ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش عربستان و ترکیه به تفاهم‌نامه لوزان

ملک سلمان، پادشاه سعودی هم‌صدا با باراک اوباما امیدوار است که حل مناقشه هسته‌ای به امنیت خاورمیانه کمک کند. ترکیه خواهان حق استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای برای همه کشورهاست.

واکنش‌ها نسبت به تفاهم‌نامه لوزان ادامه دارد. ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا اظهار امیدواری کرده که توافق‌نامه جامع هسته‌ای به امنیت منطقه کمک کند. بلنت آرنیچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز از حق استفاده صلح‌آمیز «همه کشورها» از انرژی هسته‌ای دفاع کرده است.

ملک سلمان، پادشاه عربستان

خبرگزاری رسمی عربستان از ریاض گزارش داد که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی ابراز امیدواری کرده که دستیابی به توافق نهایی قدرت‌های جهانی با ایران، موجب تقویت امنیت منطقه و جهان شود.

باراک اوباما، رییس‌ جمهوری آمریکا شامگاه گذشته پس از امضای تفاهم‌نامه هسته‌ای در لوزان بین ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ در یک گفت‌و‌گوی تلفنی از پادشاه عربستان و سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دعوت کرد که برای مذاکره درباره تفاهم‌نامه لوزان به «کمپ دیوید» در ایالت مریلند آمریکا بروند.

خبرگزاری عربستان گزارش داده که در این گفت‌و‌گوی تلفنی، رییس جمهوری آمریکا تفاهم‌نامه لوزان را نمایانگر علاقه واشنگتن به برقراری امنیت و ثبات در خاورمیانه دانسته است.

بلنت آرنیچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه ۲ اسرائیل درباره موضع ترکیه در برابر تفاهم‌نامه هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفته است: «ترکیه همیشه از این موضوع که استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای مانند همه کشور‌ها حق ایران است، دفاع کرده.»

آرنیچ گفته است استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و ساخت سلاح هسته‌ای دو موضوع کاملاً متفاوت‌اند.

به گفته معاون نخست وزیر ترکیه «امکان بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران باید فراهم باشد.»

پیش از واکنش عربستان و ترکیه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پس از انتشار بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای لوزان، صبح جمعه ۳ آوریل با باراک اوباما تماس گرفت و گفت: «توافق بر اساس این تفاهم‌نامه موجودیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.»

به‌گفته نخست‌وزیر اسرائیل بر اساس شرایط موجود در این تفاهم‌نامه، قراردادی وجود ندارد که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود؛ بلکه برعکس «راه را برای ایران هموار خواهد ساخت.»

نتانیاهو همچنین گفته است تفاهم‌نامه لوزان این امکان را برای ایران فراهم می‌آورد که سلاح‌های هسته‌ای خود را توسعه دهد و خطر یک «جنگ وحشتناک» در خاورمیانه را افزایش دهد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دهوند

    به اسرائیل و عربستان اینها را هم اضافه کنید که از برکت سیاست رهبر فرزانه به جمع دشمنان پیوستند و در این کشمکش ها طرف عربستان را در برابر ایران گرفتند : ترکیه ، سودان ! پاکستان ! دولت افغانستان ! فلسطین که در جمع مخالفان بود ، بورکینا فاسو و جزایر قمر و .... هم در راهند ! پیش از اینها دولت بعثی سوریه که عضو کنفرانس 6 + 2 علیه ایران و بسود امارات عربی در کار بود. در واقع این ولی امر مسلمین جهان در دشمن تراشی و رفتار ضد ایرانی نابغه است !