ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: بیش از ۳ اعدام در روز در ۶ ماه اول سال جاری میلادی

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید بر اساس آمارهای رسمی و غیر‌رسمی، در شش ماهه اول سال جاری میلادی، دست‌کم ۵۷۰ زندانی در زندان‌های ایران به دار آویخته شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید که بر اساس گزارش‌ها و آمارهای رسمی و غیر‌رسمی، در شش ماهه اول سال جاری میلادی، دست‌کم ۵۷۰ زندانی در زندان‌های سراسر ایران به دار آویخته شده‌اند.

پیشتر، شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرده بود که از ۲۰ فروردین تا پنجم اردییهشت ماه سال جاری، ۹۸ زندانی در ایران اعدام شده‌اند.

روند اعدام‌ها در ایران از زمان روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم شدت گرفته است، تا جایی که در خرداد ماه تنها در یک روز (۱۱ خرداد ماه)، ۱۷ نفر اعدام شدند.

علاوه بر این مورد، در دو روز ۲۰ و ۲۱ خرداد ماه نیز دست‌کم ۱۸ زندانی با جرائم مختلف در کرج، اردبیل، شیراز و قزوین اعدام شدند.

این در حالی است که روز چهارشنبه ۱۹ خرداد ماه، دست‌کم ۲۶ زندانی در زندان‌های قزل‌حصار کرج، کرمان و شیراز برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

مقایسه آمار اعدام‌ها در شش ماهه اول سال ۲۰۱۵ با مدت مشابه در سال ۲۰۱۴، نشان دهنده رشد ۴۰ درصدی اعدام‌هاست. بر اساس این گزارش، در شش ماهه نخست سال میلادی جاری، هر روز بیش از ۳ زندانی حلق‌آویز شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران اما از جامعه بین‌المللی خواسته است تا با واکنش مناسب، ایران را "به طور جدی" از اجرای مجازات اعدام بازدارد.

به گفته محمود امیری مقدم، سخنگوی این سازمان، «ظاهرا مساله حقوق بشر در بین گفت‌و‌گوهای مقامات ایرانی و غرب هیچ جایی نداشته و این موضوع تاثیر بسیاری در زمینه استفاده ایران از مجازات مرگ گذاشته است.»

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی تاکنون، دست‌کم ۱۹۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

امیری مقدم گفته است: «ظاهرا گفت‌و‌گو بین مقام‌های ایرانی و غربی در خصوص بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران شکست خورده است و این موضوع تاثیر منفی زیادی در زمینه استفاده ایران از مجازات اعدام گذاشته است.»

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران حداقل ۳۹۴ نفر از اعدام شدگان در نیمه اول سال ۲۰۱۵ با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند. این تعداد برابر با ۶۹ درصد از تمام اعدام‌شدگان این مدت است. از مجموع این اعدام‌ها، ۱۹۰ اعدام در زندان قزلحصار و زندان رجایی شهر کرج انجام شده است.

ایران پس از چین بیشترین تعداد اعدام‌ها در میان کشورهای جهان را دارد. مقام‌های ایرانی در ماه‌های گذشته وعده کاهش اعدام‌ها را داده بودند و پیش از این قرار بود در اردیبهشت‌ ماه سال جاری، لایحه‌ای مبنی بر تغییر مجازات اعدام برای جرائم مواد مخدر در مجلس ایران مطرح شود اما نه تنها تصمیمی در این‌باره گرفته نشده که تعداد اعدام‌ها نیز افزایش یافته است.

هم‍پای افزایش اعدام‌های مربوط به مواد مخدر در سال‌های اخیر، نه تنها قاچاق این مواد کاهش نیافته است، بلکه میزان مصرف مواد مخدر هم بیشتر شده و سن شروع استفاده از مواد مخدر نیز پایین آمده است. افزایش اعدام‌ها بر میزان جرم و جنایت نیز تاثیری معکوس داشته است و برخی جامعه‌شناسان و  متخصصان علوم اجتماعی معتقدند اعدام‌های بیش‌تر نه تنها تاثیری بر کاهش جرائم نگذاشته و نخواهد گذاشت که باعث گسترده‌تر شدن خشونت نیز می‌شود.

شاهد ادعای آن‌ها افزایش جرائمی است که از آن‌ها با عنوان "جرائم خشن" یاد می‌شود. آمار جنایت‌های خونین در ایران بالاست و ابعاد و شکل وقوع آن‌ها نیز شوکه کننده است. با وجود این شرایط به نظر نمی‌رسد که عطش اعدام در ایران قصد فرو نشستن داشته باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Hasan

    دقیقا چند نفر در روز در ایران به دنیا میاند؟