ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصرف بنزین در ایران: ۲۵ میلیارد لیتر در ۳۶۰ روز

افزایش میزان مصرف بنزین در حالی صورت گرفته است که در طول یک سال گذشته، بحث‌های زیادی درباره استاندارد نبودن بنزین‌های مصرفی مطرح شده است.

مصرف بنزین در ایران تا روز یک‌شنبه ۲۴ اسفند ماه امسال ۲۴ میلیارد و ۹۱۲ میلیون لیتر بوده است. یعنی تا پیش از آغاز سفرهای نوروزی، نردیک به ۲۵ میلیارد لیتر بنزین در ایران مصرف شده است.

روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام این آمار گفته است که این مقدار مصرف در مقایسه با زمان مشابه سال قبل، ۴۳۲ میلیون لیتر افزایش داشته است.

قیمت هر لیتر بنزین در بازار جهانی نزدیک به ۴۷ سنت است که با قیمت ارز دولتی ۱۲۷۰ تومان و با قیمت ارز آزاد ۱۵۳۰ تومان محاسبه می‌شود.

افزایش میزان مصرف بنزین در حالی صورت گرفته است که در طول یک سال گذشته، بحث‌های زیادی درباره استاندارد نبودن بنزین‌های مصرفی مطرح شده است.

سی‌ام مهر‌ ماه امسال، سازمان حفاظت محیط زیست ایران گزارشی در مورد غیر استاندارد بودن بنزین‌های تولید شده در پتروشیمی به مجلس ارائه کرد. معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با حضور در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تلاش کرد از تصمیم دولت برای متوقف کردن تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی ایران دفاع کند.

در ادامه جدال مجلس و دولت بر سر بنزین و در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست مدعی شده بود که پس از واردات بنزین با استاندارد یورو ۴ به کشور، از آلودگی هوا در کلان‌شهرهای ایران کاسته شده است، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بنزین‌های وارداتی را محصولاتی با استانداردی پایین‌تر از استاندارد یورو ۲ معرفی کرد.

با وجود این، بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین مصرف روزانه بنزین ایران در طول ۳۶۰ روز از سال ۹۳، ۶۹ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده است.

میزان مصرف سوخت مایع هم در طول این۳۶۰ روز، ۴۹ میلیارد و ۸۶۰ میلیون لیتر بوده که مقایسه این رقم با میزان مصرف مدت مشابه سال قبل، کاهش شش میلیارد و ۶۲۴ میلیون لیتری را نشان می‌دهد.

۳۶ میلیارد و ۲۵۲ میلیون لیتر نفت گاز و ۱۳ میلیارد و ۶۰۸ میلیون لیتر نفت کوره نیز در طول سال ۹۳ در ایران مصرف شده است.

نفت گاز مصرفی در ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک میلیارد و ۴۰۴ میلیون لیتر و نفت کوره نیز پنج میلیارد و ۲۲۰ میلیون لیتر کاهش یافته است.

میانگین مصرف روزانه فرآورده نفت گاز در مدت ذکر شده، یک‌صد میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر و میانگین مصرف روزانه نفت کوره نیز ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بوده است.

خبرگزاری فارس گزارش کرده است که ارزش بنزین سوزانده شده تا روز یک‌شنبه ۲۴ اسفند ماه امسال، با قیمت‌های امروز بنزین در بازارهای جهانی که نسبت به ابتدای سال کاهش چشمگیری داشته است، بیش از ۱۲ میلیارد دلار است.

به دلیل ضعف سیستم حمل و نقل عمومی، مردم به‌خصوص در شهرهای بزرگ برای رفت و آمدهای روزانه از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند که این مسأله علاوه بر هزینه هنگفت، باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.