هفت سال پیش تاکنون که کریستینا فرناندز دو کیرشنر در آرژانتین در قدرت است، تظاهرات سکوت روز چهارشنبه ۱۸ فوریه / ۲۹ بهمن به یاد آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده «آمیا»، یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌ها به شمار می‌رود.

در حالی که پلیس شهری از حضور بیش از ۴۰۰ هزار نفر در این تظاهرات خبر داده‌، پلیس فدرال تعداد تظاهرکنندگان را ۵۰ هزار نفر اعلام کرده است.

همسر سابق آلبرتو نیسمان و شش دادستانی که مردم را به این تظاهرات فراخوانده بودند، علیه ارعاب دولت در پرونده مرگ نیسمان شکایت کرده‌اند.

جنازه آلبرتو نیسمان ۵۱ ساله، ۱۸ ژانویه با زخم گلوله‌ای در سر در وان حمام خانه‌اش پیدا شد. او در روز ۱۴ ژانویه کریستینا کیرشنر، رئیس‌جمهور و هکتور تیمرمان، وزیر امور خارجه آرژانتین را متهم به ایجاد مانع در تعقیب مظنونان اصلی انفجار «آمیا» کرد که بر اساس تحقیقات او، هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران هستند؛ اتهاماتی که معطوف به بهبود مناسبات اقتصادی با ایران و لاپوشانی شواهد دست داشتن جمهوری اسلامی در انفجار «آمیا» می‌شد.

نیسمان گفته بود که میان تهران و بوئنوس‌آیرس، توافقی پنهانی برای بستن این پرونده به ازای معامله نفت صورت گرفته است. او قرار بود فردای روز مرگش دادخواست خود علیه رئیس‌جمهور را در کنگره مطرح کند.

دولت آرژانتین از گردهمایی بزرگ چهارشنبه با عنوان «اقدامی کودتایی» یاد کرد و اعلام کرد که هدف از اتهامات مطرح‌شده دخالت دادن کشور در تنش‌های خاورمیانه است.

کریستینا کیرشنر، پیش از برگزاری تظاهرات چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «من از شما می‌خواهم که چشم‌هایتان را باز کنید. من از یک توطئه سخن نمی‌گویم، [اما] موضوع به دنیای منافع ژئوپولیتیک مربوط است.»

کریستینا کیرشنر، رئیس‌جمهور آرژانتین: موضوع به دنیای منافع ژئوپولیتیک مربوط است

به جز بوئنوس‌آیرس در چندین شهر دیگر آرژانتین نیز ده‌ها هزار نفر گرد آمدند؛ به‌ویژه در شهرهای روساریو، کوردوبا و مار دل پلاتا.

طرفداران دولت، اتهامات آلبرتو نیسمان را رد می‌کنند و ماجرا را به روابط دادستان و یک مقام بلندپایه سازمان امنیت کشور به نام آنتونیو استیوسو، معروف به «خایمه» مربوط می‌دانند.

در پایان ماه ژانویه، رئیس‌جمهور آرژانتین از توطئه سازمان اطلاعاتی مخفی سخن گفت و خواهان انحلال این سازمان شد.

آلبرتو نیسمان که در سال ۲۰۰۴ وظیفه دنبال کردن پرونده بمب‌گذاری در مرکز «آمیا» را بر عهده گرفته بود، در سال ۲۰۱۳ گروهی از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد به اینکه شبکه‌ای تروریستی در آمریکای جنوبی ایجاد کرده و دستور انجام بمب‌گذاری در مرکز فرهنگی یهودیان را صادر کرده‌اند. در این انفجار ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

در سال ۲۰۰۶ دادستان کل آرژانتین از پلیس بین‌الملل خواسته بود حکم جلب یک متهم لبنانی (عماد مغنیه) و ۸ متهم ایرانی این پرونده را صادر کند. هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت ایران، علی‌‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت، علی فلاحیان، وزیراطلاعات وقت، محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه، احمد وحیدی، فرمانده وقت نیروی سپاه قدس، هادی سلیمان‌پور، سفیر وقت ایران در بوئنوس‌آیرس، احمدرضا اصغری، دبیر سوم وقت سفارت و محسن ربانی، روحانی و رایزن فرهنگی وقت سفارت ایران متهمان این پرونده هستند.

در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد، توافقنامه‌ای بین دولت ایران و آرژانتین به تصویب رسید که بر اساس آن، دولت ایران موافقت خود را با تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب درباره «آمیا» اعلام کرد.

آلبرتو نیسمان با تشکیل چنین کمیته‌ای مخالف بود و هدف این کمیته را لغو حکم تعقیب بین‌المللی مقامات ایرانی متهم در پرونده «آمیا» می‌دانست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.