ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه پنجم تالاب هورالعظیم خوزستان نابود شده است

شرکت نفت با استخراج غیراستاندارد نفت از تالاب هورالعظیم خوزستان، سه پنجم آن را نابود کرده است.

شرکت نفت با استخراج غیراستاندارد نفت از تالاب هورالعظیم خوزستان، سه پنجم آن را نابود کرده است.

تالاب هورالعظیم به دلیل استخراج بی‌رویه نفت در حال نابودی است.

جاسم مرمضی، مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «ساخت‌وسازهایی که شرکت نفت در سال‌های اخیر در هورالعظیم برای استخراج نفت انجام داد کاملاً غیراستاندارد بود و این مسأله عامل اصلی خشکاندن تالاب به‌شمار می‌رود».

او افزود: «شرکت نفت مستقر در تالاب خودسرانه پنج حوضچه بزرگ وسط تالاب ایجاد کرد که این حوضچه‌ها امکان گردش آب را از تالاب گرفت.»

مرمضی همچنین به ساخت کمپ​‌های بزرگ و جاده ‌های عریض در هورالعظیم اشاره کرد و گفت این اقدام نیز ضربه سنگینی به حیات تالاب وارد کرده است.

تالاب هورالعظیم، بزرگترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگترین تالاب‌های ایران به شمار می‌رود که در غرب این استان، در انتهای رود کرخه و در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع است. حدود یک سوم این تالاب در ایران و بقیه آن در عراق قرار دارد.

مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات، نابودی تالاب هورالعظیم را یک زیان ملی و بین‌​المللی دانست که از نظر اقتصادی «ضرر خیلی بزرگی» محسوب می‌شود.

او گفت: «هجوم ریزگردها و نابودی آبزیان بومی از نمونه​‌های بارز ضربه اقتصادی به هورالعظیم است و اگر شرکت نفت ضوابط زیست محیطی را در استخراج نفت رعایت می​‌کرد، هورالعظیم امروز به این درد دچار نمی‌​شد.»

تالاب های ایران در شرایطی بسیار بحرانی قرار دارند. سال گذشته خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس ایران، گزارش داد تالاب‌های «ارومیه، انزلی، شادگان، هامون و گاوخونی به خط قرمز شرایط بحران نزدیک شده یا از آن گذشته‌اند.»

بر اساس آمارهای سال گذشته از ۴۰ تالاب موجود در ایران، حدود ۲۰ تا ۸۰ درصد آن خشک شده است که «عوامل متعدد در تخریب آن‌ها دخالت دارد که این عوامل شامل صنایع، سکونتگاه‌ها، انتقال برق، و بهره‌برداری ناپایدار از تالاب‌ها است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • /////////

    بابا ما خوزستانی ها رو خوردید دیگه ول کنید تمام نفت ، گاز اب و... مارو بردید به تهران و اصفهان و...فقط گرد خاکش و ..... موند واسه ماااااااااااااااااا