ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخریب دو خانه تاریخی در شیراز به علت طرح توسعه شاهچراغ

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور خبر تخریب دو خانه تاریخی در شیراز را تأیید کرد.

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور ، امروز ۱۹ خرداد، خبر تخریب دو خانه تاریخی در شیراز را تأیید کرد.

دو خانه تاریخی دیگر در شیراز تخریب شدند.

امیری به خبرگزاری  کار ایران (ایلنا) گفت: «این خانه‌ها طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی با کاربری موجود باید حفظ، نگهداری و مرمت می‌شد اما متأسفانه به‌طور کامل تخریب شده‌اند. »

یکی از کنشگران حوزه میراث فرهنگی استان فارس که نام او ذکر نشده در رابطه با تخریب مجدد بافت تاریخی شیراز گفته است دو خانه تاریخی متعلق به دوران پهلوی و قاجار که در پشت خانه سال گذشته تخریب شده بود، تخریب شدند. همچنین چند خانه که قبلاً نشانه‌گذاری شده بودند، اکنون تخلیه شده‌اند.

به گفته او، خانه تاریخی اکبری نیز اکنون به دلیل تخریب تمام خانه‌های اطراف‌اش در خطر است. او افزود: «در حال حاضر برخی سودجویان در ویرانه‌های این خانه‌های تاریخی در حال جمع‌آوری چوب‌های بازمانده از این خانه‌‌ها برای فروش هستند.»

خانه تاریخی اکبری مربوط به دوره زند - قاجار است و در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۰۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۲۸ شهریورسال گذشته، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داد که خانه تاریخی «پورنواب» متعلق به دختر فتحعلی‌شاه و باقی مانده از دوره زند که «یکی از باارزش‌ترین خانه‌های تاریخی محله اسکندری در بافت تاریخی شیراز بود»، طی دو شب با «اعمال فشارهای فراقانونی»، به‌طور کامل تخریب شد.

این درحالی است که تخریب بافت تاریخی شیراز به علت اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ ۹ ماه پیش به دلیل پافشاری سازمان میراث فرهنگی و کنشگران این حوزه متوقف شده بود. با این حال، تاکنون به علت اجرای این طرح خانه‌های تاریخی بسیاری تخریب شده‌اند.

طرح توسعه شاهچراغ در ۲۷ اسفندماه سال گذشته آماده بهره‌‌برداری شد.  این طرح به‌منظور توسعه فضای فرهنگی و زیارتی این منطقه با زیربنای ۱۵هزار متر مربع است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ناظر

    به تعبیر شادروان مهندس بازرگان ، ایران را خرج اسلام میکنند .