ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: خاورمیانه را عاری از سلاح هسته‌ای می‌خواهیم

ظریف در مقابل کشورهای جنبش عدم تعهد، موضعی ضد سلاح‌های هسته‌ای گرفت و به اسرائیل انتقاد کرد که به دنبال اشاعه برنامه‌های هسته‌ای غیر صلح‌آمیز است.

وزیر امور خارجه ایران، محمدجواد ظریف در سخنرانی روز ۲۷ آوریل / ۷ اردیبهشت خود در کنفرانس «بازنگری پیمان عدم تعهد» در نیویورک از قدرت‌های هسته‌ای جهان و اسرائیل انتقاد کرد.

سخنرانی محمدجواد ظریف در کنفرانس «بازنگری پیمان عدم تعهد» در سازمان ملل متحد- نیویورک

وزیر امور خارجه ایران که به نمایندگی از ۱۱۸ کشور غیر متعهد که معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را امضاء کرده‌اند در این کنفرانس سخنرانی کرد، موضعی ضد سلاح هسته‌ای گرفت و به قدرت‌های جهانی و اسرائیل انتقاد کرد که به دنبال اشاعه، ارتقا و نوسازی برنامه‌های هسته‌ای غیر صلح‌آمیز خود هستند.

به رسمیت شناختن اتوریته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

ظریف ضمن به رسمیت شناختن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از همه کشورهای هسته‌ای خواست که نسبت به پذیرش ناظران بین‌المللی برای نشان دادن پایبندی خود به تعهدات عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای اقدام کنند.

او با اشاره به اینکه «نگرانی‌های اشاعه‌ای باید از طریق توافقات غیر تبعیض‌آمیز، جامع و جهانی که به‌صورت چندجانبه» حل شوند گفت: «ما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌عنوان تنها اتوریته ذیصلاح در زمینه تأیید اجرای تعهدات پادمانی کشورها طبق معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به رسمیت می‌شناسیم.»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه از تلاش‌ها برای سیاسی کردن روابط آژانس با کشورها انتقاد کرد و گفت معاهده‌های و اساس‌نامه‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باید بدون تبعیض لازم‌الاجرا باشند. در زمینه عدم تعهد، او به اجرای کامل اساسنامه آژانس و قراردادهای نظارتی تأکید کرد.

درخواست برای رفع محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران

ظریف خطاب به کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواست که «انتخاب‌ها و تصمیم‌های هر کشور در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای» به رسمیت شناخته شود و گفت که ایران از «حق کشورهای عضو در زمینه مشارکت در حداکثر تبادلات ممکن در زمینه تجهیزات، مواد، علوم و فناوری و اطلاعات برای فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای» حمایت می‌کند.

نماینده ایران همچنین خواهان «حذف فوری هرگونه محدودیت‌های مطرح در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای از جمله در زمینه صادرات مواد، تجهیزات و فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز» شد.

انتقاد از برنامه هسته‌ای اسرائیل

وزیر امور خارجه ایران تنها نام کشور «اسرائیل» را در سخنرانی خود آورد و انتقادهایش به دیگر کشورها را با استفاده از لفظ کلی «قدرت‌های جهانی» یا «برخی از کشورهای هسته‌ای» معطوف کرد.

او با اشاره به قطعنامه ۱۹۹۵ جنبش عدم تعهد در رابطه با خاورمیانه و سلاح‌های هسته، کنفراس سال ۲۰۱۰ «بازنگری پیمان عدم تعهد» با موضوع خاورمیانه و نشست سران کشورهای جنبش عدم تعهد در سال ۲۰۱۲ در تهران از سیاست‌های هسته‌ای و نظامی اسرائیل انتقاد کرد و گفت که ایران از خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای حمایت می‌کند.

ظریف با اشاره مستقیم به اسرائیل به عنوان تنها کشور هسته‌ای در منطقه گفت: «کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای پیشرفتی در امحای سلاح‌های هسته‌ای‌شان صورت نداده‌اند، از نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست‌های امنیتی کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای کاسته نشده است.»

