ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

‫شبه‌نظامیان شیعی به غارت و آتش‌زدن خانه‌های حومه تکریت متهم شدند‬

دو مقام رسمی محلی دولت عراق و يک افسر پليس این اتهام را مطرح کرده‌اند. پيش‌تر نيز نهاد‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر نسبت به خشونت شبه‌نظاميان شيعه عليه شهروندان سنی‌ هشدار داده بودند.

دو مقام رسمی محلی دولت عراق و يک افسر پليس، شبه‌نظاميان شيعه را به سوزاندن و غارت خانه‌های شهر الدور عراق، پس از فتح اين منطقه در عمليات نظامی عليه جنگجويان دولت اسلامی متهم کردند.

گردان‌های حزب‌الله عراق کنترل شهر الدور در اطراف تکریت را در دست دارند

پيش‌تر نيز نهاد‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر نسبت به خشونت شبه‌نظاميان شيعه عليه شهروندان سنی‌ هشدار داده بودند.

مهرماه امسال سازمان عفو بين‌الملل، گروه‌های مسلح شيعه در عراق را به ارتکاب جنايت جنگی متهم کرد. عفو بين‌الملل در گزارش خود شهرهای بغداد، کرکوک و سامرا را کانون خشونت شبه‌نظاميان شيعه دانسته بود.

اکنون اما مقامات قضايی می‌گويند اين خشونت‌ها به اطراف تکريت نيز کشيده شده است.

در واکنش به خبر خشونت شبه‌نظاميان شيعی، سخنگوی گردان‌های شيعه حزب‌الله، جعفر الحسينی با تکذيب اين اتهامات، گفته «هيچ خانه‌ای اطراف تکريت، در طول عمليات عليه داعش سوزانده يا غارت نشده است». او همزمان تصديق کرد که گردان‌های حزب‌الله کنترل شهر الدور را در دست دارند و بيشتر به دنبال تله‌های پنهانی از قبيل بمب در خانه‌ها هستند.

به دنبال انتشار اين اخبار، يک فرمانده امنيتی در نزدیکی تکریت نيز حوادثی از قبيل خانه‌سوزی و غارت را در شهر الدور تکذيب کرد.

نزدیک به دو سوم نیروهایی که در عملیات تکریت شرکت دارند نفرات مسلح سازمان شیعی «حشید شعبی» (داوطلبان مردمی) هستند. این نیروها که پس از فتوای آیت‌الله علی حسینی سیستانی، مرجع شیعیان به جنگ با داعش فراخوانده شدند، از طرف ایران پشتیبانی می‌شوند.

در همين حال يک عضو شورای استان صلاح الدين، سحر مولودی و يک پليس محلی با اشاره به خبر خشونت شبه‌نظاميان شيعه تأييد کردند «گردان‌های حزب‌الله که در حال جنگ با نيروهای دولت اسلامی‌اند، ابتدا تمام خانه‌های شهر را غارت کردند و سپس اين خانه‌ها را يا به آتش کشيدند يا منفجر کردند.»

سحر مولودی در ادامه گفت: «امروز شاهد آتش‌سوزی بيش از ۱۵۰ خانه بوديم.»

عمليات بازپس‌گيری تکريت با شرکت ارتش عراق، شبه‌نظاميان شيعه و برخی از نيروهای مسلح قبايل سنی از پنجشنبه ۱۲ مارس متوقف شده است. با وجود این، اين نيروها مناطق اطراف تکريت مثل شهر الدور را در اختيار خود دارند.

دولت عراق دليل توقف نيروهای خود را که پشت دروازه‌های شهر تکريت مانده‌اند، تخليه مناطق از افراد عادی و غير نظامی و محافظت از جان سربازان داوطلب خود عنوان کرد.

در حال حاضر، نيروهای شبه‌نظامی شيعه از سوی شيعيان عراق به عنوان قهرمانان واقعی جنگ شناخته می‌شوند، ولی اقليت سنی آنها را به قتل‌های بدون محاکمه و بيرون راندن افراد عادی از خانه‌های خود متهم می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمود

    در جنگ حلوا پخش نمی كنند .این ساختار جنگه . به گونه ای سخن گفته می شود كه مقصر بزرگ این اتفاقات مردم عراق هستند . در واقع آمریكا با نابود كردن زیرساخت های عراق به نابرابری در میان مردم دامن زده و به این ترتیب باعث گسترش فقر و ایجاد گرو ههای تندرو در میان مردم خاورمیانه شده است . ایچنین به جمهوری اسلامی و شیعیان تاختن امری فاقد جنبه های عقلانی ومنطقی سیاست می باشد .

  • آریا

    بالاخره جنایت های رژیم خونریز اخوندی ،انتحاری های داعش رو به سمت کشور سوق میده، در حال حاضر تمام مناطقی که اخوندها عمق استراتژیک تعریف میکردن تبدیل به گورستان مزدوران بسیجی و پاسدار شده

  • farid

    اوباما دارد حکومت اسلامی داعشی ایران را جایگزین داعش عراق و سوریه  میکند!!......

  • آرام

    دوستان عزیز نویسنده کلمه حشید درست نیست . به آن میگویند جیش شعبی درست است

  • شاهین امینی

    اگه امریکا دو هفته جانوران داعش را بمب باران نکنه مطمئن باشید دو روزه *** حزب ا... و سپاه پاسداران را زنده زنده می خورند