ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اگر توافق هسته‌ای صورت گیرد، زودتر از عصر دوشنبه اعلام نمی‌شود

ظریف ساعت ۹ شب به وقت وین با همتایان خود جلسه مشترک خواهد داشت. روحانی می‌خواهد در تلویزیون با مردم صحبت کند. وزیر کشور گفت شرایط مناسب برای جشن هسته‌ای را فراهم کرده‌ایم.

در محل مذاکره  هم‌چنان حالت انتظار برقرار است. ظریف قرار است ساعت ۹ شب به وقت محلی با همتایان خود در گروه ۱+۵ جلسه‌ای مشترک داشته باشد. اعلام شده که روحانی در تلویزیون با مردم ایران صحبت خواهد کرد.

ظریف در بالکن هتل محل مذاکرات. در شبکه‌های اجتماعی این کاغذها متن توافق تلقی شده‌اند.

معاونان ظریف بعد از ظهر دوشنبه ۲۲ تیر ماه اعلام کردند که کار بر روی متن توافق ادامه دارد. مجید تخت‌روانچی می‌گوید مشکلات باقیمانده باید حل شوند. عباس عراقچی گفت قول حل موضوعات برای امشب یا فردا را نمی‌دهیم.

خبرگزاری «تسنیم» صبح دوشنبه به نقل از یک منبع آگاه در هیات مذاکره‌کننده ایران نوشته بود مذاکرات با امضای توافق‌نامه به نتیجه می‌رسد و این اتفاق در زودترین زمان ممکن عصر دوشنبه خواهد بود.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صبح دوشنبه به خبرنگاران گفته بود: «اختلافات فنی تقریبا حل و فصل شده و چارچوب متن در خصوص این مسائل و ضمائم مربوطه تقریبا تکمیل است.» صالحی افزوده که تیم ایرانی در حال مطابقت متن با مذکرات شفاهی است.

پیش‌تر یک مقام دیگر هیات مذاکره‌کننده ایران گفته بود که سند توافق ۱۰۰ صفحه است.

یک‌شنبه شب شبکه لبنانی «المیادین» به نقل از صالحی گزارش داد که ایران بعضی محدودیت‌ها را پذیرفته که «تاثیری بر روند برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور نخواهد داشت و این برنامه حتی سریع‌تر توسعه پیدا خواهد کرد.»

صالحی از تشکیل یک کمیته بین‌المللی با مدیریت چین خبر داده که مسئولیت آن «تجدیدنظر در ساختار سایت اراک» خواهد بود: «قصد داریم بعضی از تولیدات راهبردی مانند اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را به فروش برسانیم و ایران وارد باشگاه کشورهایی خواهد شد که از فناوری تجاری هسته‌ای استفاده می‌کنند.»

صالحی اضافه کرده که ایران با تشکیل گروه فنی خواهد توانست از سوخت هسته ای امن به صورت همه جانبه استفاده کند. گزارش المیادین در سایت‌های ایرانی از جمله در سایت «الف» بازنشر شده است.

تا روز یکشنبه ۲۱ تیر، از سه محور اصلی به عنوان اختلافات اساسی در مذاکرات نام برده می‌شد: اول – ساز وکار برداشته شدن تحریم‌ها و به ویژه بازگشت‌ناپذیر آنها، دوم- دوره زمانی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران و سوم- هم‌وزن سازی و هم‌زمانی اقدامات متقابل طرفین.

در اولین ماده قانون «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» که روز یکشنبه از سوی حسن روحانی به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ شد آمده است که لغو تحریم‌ها باید به طور یکجا و کامل در متن توافق‌نامه درج و در روز آغاز اجرای تعهدات جمهوری اسلامی انجام گیرد.

عباس عراقچی، معاون ظریف پیش‌تر گفته است که بین روز توافق و و اجرایی شدن آن یک فاصله زمانی وجود خواهد داشت و اقدامات نظارتی و پروتکل الحاقی از روز لغو تحریم‌ها آغاز می‌شود.

هماهنگی‌ها برای «جشن هسته‌ای»

علی رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران صبح دوشنبه گفت: «اگر مذاکرات هسته‌ای ختم به خیر شود مردم به صورت خودجوش جشن می‌گیرند و به استان‌ها و نیروی انتظامی اعلام کرده‌ایم که شرایط مناسبی را برای حضور مردم فراهم کنند.»

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتی نیز از رسیدن "خبرهای خوشی" پیرامون پرونده ۱۳ ساله هسته‌ای ایران خبر داد. واعظی به "دیپلمات‌های شجاع" و مردم ایران تبریک گفت.

خبرگزاری ایرنا ظهر دوشنبه اعلام کرد که حسن روحانی با حضور در تلویزیون با مردم به صورت زنده در باره توافق هسته‌ای سخن خواهد گفت.

صبح یک‌شنبه ۲۱ تیر، سردار منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی ایران در نشستی خبری گفته بود در صورت توافق احتمالی، ناجا آمادگی کامل دارد تا در صورت بروز این اتفاق خوب و در صورت شادی شهروندان در چارچوب قانون و شئونات اسلامی در کنار مردم قرار گیرد.

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران قبلا گفته است: «اگر مذاکرات به نتیجه برسد ملت جشن می‌گیرند و اگر هم به نتیجه نرسید به عنوان پیروزی در مقاومت جشن می‌گیریم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    با این توافق ننگین که میلیاردها دلار سرمایه ملت ایران را نابود و بنیان بسیاری از خانواده ها را هم بر باد داد و حاصلی جز فقر و نکبت و فساد و فحشا و اعتیاد نداشت ، باید زار زار گریه کرد نه شادی . مرگ بر خامنه ای دیکتاتور و سران قاچاقچیان سپاه پاسداران و دیگر مزدوران جمهوری اسلامیک .

  • Behrouz

    تاریخ تکرار مشود؟ در این هتل هیتلر از بالکن سلام نازی میداد و حال ظریف از بالکن همان هتل دست تکان میدهد. نرمش در برابر نازیها فاجعه را بوجود آورد و نرمش در مقابل رژیم اسلامی ـ نازی یک فاجعه دیگر را بهمراه خواهد داشت.​​

  • faryad

    مگر قرار است با امضا قرارداد۱۰۰  صفحه ای محرمانه : همه چی فراوان و ارزان و  شکم مردم سیرشود و اجاره خانه و مسکن ارزان شود؟ جلوی اختلاس و تجارت انحصاری گرفته شود؟ قرار شده کار و سرمایه گذاری  زیاد شود؟ آزادی های فردی وبیان قانونی گردیده  و حقوق بشر وشهروندان هم تامین گردد؟ زندانی های سیاسی آزاد شده و انتخابات ازاد و  قانون برقراردیکتاتوری مذهبی نابود، دموکراسی مراعات گردد ؟  فیلمسازی و تاتر و کنسرتهای هنرمندان آزاد گردیده وبه آنها  احترام گذاشته  وهنر شان تقدیر گردد،؟ لباس پوشیدن آقایان وخانمها  ازاد گردیده با هر جابی که دلشون خواست گشت وگذار کنند؟ انتخاب دین ومذهب هم آزاد وجدائی دین ومذهب هم قانونی گردد؟، پول کمک برای حزب الله ئی ها ودیگر گروه های تروریستی قطع گردیده واعضای شان ممنوع الورود ایران شوند ؟ اعدامهای دستجمعی قطع شود؟..... اگر نه؟  اینهمه هیاهو برای چیست ؟!