ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت عاملان تعرض به دو نوجوان ایرانی در عربستان

معاون وزیر امور خارجه این بازداشت‌ها را محصول پیگیری‌های فشرده طرف ایرانی دانسته است. امروز اما به یک هواپیمای ایرانی اجازه فرود در فرودگاه جده داده نشده است.

به دنبال تشدید تنش میان ایران و عربستان سعودی، یک هواپیمای بوینگ ۷۴۷ ایران ایر که با ۲۹۰ مسافر از اصفهان به جده پرواز کرده بود، امکان فرود در فرودگاه این شهر را پیدا نکرد و به ایران بازگشت.

در سال جاری ۶۳ هزار و ۶۶۰ زائر به مکه سفر کرده‌اند

مسافران این پرواز برای حج عمره با هواپیمای دیگری از فرودگاه امام خمینی تهران عازم عریستان شدند.

ار سوی دیگر معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه از شناسایی و بازداشت عاملان تعرض به دو نوجوان عمره‌گذار ایرانی خبر داده است.

حسین امیرعبداللهیان به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که یک مقام عالی‌رتبه سعودی به سفیر ایران در ریاض اطلاع داده که  عاملان تعرض به دو نوجوان عمره‌گزار ایرانی شناسایی و بازداشت شده‌اند.

گفته شده که این بازداشت محصول پیگیری‌های فشرده طرف ایرانی بوده و عاملان این تجاوز به اشد مجازات خواهند رسید.

امیرعبداللهیان گفته است که «در انتظار صدور و اجرای فوری حکم اشد مجازات برای عاملان این رفتار ضد انسانی مأموران سعودی هستیم.»

معاون وزیر امور خارجه هشدار داده که در صورت بی‌توجهی مقام‌های سعودی به این موضوع و عدم تأمین امنیت و آرامش کامل زائران ایرانی، تهران در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

۲۷ اسفند ماه سال گذشته و هنگام خروج زائران ایرانی، مأموران فرودگاه جده به بهانه بازرسی بیشتر دو نوجوان، آن‌ها را از خانواده‌های‌شان جدا می‌کنند و مورد اذیت و آزار جنسی قرار می‌دهند.

انتشار خبر تجاوز به دو نوجوان ایرانی توسط مأموران فرودگاه جده، واکنش‌های مردم، مقام‌های حکومتی و مراجع تقلید را در ایران برانگیخته است و بسیاری نسبت به ادامه سفرهای حج عمره معترض هستند.

واکنش‌ها به این ماجرا به رقابت‌های فوتبال جام باشگاه‌های آسیا و بازی‌ تیم‌های ایرانی و عربستانی هم کشیده شد و در بازی دو تیم پرسپولیس و النصر عربستان در ورزشگاه آزادی به اوج خود رسید و مهدی طارمی، زننده گل پرسپولیس از روی نقطه پنالتی، پس از به ثمر رساندن گل خود، با حرکت دادن انگشتش در مقابل گردن خود به نشانه بریدن سر، خوشحالی نامتعارفی از خود نشان داد.

در شبکه‌های اجتماعی نیز به حضور گسترده تماشاگران در این بازی پرداخته شد و برخی از کاربران، لباس تیم النصر را به لباس نظامی تشبیه کردند و آن را به حمله عربستان به یمن ارتباط دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اما درباره پیگیری‌های این وزارتخانه در مورد ممانعت عربستان از ارائه مجوز فرود به هواپیمای ایرانی در جده، گفته است که پیگیری‌ها در دست انجام است و به محض در اختیار گرفتن مستندات و اطلاعات دقیق، اطلاع‌رسانی می‌کند.

مقامات سعودی می‌گویند که این اقدام آن‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی انجام شده است.

هواپیمای ایرانی از فضای آسمان کویت عبور کرده و وارد فضای عربستان شده است اما مسئولان فرودگاه جده اعلام کرده‌اند که این نوع هواپیما با این "رجیس‌تر"، مجوز فرود نگرفته است.

مرضیه افخم گفته است که با توجه به تعاملات و نامه‌نگاری‌هایی که هواپیمایی جمهوری اسلامی برای رفت و آمد هواپیما‌ها و انتقال زائران به عربستان داشته است، وزارت خارجه منتظر است تا مسئولان ایرانی در سفارت ایران در عربستان، مستندات دقیق در این رابطه را ارائه کنند. او گفت که تا قبل از ارائه این مستندات امکان موضع‌گیری وجود ندارد.

یک منبع مطلع اما به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که «گرچه مسئولان فرودگاه جده علت عدم رجیس‌تر را نداشتن مجوز اعلام کرده‌اند، اما شرکت ایران ایر از قبل مجوز را دریافت کرده است.»

او درباره شرایط کنونی مسافران این هواپیما گفته است که این پرواز از جده به اصفهان و از اصفهان به فرودگاه امام خمینی بازگشته است. هواپیمای جایگزینی برای سفر به جده در نظر گرفته شده و این هواپیما، فرودگاه امام خمینی را به مقصد جده ترک کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.