ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد از آغاز طرح‌های عمرانی و گردشگری در جزیره آشوراده

«ستاد مردمی نجات آشوراده» در نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور نسبت به عواقب انجام طرح‌های گردشگری بر خلاف ضوابط زیست محیطی در منطقه حفاظت شده آشوراده هشدار داده‌ است.

با کلنگ زدن طرح‌‌های گردشگری و آغاز طرح‌های عمرانی در جزیره حفاظت شده آشوراده در دریای خزر، تشکل‌های مردمی نسبت به واگذاری این منطقه حفاظت شده به بخش خصوصی به شدت اعتراض کرده‌‌اند.

ستاد مردمی نجات جزیره آشوراده به معاون اول دولت روحانی اعتراض کرده است

«ستاد مردمی نجات آشوراده»، متشکل از فعالان و تشکل‌های زیست‌محیطی مخالف واگذاری جزیره آشوراده، در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، نسبت به پیامدهای انجام طرح‌های گردشگری بر خلاف ضوابط زیست‌محیطی هشدار داده‌اند.

جزیره آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر است. پناهگاه حيات وحش ميانكاله در جزیره آشوراده يكی ازمهم‌ترین زیستگاه‌های كشور است كه در سال ۱۳۵۴به عنوان يكی از مناطق ۴ گانه حفاظتی در اختيار سازمان حفاظت محيط زيست كشور قرار گرفت.

به دليل موقعيت ويژه توپوگرافی و اهميت بسيار بالای اكولوژيكی تالاب این جزیره در كنوانسيون جهاني رامسر و همچنین در فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست کره سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

ماجرای واگذاری جزیره آشوراده به بخش خصوصی از سال ۱۳۸۴ آغاز شد. در آخرين روزهای دولت هشتم حدود ۳۸۰ هكتار از منطقه آشوراده كه در پناهگاه حيات وحش ميانكاله واقع شده است در قالب طرح گردشگری در اختيار بخش خصوصي قرار گرفت. اما با تلاش‌های سازمان حفاظت محیط زیست سند واگذاری باطل شد و مديريت عرصه مذكور مجدداً به سازمان حفاظت محيط زيست بازگشت.

«ستاد مردمی نجات آشوراده» در نامه اعتراضی خود به جهانگیری گفته است با آغاز به کار دولت حسن روحانی زمزمه‌های واگذاری این جزیره به بخش خصوصی و تبدیل این جزیره به منطقه گردشگری از سوی معاون اول رئیس جمهور و برخی دیگر از اعضای هیأت دولت شنیده شد.

واگذاری بخش وسیعی از این منطقه حفاظت شده به طرح گردشگری مورد اعتراض گسترده فعالان محیط زیست است

امضاء تفاهم‌نامه بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تبدیل ۲۸۰ هكتار از منطقه ياد شده به منطقه گردشگری، اعتراض گسترده حدود ۲۰۰ تشکل مردم‌نهاد حامی محیط زیست را در پی داشت اما به‌گفته «ستاد مردمی نجات آشوراده» از آن‌جا که این تشکل‌ها جواب قانع‌کننده‌‌ای از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت نکردند با نامه‌نگاری به قوای مقننه و قضائيه و تشكيل پرونده در هر دو قوه، پيگيری‌های مدنی و حقوقی خود را ادامه خواهند داد.

این ستاد مردمی اظهارات اخیر استاندار گلستان در مورد کلنگ زدن طرح‌های گردشگری در این جزیره و آغاز طرح‌های عمرانی را تعجب برانگیز دانسته است. به گفته این ستاد، منابع‌ آگاه نیز تأیید کرده‌اند که احتمال انجام این عملیات گسترده در روزهای آتی بسیار زیاد است.

«ستاد مردمی نجات آشوراده» با استناد به قوانين حفاظت و بهسازی محيط زيست، الحاق ايران به  كنوانسيون حفظ تنوع زيستی، كنوانسيون مهار بیابان‌زایی و همچنین با ارجاع به نظر «اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت» یا IUCN به دولت هشدار داده است که جزیره آشوراده جزو مناطق حفاظت شده است (زون نوع ۲) است و به هیچ وجه امکان تبدیل آن به منطقه گردشگری وجود ندارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.