ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحث بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران به جریان می‌افتد

در حالی که پس از توافق هسته‌ای، فرانسه و آلمان آماده ورود به بازارهای اقتصادی ایران شده‌اند، بریتانیا ترمیم مناسبات دیپلماتیک خود با تهران را دنبال می‌کند.

پس از توافق هسته‌ای، فرانسه و آلمان آماده ورود به بازارهای اقتصادی ایران شده‌اند، اما بریتانیا ظاهرا ترمیم مناسبات دیپلماتیک و بازگشایی سفارت تعطیل شده خود در تهران را در اولویت می‌بیند.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در تماس تلفنی با حسن روحانی گفته که نسبت به بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران متعهد است. او توافق هسته‌ای را «شروعی تازه» در مناسبات ایران و بریتانیا دانسته است.

حسن روحانی نیز در پیامی در توئیتر خود نوشته که کامرون در تماس تلفنی خود، نسبت به گسترش مناسبات در چارچوب منافع و احترام دوجانبه و مبارزه با تروریسم ابراز علاقمندی کرده است.

روحانی و کامرون در پاییز سال ۲۰۱۴، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر ملاقات کرده بودند. این نخستین بار پس از انقلاب بهمن ۵۷ بود که روسای دولتی دو کشور با یکدیگر دیدار داشتند.

روحانی پس از انتخاب به ریاست جمهوری نیز یک بار با نخست‌وزیر بریتانیا، برای گسترش تدریجی روابط دیپلماتیک دو کشور، گفت‌وگوی تلفنی انجام داده بود.

کامرون در مرداد ۱۳۹۲ و پس از روی کار امدن روحانی نامه‌ای به او نوشته و ابراز امیدواری کرده بود که انتخاب روحانی به ریاست جمهوری “فرصتی برای بهبود روابط دو کشور” باشد.

روابط ایران و بریتانیا پس از حمله گروهی از تظاهرگنندگان در سال ۲۰۱۱ به سفارت بریتانیا در تهران و تخریب و غارت اموال این سفارت،به تیرگی گرایید. این کشور ضمن بستن سفارت خود در ایران دیپلمات‌های ایرانی را نیز از بریتانیا اخراج کرد. در تحولات پس از روی کار آمدن روحانی، دو کشور در مهر ۱۳۹۲ به مبادله کاردار غیرمقیم مبادرت کردند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه وقت بریتانیا در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۴ در بیانیه‌ای گفته بود که برای بازگشایی سفارت کشورش لازم است دو نگرانی مهم در زمینه اطمینان از امنیت کارکنان سفارت و انجام بدون مانع وظایف آنها برطرف شوند.

در صحبت‌های مقدماتی برای بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران، بحث پرداخت غرامت و عذرخواهی ایران نیز مطرح شده است. مجید تخت روانچی، معاون وزارت خارجه در اردیبهشت ۱۳۹۳ در واکنش به تاکید یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا برای پرداخت غرامت و عذرخواهی گفته بود: «موضوع خسارت در دست بررسی است اما عذرخواهی بابت «آن حادثه» منتفی است؛ زیرا بریتانیا هم عذرخواهی‌های زیادی به ایران بدهکار است.»

روزنامه «دیلی تلگراف» در تیر ۱۳۹۳ نوشت حمله به سفارت و باغ قلهک، بیش از یک میلیون پوند خسارت به جای گذاشته و تنها نقاشی پرتره  از فتحعلی شاه قاجار صدها هزار پوند قیمت داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    برگشت رسمی مخترع حکومت اسلامی !