او سه بانی قطعنامه ۱۹۹۵ یعنی آمریکا، انگلیس و روسیه را خطاب قرار داد و گفت: «ما نگرانی جدی خود را از تأخیر طولانی در اجرای قطعنامه ۱۹۹۵ ابراز داشته و می‌خواهیم که کلیه اقدامات لازم را بکار گرفته و آن را کاملاً و بدون تأخیر اجرا کنند.»

در کنفرانس NPT سال ۱۹۹۵ که از ۱۷ آوریل تا ۱۲ ماه مه در شهر نیویورک برگزار شد، قطعنامه‌ای با موضوع منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه تصویب شد که در آن کشورهای امضاء کننده تعهد دادند که مانع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تمام سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه شوند.

وزیر امور خارجه ایران مسئله «خلع سلاح» را مهم‌تر از «منع گسترش» دانست و گفت: «برای جنبش عدم تعهد خلع سلاح بالاترین اولویت را دارد». او سلاح‌های هسته‌ای را بزرگ‌ترین تهدید علیه بشریت خواند و گفت ایران از امکان استفاده یا تهدید به وسیله این سلاح‌ها نگران است و خواستار «امحای کامل آن‌ها» یا «تضمین مطلق علیه استفاده یا تهدید به استفاده از آن‌ها است.»

درخواست از ناتو: سلاح‌های هسته‌ای‌تان را کم کنید

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به کشورهای ناتو گفت که تا تحقق امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای، خواستار این است که کشورهای غیرهسته‌ای از طریق یک سند غیرقابل لغو حقوقی «تضمین‌های مؤثر، جهانی، غیرمشروط و غیر تبعیض‌آمیز دریافت دارند که سلاح هسته‌ای تحت هیچ شرایطی علیه آن‌ها استفاده نخواهد شد.»

وزیر امور خارجه ایران همه کشورهای هسته‌ای به ویژه کشورهای عضو ناتو خواست که برنامه‌های خود را برای نوسازی و افزایش سلاح‌های هسته‌ای متوقف کنند یا که کاهش چشمگیر سلاح‌های هسته‌ای را ممکن کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دهوند

    ظریف ! مردک چاپلوس و دروغگوی مردم فریب !

  • nader

    ۱۱۵ اعدام در دو هفته در ادامه امواج اعدام در شهرهای مختلف کشور حکومت اسلامی  30زندانی دیگر را در فاصله روزهای دوم تا ششم اردیبهشت ماه به چوبه‌های دار سپرد. 9 زندانی به‌طور جمعی در 2اردیبهشت (22آوریل) در زندان وکیل آباد شیراز، حلق‌آویز شدند. در 3اردیبهشت نیز 16 زندانی دیگر در زندانهای بندرعباس، کرمان و جیرفت اعدام شدند. در روزهای 5 و 6اردیبهشت نیز سه زندانی در زندان رشت و دو زندانی دیگر در شهرهای زنجان و ابهر اعدام شدند. به این ترتیب شمار اعدامها طی دو هفته، 23فروردین تا 6اردیبهشت به 115تن بالغ می‌شود. البته آمار واقعی اعدام شدگان از این بسا بیشتر است. از جمله بنا بر برخی گزارشها طی هفته‌های اخیر شمار زیادی از زندانیان به‌طور مخفیانه در اراک اعدام شده‌اند.  حکومت  حاکم بر ایران در محاصره بحرانهای فزاینده سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و نگران از عواقب مذاکرات اتمی، برای ایجاد جو رعب و خفقان و جلوگیری از گسترش اعتراضات اجتماعی، با سوء‌استفاده از سکوت و بی‌عملی جامعه بین‌المللی در مقابل نقض وحشیانه و سیستماتیک حقوق‌بشر در ایران، بیش از هر زمان دیگر به اعدام و شکنجه و کشتار مردم ایران روی آورده‌اند