ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حج عمره ایرانی‌ها با دستور وزیر ارشاد متوقف شد

حسين نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت‌ ارشاد هم گفته است که عذرخواهی ساده دولت عربستان برای از سر گرفتن سفر عمره مفرده کافی نيست و بايد با هتاکان برخورد جدی شود.

با ابلاغ دستور وزير ارشاد به رئيس سازمان حج و زيارت ايران، حج عمره ایرانی‌ها تعليق شد.

اين خبر را علی جنتی، وزير ارشاد دوشنبه ۲۴ فروردين ماه، در حاشيه برگزاری جشن روز زن در اين وزارتخانه اعلام کرد. او دليل اين تصميم را عدم مجازات متهمان به تعرض به دو نوجوان ايرانی در فرودگاه جده عربستان اعلام کرد.

به گفته وزير ارشاد با وجود قول مقامات عربستان برای مجازات عاملان اين تعرض،‌ آن‌ها تنها به عذر‌خواهی بسنده کرده‌اند.

علی جنتی از سوی حسن‌ روحانی، رئيس‌جمهوری ايران، مسئول پيگيری اتفاقات فرودگاه جده شده است.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سازمان حج و زیارت ایران خواسته شده که حج عمره تا زمان مجازات عاملان حادثه فرودگاه عربستان معلق شود.

این تصمیم درحالی اعلام می‌شود که چند روز پیش عربستان سعودی نیز اجازه فرود به یک فروند هواپیمای زائران ایرانی که از اصفهان عازم عربستان بود را نداد.

توقف حج عمره برای دومین‌بار

اعزام حجاج ايرانی به عربستان سعودی يک‌بار ديگر با تصميم مقام‌های حکومت ايران در سال ۱۳۶۶ و به دنبال کشته‌ شدن زائران ايرانی در مراسم «برائت از مشرکين» متوقف شد. در آن زمان در درگيری نيروهای ضدشورش عربستان سعودی با تظاهرات‌کنندگان بيش از ۲۷۵ تن از زائران ايرانی کشته شدند.

پس از اين حادثه رابطه ايران و عربستان سعودی تا مدتی قطع شد. در گفتار حکومتی در ايران از اين حادثه با عنوان «جمعه خونين» ياد می‌شود.

همزمان حسين نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت‌ ارشاد نيز گفته که «عذرخواهی ساده دولت عربستان برای از سر گرفتن سفر عمره مفرده کافی نيست و بايد با هتاکان برخورد جدی شود.»

سخنگوی ارشاد با اشاره به انصراف بسياری از زائران که نوبت سفرشان رسيده بود، گفته که مردم ايران حاضر نيستند به خاطر يک سفر مستحب، با حيثيت‌ آن‌ها بازی شود.

اين تصميم در حالی اعلام می‌شود که اين حادثه واکنش و اعتراض گسترده‌ای را در ميان شهروندان ايرانی به دنبال داشته است و برخی از اعتراض‌های شهروندان ایرانی، به دلیل بار نژاد پرستانه‌شان، با انتقاد مدافعان حقوق بشر مواجه شده است.

نزدیک به ۷۰ نماينده مجلس ایران و برخی از مراجع تقليد شيعه نيز با نکوهش اين حادثه خواستار توقف سفرهای حج عمره شده بودند.

در ادامه واکنش‌ها به اتفاق فرودگاه جده، برخی منابع خبری در ایران اعلام کرد‌ه‌اند که سالانه نزديک به ۳۰ هزار ميليارد تومان خرج سفرهای حج عمره ايرانيان به عربستان می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهین امینی

    از یک هفته پیش خود عربستان ویزا نمی داد