ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله هوایی به قرارگاه عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن

به دنبال کودتای نظامی نیروهای حامی علی عبدالله صالح، دو جنگنده به قرارگاه عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن در عدن حمله کردند. منصور هادی از عدن گریخته است.

به دنبال کودتای نظامی نیروهای حامی علی عبدالله صالح در عدن، دو جنگنده به قرارگاه عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن حمله کردند. عبد ربه منصور هادی از عدن گریخت.

تانک‌های نیروهای حامی علی عبدالله صالح در شهر عدن

یک مقام دولتی نزدیک به عبد ربه منصور هادی به الجزیره گفته است که رئیس‌جمهور یمن که ماه گذشته به شهر عدن گریخته بود و این شهر را مرکز حکومت خود قرار داده بود، روز پنج‌شنبه ۲۸ اسفند پس از حمله دو هواپیمای جنگنده ناچار شده است از کاخ ریاست جمهوری موقت خود در شهر عدن فرار کند.

به گفته این مقام دولتی، حال منصور هادی خوب است و او در این حمله آسیبی ندیده است. منصور هادی اکنون در خانه امنی که مشخص نیست کجاست، پناه گرفته است.

معاون مطبوعاتی منصور هادی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است که او «به‌هیچ‌وجه یمن را ترک نخواهد کرد.»

منابع امنیتی نزدیک به منصور هادی هم گفته‌اند که «وضعیت در کاخ ریاست جمهوری تحت کنترل است و هیچ چیز نگران کننده‌ای وجود ندارد».

حمله به فرودگاه عدن

حمله هوایی به اقامتگاه منصور هادی در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای نزدیک به رئیس‌جمهوری که پیش از او در قدرت بوده، در شهر عدن کودتا کرده‌اند، فرودگاه عدن را به تصرف خود در آورده‌اند و اعلام کرده‌اند که ریاست جمهوری منصور هادی را به رسمیت نمی‌شناسند.

ژنرال عبد‌الحافظ السقاف، رهبر نیروهای ویژه‌ای است که به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن که پس از بهار عربی از این کشور گریخت، نزدیک است.

السقاف که در عدن مستقر است، دو هفته پیش توسط منصور هادی از مقام خود برکنار شد. این ژنرال ارتش یمن روز پنج‌شنبه ۱۹ ماه مارس/ ۲۸ اسفند ماه، حمله نیروهای ویژه به فرودگاه عدن و سپس حمله نظامی این نیروها به قرارگاه منصور هادی را رهبری کرد.

به گفته شاهدان محلی، السقاف به صدها نفر از نیروهای خود دستور داده است که در جاده‌های منتهی به فرودگاه عدن پست‌های بازرسی ایجاد کنند و مانع حرکت نیروهای نزدیک به منصور هادی به سمت فرودگاه شوند.

در درگیری‌های فرودگاه عدن تا‌کنون شش نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۱۳ نفر هم زخمی شده‌اند.

نیروهای نزدیک به منصور هادی به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که فرودگاه را باز پس گرفته‌اند اما نیویورک‌تایمز تأکید کرده است که نمی‌تواند صحت این خبر را مستقلاً تأیید کند.

الجزیره از قول مقامات محلی عدن گفته است که درگیری‌ها بین نیروهای نظامی نزدیک به عبد ربه منصور هادی و علی عبدالله صالح در این شهر ادامه دارد و صدای انفجار و تیراندازی در سطح شهر شنیده می‌شود.

هر دو این سیاست‌مداران رئیس‌جمهور یمن بوده‌اند. اکنون قدرت میان نیروهای نزدیک به این دو نفر در دو شهر عدن و صنعا تقسیم شده و همین مسأله موجب جنگ داخلی شده است.

یمن در حال حاضر دارای دو مرکز اقتدار است. پس از ورود شورشیان حوثی به صنعا، پایتخت کشور و محاصره کاخ ریاست جمهوری، منصور هادی توانست از حصر خانگی بگریزد و در عدن مستقر شود. او خود را نماینده قدرت رسمی کشور می‌داند.

در صنعا قدرت در دست حوثی‌هاست که سال‌هاست برای به دست آوردن حقوق بیشتر برای شیعیان زیدی می‌جنگند. منصور هادی، حوثی‌ها را متهم کرده که با همکاری ایران مایل به بازگرداندن علی عبدالله صالح‌ هستند.

منصور هادی پس از کودتای حوثی‌ها در صنعا و ترک کاخ ریاست جمهوری، سعی کرده است نیروهای مسلح خود را در عدن متمرکز کند. با این حال واحدهای نظامی و قبیله‌ای حامی علی عبدالله صالح در عدن نیز حضور دارند.

پیش از درگیری‌های روز پنج‌شنبه ۲۸ اسفند، بیم آن می‌رفت که جنگ داخلی یمن به عدن نیز گسترش یابد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    مثل نقل و نبات به عده ای  بیکار ار پی جی داده اند تا هموطنشان را بکشند و سودش را حکومت اسلامی و دیکتاتور سابق ببرند!